Anonym (Nyfiken) skrev 2013-09-06 20:42:11 följande:
Ni som har barn och väntat med barn nr 2 till första barnet är 4 år eller äldre, varför? Hade ni inte tänkt att skaffa fler men ångra sig? Nu menar jag inte till er som har svårt att bli gravid med syskon utan ni andra. Vill ni inte att syskonen ska vara i nära ålder? Det är väl roligare att ha ett syskon och leka med än att ha ett syskon som är mycket yngre? Hur har ni resonerat?
Vi valde att ha 4 år mellan barnen eftersom jag inte hade orkat med två småbarn på samma gång. Har inte tålamod till att ha två blöjbarn, två barn som inte kan prata, som inte sover ordentligt på nätterna, som inte kan äta själv, som inte kan klä på sig, etc. Stora killen var extremt rörlig som liten när han precis lärde sig gå, fick jämt springa efter honom, han var snabb som elden och utsatte sig själv för fara hela tiden. Hade jag då dessutom haft en liten bebis med allt vad det innebär så hade jag nog blivit kocko...
Tycker att 4 år känns alldeles lagom. Stora killen är tillräckligt stor för att fixa mycket själv, har inte så stort "behov" av mig under dagen, vilket minskar risken för avundsjuka. Han är förståndig och lyssnar bra osv.
Jag tror faktiskt inte att chanserna för ett bra förhållande mellan barnen ökar om det skiljer två år mellan dem istället för fyra. Tror det är en hel del annat som spelar in.