• Anonym (Nyfiken)

Vsrför vänta så länge med att skaffa syskon?

Ni som har barn och väntat med barn nr 2 till första barnet är 4 år eller äldre, varför? Hade ni inte tänkt att skaffa fler men ångra sig? Nu menar jag inte till er som har svårt att bli gravid med syskon utan ni andra. Vill ni inte att syskonen ska vara i nära ålder? Det är väl roligare att ha ett syskon och leka med än att ha ett syskon som är mycket yngre? Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Vsrför vänta så länge med att skaffa syskon?
  • Anonym (Nyfiken)

Jag vill veta hur folk tänker nör de väljer att vänta med syskon. Det vanligast är ju 2-3 år mellan barnen så därför undrar jag hur de som väljer att vänta resonerar. Vad tycker de finns för fördelar att vänta? Jag är nyfiken och ifrågasätter folks beslut. Det betyder inte att jag klankar ner.

SweeneyTodd skrev 2013-09-06 21:10:04 följande:
    Varför skuldbelägger du andra? Du vill bara klanka ner.

• Ollibolli
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-09-06 20:42:11 följande:
    Ni som har barn och väntat med barn nr 2 till första barnet är 4 år eller äldre, varför? Hade ni inte tänkt att skaffa fler men ångra sig? Nu menar jag inte till er som har svårt att bli gravid med syskon utan ni andra. Vill ni inte att syskonen ska vara i nära ålder? Det är väl roligare att ha ett syskon och leka med än att ha ett syskon som är mycket yngre? Hur har ni resonerat?
    Vi valde att ha 4 år mellan barnen eftersom jag inte hade orkat med två småbarn på samma gång. Har inte tålamod till att ha två blöjbarn, två barn som inte kan prata, som inte sover ordentligt på nätterna, som inte kan äta själv, som inte kan klä på sig, etc. Stora killen var extremt rörlig som liten när han precis lärde sig gå, fick jämt springa efter honom, han var snabb som elden och utsatte sig själv för fara hela tiden. Hade jag då dessutom haft en liten bebis med allt vad det innebär så hade jag nog blivit kocko...
    Tycker att 4 år känns alldeles lagom. Stora killen är tillräckligt stor för att fixa mycket själv, har inte så stort "behov" av mig under dagen, vilket minskar risken för avundsjuka. Han är förståndig och lyssnar bra osv. 
    Jag tror faktiskt inte att chanserna för ett bra förhållande mellan barnen ökar om det skiljer två år mellan dem istället för fyra. Tror det är en hel del annat som spelar in. 
  • Anonym (Nyfiken)

Har bara ett barn och vi har börjar prata om när det är lägligt att skaffa syskon. I mitt huvud har det varit självklart med 2-3 år mellan barnen men har nu börjat tänka om. Är nyfiken på höra varför andra resonerar det är bättre stt vänta länhre med syskon.

nötskrikan skrev 2013-09-06 21:17:59 följande:
    TS, har du flera barn och i så fall med vilken åldersskillnad?

Jag har två år mellan mina så jag kanske passar in i din mall men det är 4½ år mellan min syster och mig och vi har alltid varit bästa kompisar och lekt massor.

• nötskrikan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-09-06 21:30:39 följande:
    Har bara ett barn och vi har börjar prata om när det är lägligt att skaffa syskon. I mitt huvud har det varit självklart med 2-3 år mellan barnen men har nu börjat tänka om. Är nyfiken på höra varför andra resonerar det är bättre stt vänta länhre med syskon.
    Det finns nog för- och nackdelar med alla åldrar. Kan hälsa att två år mellan barnen innebär full rulle konstant :) Har för mig att det finns statistik på att mindre än tre års åldersskillnad innebär mer syskonbråk.
  • ostboll

Ha precis fått mitt första barn nu. Hon är 7 veckor. Jag vill ha fler barn... någon gång. Kan tänka mig att vänta 5 år.

För det första så vill jag inte behöva genomlida en graviditet eller förlossning igen på ett bra tag. För det andra så vill jag hinna få tillbaka min kropp innan jag blir en heffaklump igen. För det tredje, viktigast av allt, så är det sjukt jävla jobbigt och krävande att ha ett spädbarn. Vill absolut inte utsätta mig för detta när jag sedan dessutom har en 2-3åring att ta hand om. 
    Dessutom så känner jag att jag vill ha lite tid till att jobba sedan och inte bara vara hemma med barnen i flera år i rad, vilket jag skulle behöva om jag skaffade flera barn tätt inpå varandra. Cool

• Anonym (Off topic)

Varför säger du "skaffa syskon"? Hade du tänkt skaffa en hund till ditt barn men ångrade dig och "skaffade syskon" istället?
    Presenterar du dina barn såhär; Det här är Lisa och det där är Lisas syskon som vi skaffat för att Lisa ska få sällskap? 

• Anonym

För att jag inte skulle ta livet av mig.

• Anonym (Nyfiken)

Jävla ordmärkare. Jo man skaffar ett syskon eller köper man dom? Kanske beställer. Sålänge du fattar vad jag menar behöver du inte hålla på märka ord?

Anonym (Off topic) skrev 2013-09-06 21:35:43 följande:
    Varför säger du "skaffa syskon"? Hade du tänkt skaffa en hund till ditt barn men ångrade dig och "skaffade syskon" istället?

Presenterar du dina barn såhär; Det här är Lisa och det där är Lisas syskon som vi skaffat för att Lisa ska få sällskap? 

• Anonym (Nyfiken)

Kanske lite svårt att avgöra det när du har en nyfödd. När min dotter var nyfödd sa jag aldrig i livet att jag går igenom en till förlossning. Men man glömmer hur ont det gör och nu är det inte alls så skrämande.

ostboll skrev 2013-09-06 21:35:36 följande:
    Ha precis fått mitt första barn nu. Hon är 7 veckor. Jag vill ha fler barn... någon gång. Kan tänka mig att vänta 5 år.

För det första så vill jag inte behöva genomlida en graviditet eller förlossning igen på ett bra tag. För det andra så vill jag hinna få tillbaka min kropp innan jag blir en heffaklump igen. För det tredje, viktigast av allt, så är det sjukt jävla jobbigt och krävande att ha ett spädbarn. Vill absolut inte utsätta mig för detta när jag sedan dessutom har en 2-3åring att ta hand om. 

Dessutom så känner jag att jag vill ha lite tid till att jobba sedan och inte bara vara hemma med barnen i flera år i rad, vilket jag skulle behöva om jag skaffade flera barn tätt inpå varandra. 

• nötskrikan

När första barnet var spädis och skrek och skrek hade jag nog inga planer på syskon tätt men sen kom det en period där efter ett år och innan tvåårstrotsen när allt var så mysigt och dottern var underbar och suget blev oerhört starkt igen :)

Vara hemma i flera år behöver man inte, barnen har ju en pappa också.

Svar på tråden Vsrför vänta så länge med att skaffa syskon?