• Lostpuppy

Kärlek trots att man inte har fjärilar i magen?

Hej. Jag behöver så mycket hjälp jag bara kan få just nu. Snälla var ärliga mot mig, jag tål att höra det. 

Jag har träffat en man  och hamnat i ett känslodilemma. Jag är ung (över 20) och garanterat väldigt naiv.
    Jag har allt idag, ett bra jobb, fin bil, utbildning, fin bostad, fina vänner och är nöjd med livet, det känns komplett.  Jag har varit singel i många år med kortare relationer som spruckit för att jag inte känt mig redo, känt mig pressad till ett vuxet liv som inte kändes aktuellt då eftersom jag inte kände mig stabil. Jag kommer sen tidigare från ett misshandelförhållande.Jag ser mina vänner bli sambos, skaffa barn och så vidare. Något som aldrig lockat mig förut utan snarare skrämt mig men på senare tid har jag hatat att komma hem på helgen till ingenting. Detta trots att jag har mycket sysselsättning så känns det som jag kommer hem till ett tomt hem. 

Jag har inte orkat leta efter en kille. Det  tog lång tid att bygga upp mig själv och mitt liv, så många år till att se det goda i människor och framför allt känna mig trygg.. Jag har under åren träffat killar som fått mitt hjärta att slå 3 gånger så fort, ett äkta kärleksrus och alla de gånger har jag trott jag var så himla kär och lycklig för att nån vecka efter inse vilken jäkla idiot det är. Men någonstans har jag hört att man vet när man träffat rätt person, att det känns i hela kroppen, man kan inte tänka på något annat, man bubblar av lycka, man ser på honom och ser att det är the one. Sen har jag hört att det inte alls är så, utan att har man träffat rätt så är det något man känner efter en tid. För den här kärleksbubblan man känner i alternativ 1 är bara i några veckor och när den spricker inser man att det inte alls är rätt. Och här är mitt problem.

Mannen jag har träffat är inte vad jag målat upp som min drömman. Han är raka motsatsen till det. Han får det inte heller att bubbla i magen av lyckorus och jag känner mig inte överhuvudtaget kär. Jag ser honom inte som värsta snyggingen heller, han behöver rustas upp i klädstil och frisyr , börja träna. Men det är något jag varit ärlig om och sagt att det inte rätt att förändra någon, alla ska få vara som dom är och kärlek ska inte vara ansträngt men han menar på att han håller med, han behöver lite av en kvinnas hjälp.  Men han får mig att le så jävla hårt, han får mig att skratta, hans leende är så fint och hans personlighet så himla varm. Han är redo för ett seriöst förhållande och med öppna armar för att dela ett liv  med framgång och motgång.  En solklar trygghet. Men min bild utav en lång, mycket vältränad, solbränd, fint leende, snäll kille som jag träffar i fruktdisken på ICA finns fort farande i min skalle. Jag vill känna det där kärleksruset som vissa pratar om.  Ni som har erfarenhet utav detta, hjälp mig? Kommer kärleken växa fram eller ska jag vänta på någon som ger mig fjärilar i magen? Vi har inte känt varandra mer än 2 veckor är nog en viktig detalj, vi ska självklart spendera mer tid innan vi ens blir seriösa men jag behöver höra från andra.. om jag har en förskönad bild utav kärlek?  

Berätta gärna hur det kändes för dig när du träffa din sambo! 

• Svar på tråden Kärlek trots att man inte har fjärilar i magen?
  • Yohan

Fjärilar i magen är förälskelse/attraktion medan kärlek är något som växer fram över tid. Ibland leder en förälskelse till kärlek men absolut inte alltid. Blanda inte ihop dessa begrepp då de är vitt skilda saker!

• Anna74a

Ta det som det kommer och tänk inte att det måste vara så jäkla seriöst ifrån början.
    Se vart det leder.

• victory tilly

Jag har aldrig känt några fjärilar med min sambo sedan 16 år men vi har något större- Vi har kul ihop. Vi skrattar åt samma saker och trivs i varandras sällskap. Ska man leva länge med en person så är det sånt som iaf jag uppskattar. Kan ju också bero på att de gånger jag känt fjärilar med en kille så har det aldrig blivit något långvarigt.
    Jag tycker att du ska testa ett tag och ge den här killen en ärlig chans!

• BOWTIE

Varför "tvinga" dig till förälskelse? Är det inte dom där fjärilarna som man börjar bygga på? Aldrig skulle jag ens tänka tanken att prova "lura" in någon i ett luftslott av förälskelse, sprakar & gnistrar inte det från början kommer det högst troligt inte att göra det senare heller. Frågan är hur passionerat intensivt och inre givande relationen mellan er blir?

• Lostpuppy
    BOWTIE skrev 2013-09-08 14:53:33 följande:
    Varför "tvinga" dig till förälskelse? Är det inte dom där fjärilarna som man börjar bygga på? Aldrig skulle jag ens tänka tanken att prova "lura" in någon i ett luftslott av förälskelse, sprakar & gnistrar inte det från början kommer det högst troligt inte att göra det senare heller. Frågan är hur passionerat intensivt och inre givande relationen mellan er blir?
    Tack för era kloka svar. 

Ja precis som du skriver så har jag alltid tänkt och alltid lämnnat det så fort det inte känts rätt. Varför ska man ens försöka med någon som man inte känner den där gnistan för. Men så tänker jag tillbaka, alla de gånger jag känt den där gnistan så har det aldrig funkat. Det har varit roligt någon vecka men sen när man inser att personen i fråga inte är perfekt då dör det ut. Man blir sårad och sårar, det finns inget att bygga på.

Jag har vägt över hans nackdelar vs fördelar, kan jag leva med det, kan jag be honom jobba på det men ändå älska honom om allt inte blir perfekt? Han skulle bära mig när mina vingar inte orkar bära. Han får mig att skratta åt saker som egentligen inte är ens kul utan bara irriterande. Jag är inte ett dugg orolig eller svartsjuk, inte det minsta lilla vilket är rätt konstigt för att vara jag då jag alltid känt mig osäker förut.

Problemet är jag, jag är så fruktansvärt ytlig och lever i en drömvärld liksom..
  • iita

Hur har det gått? :)

Min kille träffade jag redan när jag började plugga för två år sen, han går klassen över mig. Vi hade bara pratat vid några tillfällen innan vi började dejta i våras. Det var efter ett ganska långt samtal (där jag även fick avslöja att jag numera var singel haha) på en fest som han föreslog att han skulle komma förbi och plugga hos mig dagen efter. Jag tänkte inte direkt på honom som någon kandidat just då men kunde absolut tänka mig att gå med på att ha honom över för lite sällskap. Sedan sågs vi mer och mer och pluggade, laga mat, såg film och bara umgicks. Till en början märkte jag hur jag (min hjärna) spontant bara letade fel och försökte allt för att inte gå för långt med den här killen, men jag kände att jag tyckte bara mer och mer om honom ju mer jag lärde känna honom så jag lät det bara flyta på och fortsatte träffa honom. Mycket för att jag läst boken Hemligheten (tips!) om hur hjärnan kan spela en spratt vad gäller relationer.

Nu har vi varit ett par i ett halvår och jag har aldrig varit så kär, trygg, lycklig, pirrig och totalt såld på en kille. Han är det finaste som finns och jag är så himla glad att jag ändå kände någonstans att han var värd att träffa. Han passar mig så bra, är så omtänksam och får mig att må så bra att jag insett att dom där fjärilarna som fladdrar vid första ögonblicket är ingenting att gå efter alls. Det har aldrig funkat för mig innan. Däremot funkar att träffa någon som på riktigt passar mig bättre :) Han skapade fjärilarna kan man säga och jag har precis den där nykära känslan som man vill ha. Lycka till!

Svar på tråden Kärlek trots att man inte har fjärilar i magen?