Barfri tid för att underhålla förhållandet?
Känner ni att det är nödvändigt? Hur ofta och varför i så fall? Hur gamla är era barn?
Vi är barnfria idag vilket jag berättade för en bekant som utbrast "vad bra att ni får tid att underhålla ert förhållande så ni inte hamnar i skilsmässostatistiken !" och jag tänkte mest att det gör vi ju varje dag i vardagen, hur skulle det fungera annars? Jag log och sa "Vi är starkare än så" och efteråt tänkte jag att hon som faktiskt är skild tog illa upp av min kommentar och att jag borde vara mer ödmjuk inför dessa kommentarer då det kan ligga så mycket bakom. Det är inte första gången jag hör det och jag börjar undrar om det ligger något i det.
Nu har vi aldrig förutom det första året av barnens liv (vilket var självvalt) inte varit barnfria då och då. Barnen har en mycket fin relation med mormor och morfar som gärna vill vara med dem så mycket som möjligt. Vi frågar sällan om det om det inte är nåt möte som kommer i vägen någonstans, det är oftast mina föräldrar som frågar typ "kan vi ha barnen över natt fre-lör" eller "kan vi ta med oss barnen till cirkusen i stan"..Vi tackar inte nej, mormor och morfar älskar att umgås med dem och barnen pratar om det i dagar innan då mormor och morfar är så betydelsefulla för dem. Jag tycker att det är skönt att vara ensam med min sambo utan måsten och göra vad vi känner för just i det ögonblicket precis som förr men jag tror inte vi behöver det för att överleva som par. Jag känner alltså inte till "den andra sidan" och jag inser att jag kanske inte vet hur det skulle vara annars. Kanske hade jag resonerat annorlunda om vi aldrig hade barnvakt men jag inbillar mig att vårt förhållande är starkt nog utan dessa barnfria dagar. Vi sexar, diskuterar, myser osv när barnen sover. Är de vakna har vi givetvis inte sex men pratar och kramas och pussas och tar hand om varandra också då.
Hur ser det ut för er?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-06 16:50
BarNfri tid ska det givetvis stå.