Inlägg från: kvs |Visa alla inlägg
  • kvs

Sverige är en rutten fisk!

Det är väl ingen som är förvånad över att FRA-shopen inte är så stängd som politikerna lovade när de drev igenom förslaget?

Det är fantastiskt vad man kan offra i rädsla för terrorister, Hoenecker hade varit stolt. För att citer gamla Ben:

"A society that gives up a little liberty to gain a little security, deserves neither and will lose both"

• kvs
    LillGris skrev 2013-09-06 11:39:38 följande:
    Jag skakar inte direkt av skräck. Vill nån läsa mina vinnarmail från tradera, by all means, do.
    Du ser inga problem med att stater och företag kartlägger vem du pratar med, vad du säger och när du gör det och sedan säljer/delar ut informationen vidare?

Det mår väl vara hänt så länge informationen stannar på diverse underrättelsetjänster, men idag är det inte långt borta att andra grenar av rättsväsendet också får tillgång till materialet vilket i förlängningen innebär att privata intressen (tack vare IPRED) kan ta del av det hela också. När det väl händer tror jag att försäkringsbolagen är lite sugna på att få vara med och dela också och "it goes on and on".

Jag gillar mina citat så jag bjuder på ytterligare ett:

"Ingen är mer hopplöst förslavad än den som felaktigt tror sig vara fri" -Goethe   

• kvs
    LillGris skrev 2013-09-06 14:19:43 följande:

Alltså jag fattar vad du menar och håller väl med, jag är bara förundrad över vad folk får på sin mail. Senaste månaden har jag fått ett par vinnarmail från tradera, en mailkonversation med en kille på blocket ang en bokhylla, ett mail från min barnmorska med en tidsbokelse samt x antal erbjudanden om att få en jättestor snopp. Trodde inte folk avhandlade seriös business via mail men jag har väl fel!

Det är ju inte bara mail det handlar om, surfvanor, blogginlägg, telefoni (åtminstone IP-telefoni, lite osäker hur det ser ut med den gamla klassiska varianten), kontaktnät och säkerligen positionering om du har en smartphone. Kort sagt så har FRA tillgång till allt som har med internet att göra och delar dessutom gladeligen med sig av vad de hittar.

Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!