• NenneLo

Längtan efter barn trots PCO & övervikt.

Hej, jag har PCOS (mild variant) och är överviktig. Men vi fick hjälp på privat klinik. Jag fick pergotime utskrivet direkt. Har ni kontaktat någon? Är gravid nu efter 2 kurer!

2011-09-13 Loke <3
  • NenneLo
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-07 18:13:37 följande:
    Hej. Nej vi har inte kontaktat någon ännu. Vill gärna höra andras erfarenheter innan jag tar i tag att ringa någon klinik. Hur mycket överviktig är du? Är det större chans att man får hjälp via en privat än gynmottagningen på sjukhus?
    Jag hörde först av mig  till BM som inte ens visste vad PCO var, hon föreslog att jag skulle vänta ett år och sen söka hjälp. Men jag ringde igen, pga frustration och då fick vi numret till en privat läkare. Jag skulle säga att man får snabbare hjälp hos privat, så ja, jag tycker du ska söka privat.

Jag vägde dryga 80 till 160 så jag är ju rätt överviktig, räknas som fetma tror jag. Hur mycket överviktig är du? Jag vet inte om de har en gräns, men de tog inte ens vikten på mig. De kollade med VUL, konstaterade lindrig PCO och skrev genast ut pergotime enkeldos.  
    2011-09-13 Loke <3
  • NenneLo
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-07 18:20:11 följande:
    Jag vägar runt 100 till 160 cm så det är ju en del mer än dig. Jag ska leta reda på någon nummer och ringa och höra vad de säger
    Oavsett vikt så tycker jag att du ska söka till läkare, vissa kanske har överseende med vikten. Förstås är det ju inte bra att vara överviktig, men man måste ju börja någonstans. Jag upplevde aldrig att min cykel eller PCOn blev bättre ens när jag gick ner till 72, så jag tror inte alls att vikten alltid gör skillnad. Bra om det gör det förstås och det är värt att försöka gå ner i vikt.

Om du bor i Jönköping rekommenderar jag Carl-Johan Granqvist.

Kinna: Jag är också luden, väldigt luden. Men räknas ändå som lindrig PCO. Är det äggstockarnas utseende som avgör grad tros? 
    2011-09-13 Loke <3
  • NenneLo
    Anonym (längtan) skrev 2013-09-08 07:34:56 följande:
    Hejsan. Vill gärna vara anonym och vet inte om jag kan vara det om jag ska inboxa.  Kan du inte dela med dig av dina råd här? Finns kanske fler som vill ta del av dom :) Kram

Har också ett barn sedan innan som jag fick utan hjälp, glömde säga det! Om du har mens ibland har du säkert ÄL ibland också! Så om du inte får hjälp direkt så kan ni ju försöka ändå under tiden som du går ner i vikt för att få hjälp. Vi med PCO ska nog överlag vara försiktiga med kolhydrater. OBS! ÄL-stickor fungerar inte på oss med PCO säger min läkare, men sex varannan, var tredje dag och sex varje dag under ÄL (läs på om kroppens signaler vid ÄL)
    2011-09-13 Loke <3
  • NenneLo
    Anonym (bmi) skrev 2013-09-08 10:48:59 följande:
    Men TS har inte skyddat sig på 5-6 år, då HAR hon stora problem att bli gravid och bör ringa en läkare istället.
    Självklart, men eftersom det finns en viktgräns så kan hon ju försöka gå ner i vikt, samt försöka själv under tiden
    2011-09-13 Loke <3
Svar på tråden Längtan efter barn trots PCO & övervikt.