• Anonym (ont)

Läkaren ordinerade Citadon

Jag är gravid i v.19 och var idag hos läkaren.
    Jag har ett gammalt diskbråck som har blossat upp igen nu när jag väntar mitt/vårt första barn. 
    Har  haft jätteont i över en vecka. Har ett anpassat kontor som ska hjälpa mina problem.
    Dock så står jag upp så domnar mina fötter och sitter jag ner så domnar rumpa och underliv bort.

Frågade min BM för några veckor sedan om man får ta citadon när man är gravid och hon svarade att det är inte något dom rekommenderar. Utan blir det för illa så vill de hellre att man tar det lugnt. (jag har inte lika ont när jag går hemma och gör lite vad jag klarar av.)

Träffade min BM innan jag skulle in till läkaren och hon tyckte helt klart det skulle vara bra om jag blev sjukskriven.

Så jag gick in till läkaren och berättade hur det låg till och att jag har JÄTTEONT.
    Som svar fick jag - Du får väl sätta igång och äta Citadon så ska du se att det går lättare att jobba.
    Jag frågade då om det inte var farligt för barnet.
    Som svar fick jag att så länge jag talar om för BM hur många jag tar så är det ok. Och att jag skulle gå på min tidigare ordination.

Min tidigare ordination är 6-8 st Citadon om dagen.

Nu känner jag mig helt rådvill. Jag vet inte om jag vill proppa mig full med smärtstillande tabletter som tom min sjukgymnast ville få bort mig från sist (för att jag annars rör mig mer än vad min kropp klarar av.) Sen känns det helt fel att äta tabletter som innehåller morfin när jag är gravid.

Ni andra här. Finns det någon här som äter citadon när ni är gravid? Hur känner ni?           

• Svar på tråden Läkaren ordinerade Citadon
  • Anonym (Ne)

1177.se säger:
    Graviditet och amning

Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid. Det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid.

Jag skulle inte våga använda det. 

• Anonym (Ne)
    Anonym (Ne) skrev 2013-09-06 22:06:35 följande:
    1177.se säger:
    Graviditet och amning

Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid. Det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid.

Jag skulle inte våga använda det. 

För övrigt äter jag citodon väldigt sparsamt fast jag inte är gravid då jag är sjukt rädd att bli beroende.

• Anonym (ont)

Tack för ditt svar. Detta är mitt första barn och vet inte riktigt vad jag ska tro då detta var läkaren från bvc som ordinerade detta.

Då jag tidigare tog dessa tabletter så var jag redan sjukskriven för att man inte får köra bil med citadon.
    Det är ganska starka tabletter och jag vågar knappt äta Alvedon nu när jag är gravid.  

• Stålmamma

Jag åt citodon i slutet på min första graviditet men detta är 10 år sedan så andra restriktioner kan det ju blivit nu. Däremot åt jag långt ifrån 6-8 st tror jag åt 2-3 st

• Anonym (Cit)

Kolla på janusinfo och under läkemedel och graviditet. Googla janusinfo, jag har glömt bort adressen dit men jag kollade där när jag var gravid och fick citodon utskrivet när jag var gravid sist. Jag fick äta upp till 8 per dag men vågade ta Max 4 st per dag. Det är dock ett av som mindre farliga läkemedlen man kan äta som gravid och min bm tyckte absolut att jag skulle äta dom eftersom jag var så dålig. När jag träffade en gynläkare i slutet av grav så kollade hon upp ett läkemedel på janusinfo och rekommenderade mig att kolla där om det någon var något läkemedel jag var rädd att ta under grav.

• Mytime

Jag åt citodon för ett par månader sedan men innan de skrev ut de ville läkarna verkligen va helt säkra på att ja INTE va gravid, då de fanns risk för detta. Så länge misstanken fanns vågade de bara ge mig Alvedon i större doser. När de sedan stod klart att ja inte va gravid så fick ja maxdoser av citodon, diklofenak OCH oxynorm plus nåt morgin i spruta så frågan om ja hade ont va inget de behövde fundera på men de ville alltså inte ge citodon om de fanns minsta lilla risk att ja kunde va gravid så ja skulle inte rekommendera att du äter det. Dock så sa min allmänläkare att om man äter starka smärtstillande tex citodon för att man har ont o sedan upptäcker att man är gravid så kan de trots riskerna va bra att fortsätta äta dem eftersom en mamma som har väldigt ont o därmed blir stressad osv kan skada barnet i magen mer än va de starka tabletterna gör. Däremot skulle msn isf dra ner dosen så mkt som möjligt så rådgör med bm och läkare innan du tar några tabletter....!

• Anonym (ont)

Tack för svaren.
    Jag ska absolut kolla denna länk. 

Jag är bara rädd för att jag kommer förstöra min rygg mer. Har ett ganska kraftigt diskbråck som varit på gränsen till att de ville operera. Vad händer om den punkteras nu när jag är gravid? Kan man operera en gravid?

Känner att jag är rädd för allt nu. Vi har försökt få till det här lilla pyret så länge nu och vill inte att det går fel.      

• Masken84

Jag åt Citodon 2 månader innan dottern föddes pga foglossning. Hon föddes fullt frisk :) åt 2-4 tabletter per dag annars kom jag inte upp ur sängen och jag hade sonen 17 månader hemma då gick det inte att ta det lugnt!

• Anonym (JL)

Födde mitt barn 2013 och blev ordinerad citodon. Tog 4 st/varannan dag typ. Vad jag förstod min dr var de ingefara men i slutet bör man trappa ned dosen så bebis inte får abstinens.

• Anonym (ont)

Alla ni som fick det var ni sjukskrivna?
    Eller fick ni detta så ni kunde fortsätta jobba? 

Svar på tråden Läkaren ordinerade Citadon