• Webbredaktör Annelie

Får dina barn godis på vardagar?

Fredag innebär ofta fredagsmys och kanske lite godis.
    Men handen på hjärtat,

är godis till barnen bara helglyx eller slinker det ner lite godis i barnens magar även på vardagarna?

Har din syn på godis till barnen ändrats med tiden från de att de föddes eller har du samma syn på godis nu?
    Eller har godis alltid varit ett big no, no. Äter ni något annat istället? och har ni som föräldrar samma godispolicy som barnen eller står ni och mumsar i skåpen

Berätta hur ni gör med godis i er familj!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får dina barn godis på vardagar?
  • Duckan

Ja, det händer.
    Vi har inte infört vare sig fredagsmys eller lördagsgodis , men vi äter gärna gott på helgen. Kan innebära ost, parmaskinka, chips och godis. Dock har jag inga problem med att säga ja till en godisbit på en tisdag likaväl som en lördag då dottern äter så små mängder av det.

• Awesome

Svarade aldrig eftersom vi äter godis så sällan, men visst blir det någon gång ibland, ca 3-4 gånger/år. Mest till påsk och jul och ett par gånger däremellan. Uppmuntrar inte till godisätande och därför finns det aldrig hemma. Gör hellre egen bananglass eller äter ostar eller frukt.

• SuzR

Min dotter är bara 2,5 så det finns ingen anledning för henne att få renodlat godis. Hon brukar få en glasspinne på fredagar och hon får saft ibland och efterrätter om vi är bortbjudna och det serveras efterrätt. Får hon godis så får hon isf choklad, helst inget som fastnar i tänderna. Om vi vuxna vill äta nåt gott så väntar vi hellre tills dottern har gått och lagt sig!

• Anonym (ja)

Det har hänt att det blivit en bit choklad efter maten, tex noblesse, eller liknande ("vuxenchoklad"). Inga stora mängder. Glass ibland, likaså. Inget extra på lördagar, utan enstaka gott någon gång ibland.

• Niju

Ja dottern får lite godis under veckan ibland, hon är två så hon blir nöjd med ett par ahlgrens bilar (en av varje färg) eller kanske en liten chokladbit.

• Mandel

Ibland händer det, men inte ofta. Inte så ofta hemma utan mer om vi är borta och de blir tillfrågade om de vill ha godis/fikabröd och då får de det.
    Vi kör inte med godis bara för att det är helg. Har vi inget godis hemma och det är fredag eller lördag så sitter vi inte och åker extra och köper det bara för att och vi dör inte om vi inte äter godis eller fikabröd en helg heller.

Med tanke på vilka skador socker gör så försöker jag begränsa intaget av det! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • KatjaKaj

Vi har varken fredagsmys eller lördagsgodis, överlag äter vi väldigt sällan godis men visst får hon en kanelbulle, popcorn eller liknande då och då.
    Men inte på någon bestämd dag mer när det passar helt enkelt sen om det är en tisdag eller en lördag spelar mindre roll :). 

• FjärilVingad73

Det kan hända att de får på en vardag också, men sällan. De är annars helt införstådda med att lördag är godisdag.

I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • lövet2

Nu är det bara 9-åringens godisintag som jag fortfarande styr över, men hon får lördagsgodis. Utöver lördagsgodis blir det godis vid kalas och storhelger. Något fredagsmys har vi aldrig, utan chips och sådant hör till vinterns Melodifestivalkvällar. Då frossar vi!

Själv äter jag godis när jag känner för det, eftersom jag är myndig och lever hur onyttigt jag vill ...

• beccagranen

Vi har en avslappnad attityd till godis i vårt hem. Vi försöker äta allsidigt och hällsosamt, så det kan kompencera det onyttiga. Har man ätit upp sin mat kan man få en galss, chokladbit, fikabröd eller några godisbitar. Kanske inte varje dag men ett par dagar i veckan. Till helgen bilr det mer, då sonen på 6år brukar promenera till kiosken på lördagar och plocka en påse godis. Så i det stora hela, äter man i huvudsak bra av sina måltider kan man få något mindre nyttigt, och att man har koll på att barnet ser välmående ut, håller igång fysiskt och borstar sina tänder. Jag tycker mig se att vårt lugn kring sötsaker medfört ett minskat intresse för det hos barnen. De är ofta de avstår godiset, medan en fruktsallad kan skapa mer intresse.

Svar på tråden Får dina barn godis på vardagar?