• Anonym (Klara)

Vilken drog..? Hjälp mig.

Det är såhär att min kille rökte på innan. I flera år.. Men för cirka nio månader sedan så slutare han, av egen vilja, och ingen var gladare än jag. Nu ska vi ha barn och vi har pratat mkt om det här, han vill inte vara någon pappa som missbrukar, och jag har sagt att om jag märker något sådant när barnet är fött så är det ajöss. Dock så blev jag lite orolig för någon månad sedan då jag hittade "tillbehör", jag ställde honom mot väggen och han sa att han rökt på cirka tre gånger efter han slutat, men lovade att han inte skulle göra om det. Saken är den att nu kan jag inte lita fullt ut på honom, och jag kollade hans mobil. Mkt riktigt var där sms från hans "kompis" som kunde fixa. Jag vet dock inte vad det är han har börjat ta, och tänkte att någon kanske känner igen "symtomen". Han skriver till sin "kompis" typ såhär; " har du en? Kan du fixa en? Min kompis hann aldrig få smaka sist. " "kompisen" svarar med att javisst kan han fixa. Saken är den också att när han rökte på så blev han ju lugn, låg på soffan och var seg, pratade knappt. Men nu, ( när jag märker att han varit iväg hos "kompisen" ) så är han pigg, uppe hela natten och ibland kallsvettas han. Någon som känner igen detta? Vill så gärna hjälpa honom innan vårt barn är fött, men han nekar till att han gör något dumt..

• Svar på tråden Vilken drog..? Hjälp mig.
  • Anonym (Klara)

Vet du vad "anonym".. Jag gör detta för att jag bryr mig! Jag vill inte ha en missbrukande pappa till mitt barn, jag vill ha honom sådan som jag vet att han är UTAN de dumma drogerna. Eftersom att han inte säger något om det till mig när jag är hundra på att det är något. Har du något bättre förslag?? Jag ser det som att jsg bryr mig, jag vill hjälpa honom, jag vill att han ska vara ren och så jädra bra som han är då! Så nej, jsg tycker inte att det är något fel i att jag "snokar". Till er andra, jag uppskattar att ni skriver och att ni varkens dömmer mig eller min sambo. Tack!

• Anonym (Fd. medmissbrukare)
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 11:33:41 följande:

Vet du vad "anonym".. Jag gör detta för att jag bryr mig! Jag vill inte ha en missbrukande pappa till mitt barn, jag vill ha honom sådan som jag vet att han är UTAN de dumma drogerna. Eftersom att han inte säger något om det till mig när jag är hundra på att det är något. Har du något bättre förslag?? Jag ser det som att jsg bryr mig, jag vill hjälpa honom, jag vill att han ska vara ren och så jädra bra som han är då! Så nej, jsg tycker inte att det är något fel i att jag "snokar". Till er andra, jag uppskattar att ni skriver och att ni varkens dömmer mig eller min sambo. Tack!

En del av missbruket är ju just att dölja det så gott det går för att slippa otrevliga konsekvenser, som anhörig får man ofta inte veta om man inte TAR reda på fakta. Personlig integritet är viktigt, men är det inte viktigt att få reda på om den man snart får barn med missbrukar droger också? Det handlar ju om säkerhet också, dels att personen kanske inte är vid sina fulla sinnens bruk alla gånger, dels att beroende på drog och metod att ta dessa kan det även finnas hälsorisker såsom psykoser, överdoser, smittsamma sjukdomar osv. Att det är olagligt att använda och inneha droger är också en aspekt - tar missbrukaren hem droger? Kan dessutom barnet hitta dessa droger när det är stort nog..?

Nej, droger och föräldraskap hör inte ihop av många anledningar och jag förstår att man snokar...

Återfall gör att tillit försvinner, då får man räkna med att ha ögonen på sig, så krasst är det ju...
  • Anonym (svårt...)

Att snoka är aldrig kul, men att förvänta sig att någon som missbrukar ärligt ska berätta om det när relation och eventuell kontakt med barn står på spel är heller inte det mest troliga.

Jag skulle om jag var du berätta om mina misstankar. Utan att gå in på snokandet utan istället fokusera på hans förändrade beteende som du satt i samband med exempelvis besök hos en speciell kompis och att det gör dig orolig. Han kommer möjligtvis att bortförklara dina misstankar som befängda eller helt överdrivna och blir kanske irriterad eller arg. Du kan alltid hänvisa till bristen på tillit just på grund av tidigare återfall. Har han inget att dölja blir det inte speciellt svårt för honom att bevisa att dina misstankar saknar relevans. Ni väntar barn och du har rätt att ställa krav.

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er...

• Eterisk
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 11:33:41 följande:
    Du vill inte ha en missbrukande pappa till barnet? Men du är ju redan gravid (efter vad jag förstår) och din kille missbrukar. 
  • Anonym (?)

Du vill inte ha missbrukare som far till ditt barn säger du, jag undrar då när barnet blev ditt?
    Att önska nån ut ur missbruk är ädel tanke men finns det nån missbruk med i bilden?

Jag tolkar din text som han inte besöker "kompisen" speciellt ofta, samt att konsumtionen är på ligger på en sunt nivå, problem med amfetamin eller valfri centralstimulant är att man kan rakt av bli galen av sömnbrist, efter några vakna nätter så är man helt slut i huvudet.
    Verkar som din kille inte ens kommer nära det utan roar sig nån natt här och där.

• Anonym (Klara)

"Fd medmissbrukare", tack för dina kommentarer, jag tar till mig, lär och försöker hitta ytterligare sätt att hjälpa honom.

• Anonym (Klara)

"Eterisk och (?) " . Om ni läser det jag skrev innan, så slutade han för nio månader sedan, vi har nu vårt första barn i min mage som är fyra månader. Jo det är inte ofta han gör det, men saken är den att för några år sedan så rökte han på varje dag, och eftersom att han har haft den vanan innan så vill jag absolut inte att det ska upprepas, speciellt inte med ännu tyngre droger. För mig är det redan illa om det nu är så att han gör det en gång i veckan eller så, det är inte okej för mig. En drog är en drog, även om du så använder den varje dag eller "bara" någon gång ibland.

• Anonym (Fd. medmissbrukare)
    Anonym (?) skrev 2013-09-07 14:01:56 följande:

Du vill inte ha missbrukare som far till ditt barn säger du, jag undrar då när barnet blev ditt?
    Att önska nån ut ur missbruk är ädel tanke men finns det nån missbruk med i bilden?

Jag tolkar din text som han inte besöker "kompisen" speciellt ofta, samt att konsumtionen är på ligger på en sunt nivå, problem med amfetamin eller valfri centralstimulant är att man kan rakt av bli galen av sömnbrist, efter några vakna nätter så är man helt slut i huvudet.
    Verkar som din kille inte ens kommer nära det utan roar sig nån natt här och där.

Fast här har ju både TS och sambon sagt att droger inte är ok, hon vill inte ha droger runt sitt barn och han vill inte vara en pappa som knarkar så din personliga definition av missbruk är ju inte det som räknas i det här fallet...

Och att säga "mitt barn" betyder ju inte att det inte är hans barn också - ska jag presentera dottern för någon säger jag "det här är min dotter..." och förutsätter att folk förstår att hon inte kommit till vid en jungfrufödsel utan att det finns en far nånstans också utan att jag behöver säga "vårt" barn...
  • Anonym (?)
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 15:10:09 följande:
    "Eterisk och (?) " . Om ni läser det jag skrev innan, så slutade han för nio månader sedan, vi har nu vårt första barn i min mage som är fyra månader. Jo det är inte ofta han gör det, men saken är den att för några år sedan så rökte han på varje dag, och eftersom att han har haft den vanan innan så vill jag absolut inte att det ska upprepas, speciellt inte med ännu tyngre droger. För mig är det redan illa om det nu är så att han gör det en gång i veckan eller så, det är inte okej för mig. En drog är en drog, även om du så använder den varje dag eller "bara" någon gång ibland.
    En drog är en drog, jag får nervsammanbrott när jag hör den frasen, vi har blivit internationellt idiotförklarade när sofia modigh försökte sig på en direktöversätning i en engelsk debatt.
    Ja EN drog är EN drog, vill du har sagt nått speciellt med det?
    En drog är en drog och vilken man använder är inget annat än smaksak, vilka droger föredrar du själv?

Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 15:12:36 följande:
    Fast här har ju både TS och sambon sagt att droger inte är ok, hon vill inte ha droger runt sitt barn och han vill inte vara en pappa som knarkar så din personliga definition av missbruk är ju inte det som räknas i det här fallet...
    Och att säga "mitt barn" betyder ju inte att det inte är hans barn också - ska jag presentera dottern för någon säger jag "det här är min dotter..." och förutsätter att folk förstår att hon inte kommit till vid en jungfrufödsel utan att det finns en far nånstans också utan att jag behöver säga "vårt" barn...
    Jag har ingen definition när det kommer till missbruk, jag ser till vården som dikterar vad man bör göra och inte göra för att få diagnosen missbruk.
    Uppfyller man inte vårdens kriterier så handlar det inte om missbruk utan normal bruk.
    Jag hittar inget i ts text som skulle ens insinuera missbruk.

Sen att man vill skärma av sig från droger, det är tekniskt omöjligt, droger har varit, är och kommer förbli en helt naturlig inslag i allas liv.
    Så länge människan finns så kommer droger brukas, synd bara att vissa uppmuntrar användning av vissa droger men slutar tänka helt när det kommer till andra.

jag förutsätter också att ts inte heter maria och har några tusen år på nacken, reagerar dock på frasen som dyker upp i såna sammanhang då det brukar indikera att den ena partner ser det som en valmöjlighet att ta sitt barn och försöka skärma av den från den andra föräldern, i såna situationer finns det inga vinare, alla förlora.
    Tänker man en stund på barnet så är det deras barn och så länge barnet inte far illa av vad föräldrar gör så snackar vi om ett ickeproblem.

• Anonym (Klara)

"Anonym (?) ". Min rubrik är; Vilken drog? Hjälp mig!. Jag har även skrivit att han har rökt på, alltså gräs, hasch.. Och nu undrar jag över om någon kan ha någon aning om vad det är för annan "drog" han antagligen har börjat med då jag skrev vissa "ledtrådar. En drog för mig är droger för Guds skull, alltså olagligt skit! Inte socker, godis, alkohol och sånt där! Jag tycker mig ha gjort ganska klart i mitt flesta inlägg vad det är för droger jag pratar om.

Svar på tråden Vilken drog..? Hjälp mig.