• ALLIEVERDO

Kan andra än min man vabba, när jag är sjukskriven under föräldraledigheten?

Hej, jag ska snart genomgå en stor operation och kommer förmodligen minst vara sjukskriven 3veckor efter. Jag har två små barn och är nu föräldraledig och vet inte när jag ens kan eller får lyfta någon av dom igen, vilket behövs flera ggr om dagen.

Min man har varit föräldraledig rätt så mycket under senaste barnets första år och därför känner vi att vi inte riktigt "kan med" att han är mer ledig från sitt jobb, även om skälen är förståeliga. Därför funderar jag på om tex min moster eller mamma kan hjälpa till några dagar istället och lite mer specifikt om det.?

1. Kan de vabba från sin arbetsplats när min man jobbar istället?

2. Hur fungerar det att vabba för dom när de kanske jobbar dygn, men bara behöver vara några timmar hos mig, innan mannen kommer hem, dock kanske hon inte kan fortsätta på sitt pass efter. Hur fungerar det för henne då?

3. Min man börjar vanligen 06 och så tidigt får vi inte hjälp. så om han istället börjar 08 och då inte får ihop  hela sin dag utan kanske bara 7 timmar. kan han då ta vabb sista timmen?

4. Kan dom turas om om vabbningsdagar utan det kostar nån slags karens osv? 

5. Måste de fylla i det innan hur de ska göra eller kan de anmäla om det ochs en fylla i efter hur det blev?

6. Hur är det för mormor/moster som vabbar att säga det till deras jobb? Har de rätt att göra det? eller måste de säga till viss tid innan?          

• Svar på tråden Kan andra än min man vabba, när jag är sjukskriven under föräldraledigheten?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om barnet är över 240 dagar (8 månader) kan någon annan ha rätt att ta tillfällig föräldrapenning (VAB) för ditt barn om du som ordinarie vårdare är sjuk och den andra föräldern måste arbeta.

Man kan söka VAB för del av dagen, den del som personen måste avstå för att ta hand om barnet. Om man inte har möjlighet att återgå till arbetet efter avbrottet för vård av barn kan man söka även resterande del och förklara varför man inte kan återgå i arbete.

Din man kan då ansöka om 1/8 av 8 timmar (1 timme). Om någon annan då ska avstå från sitt arbete för att ta hand om barnet resterande tid kan denne som mest ta ut ¾ samma dag eftersom att man aldrig kan ta ut mer än 1/1 dag.

Tillfällig föräldrapenning kan man inte ansöka om i förväg. En anmälan görs första aktuella dagen man är hemma och efter perioden ansöker man om ersättning.

Vilka regler som gäller hos arbetsgivaren måste man vända sig till respektive arbetsgivares fackförbund då denna fråga inte rör försäkringskassan.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Kan andra än min man vabba, när jag är sjukskriven under föräldraledigheten?