• Anonym (Nyfiken)

Vsrför vänta så länge med att skaffa syskon?

Ni som har barn och väntat med barn nr 2 till första barnet är 4 år eller äldre, varför? Hade ni inte tänkt att skaffa fler men ångra sig? Nu menar jag inte till er som har svårt att bli gravid med syskon utan ni andra. Vill ni inte att syskonen ska vara i nära ålder? Det är väl roligare att ha ett syskon och leka med än att ha ett syskon som är mycket yngre? Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Vsrför vänta så länge med att skaffa syskon?
  • Flisan79

Enligt vissa experter bör man ju vänta minst 4 år innan man skaffar ett syskon....

Det finns väl en massa anledningar att vänta. Jobb, ekonomi, ork osv

Jag själv som har två år mellan barnen kan med facit i hand rekommendera andra att vänta iaf ett år till med att skaffa syskon.

Sen så har jag alltid lekt mer/fungerat bättre med min 8 år yngre syster än min 4 år äldre. Så åldern är långt ifrån avgörande

• Selfish Geene

Jag vill helst ha 10 år mellan mina barn för att kunna njuta maximalt av alla faser av deras uppväxt,
    men jag får kompromissa eftersom jag vill ha minst 3, det blir nog Max 5-6 år mellan nr 2 och nr 3

• SweeneyTodd

Varför skuldbelägger du andra? Du vill bara klanka ner.

• honeybee78

Vi har nästan 3 år mellan våra barn (3st). Det var bara så det blev och det har gått bra :) Som någon skrev ovan behöver inte de som är närmast i ålder leka bäst. Jag och min 6 år yngre bror kom bättre överens än jag och min 2 år äldre syster gjorde när vi var små :)

• nötskrikan

TS, har du flera barn och i så fall med vilken åldersskillnad?

Jag har två år mellan mina så jag kanske passar in i din mall men det är 4½ år mellan min syster och mig och vi har alltid varit bästa kompisar och lekt massor.

• Anonym (Hej)

Jag vill ha 3-4 år mellan mina.

Mellan mig och min bror är det 18mån och han föddes sjuk vilket gjorde att mina föräldrar åkte ut och in från sjukhuset och jag blev lidande och tyckte illa om min bror i några år eftersom han "stal" mina föräldrar.

Detta är inget jag vill ska hända mina barn utan jag vill skaffa ett syskon till min dotter när hon är stor nog att förstå att hon kanske inte får lika mycket uppmärksamhet i början och hon kan göra sig förstådd.

Nu är detta kanske ett extremfall men det kan hända att tvåan är sjuk och det är inte rätt mot en 1-2åring som inte förstår varför mamma o pappa är borta så mycket.

• Anonym (Ja)
    SweeneyTodd skrev 2013-09-06 21:10:04 följande:
    Varför skuldbelägger du andra? Du vill bara klanka ner.
  • chrissepisse

Jag har tre barn med sex år mellan varje. Mellan första och andra barnet berodde åldersskillnaden på att det skulle klaffa med utbildning, karriär och annat runtomkring. Mellan andra och tredje barnet var det mer ett medvetet val. Många som har sina barn tätt verkar vända ut och in på sig själv för att få mer tid på förskola för de äldre syskonen, t ex genom att skriva in sig på högskola. Jag tycker det är skönt att de äldre syskonen är hyfsat självgående så att jag kan ägna mig åt bebisen utan dåligt samvete. Bebisen är dessutom svårt imponerad av sina storebröder, så om jag sätter in honom på någon av brorsornas rum kan jag få gå på toa ifred. Epic win, skulle jag säga

Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader. Nackdelen med vår spridning är att det är svårt att hitta aktiviteter som roar alla barnen.  

• Elsanpelsan

För att vi var unga när vi fick första. Och ville få ordning på vissa saker innan nästa (hus, jobb...) sen skulle vi inte ha fler men jag blev sugen på en trea och innan sambon var övertalad och sen tiden det tog att bli gravid på det... har 5 år mellan ettan och tvåan, 4 år mellan tvåan och trean. Att barnen skulle ha mindre "nytta" av varandra för att det är något mer år mellsn är ren skitsnack!

Svar på tråden Vsrför vänta så länge med att skaffa syskon?