Inlägg från: Cadencee |Visa alla inlägg
  • Cadencee

Rullstol VS barmvagn på buss

På bussarna här hemma (stadsbussar) där man har barnvagnarna är det även plats för rullstol. Det står "vänligen överlåt detta ytrymme till en rullstolsburen" eller liknande. Jag har inte hittat svaret på hemsidan til länstrafiken men är mer intresserad av att diskutera detta.
    Ska jag som åker med barnvagn lämna företräde för en rullstol? Alltså om jag åker buss och det vill på en med rullstol måste jag gå av då om det inte finns plats för båda? :)

• Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss
  • Cadencee
    Anonym (tutti) skrev 2013-09-08 07:45:38 följande:
    Hm..spontant så tänkte jag direkt att det måste du ju såklart göra. Men varför egentligen. Kanske för att bussarna bara tar med vagnar i mån av plats och att betalande passagerare ska ha förtur. Ja kanske. Det är inte ett problem jag någonsin råkat ut för men inte skulle det kännas kul att få kliva av bussen någonstans, kanske långt hemifrån, för att lämna plats åt någon annan. Speciellt inte på vintern.

Det är ju olika också men här i Jönköping köper.man ett barnvagnskort. 300:- för 12 månader så jag betalar ju också även om det är väldigt rabatterat ^^

Jag har som sagt aldrig varit med om situationen men tanken slog mig nu när jag åker en del buss med barnvagn. Skrev samma fråga på ett annat forum oxh då skrev många att det är självklart att rullstolen går före. Jag som mamma med barnvagn har ju faktiskt två ben att gå med?

Förstår inte det svaret riktigt. .
  • Cadencee
    Anonym (svårt.) skrev 2013-09-08 08:11:59 följande:
    Fast en vuxen håller ju värmen bättre än ett litet barn.. och en multihandikapad åker väl oftast färdtjänskt. men kanske är de så att blir de fullt får man fälla vagnen å lägga i bussens bagage å sätta sig på vanlig plats med barnet i knät? Dock har på alla bussar jag åkt fått plats båda delar (om man bara ställer vanen där utan att sitta precis brevid å ost tar barnet i knät.

På våra stadsbussar finns inget bagage. Att fälla ihop skulle fungera dock kan det vara svårt om man är själv. Det är inte alltid det finns folk sol vill hjälpa till. Jah behöver tillexempel båda händerna för att fälla ihop vagnen. Vad gör jag då med barnet tex?
  • Cadencee
    Mumin80 skrev 2013-09-08 08:19:21 följande:
    Rullstol sitter man i hela tiden, kanske hela livet. Barnvagn har man en kort period.

D.v.s. som barnvagnsförälder råkar man ut för situationen ett fåtal gånger under en övergående period. Som rullstolsburen råkar man antagligen ut för situationen väldigt mycket oftare.

Det är skillnad på att hoppa av bussen enstaka gånger och vänta på nästa, och att få göra det jämt (vilket antagligen skulle vara fallet för den i rullstol om alla barnvagnsföräldrar inte gav dem plats...).

Till syvende och sist: Att släpa på barnvagn är ett VAL, att sitta i rullstol är det INTE. 

Så självklart ger man den i rullstol företräde.  

Gäller det också om man inte har ett VAL till bussen alltså bil, en del måste åka buss för att ta sig någonstans och på vissa ställen är det inte barnvagnsvänlig promenadväg. Ska rullstolsburna gå före då också?
  • Cadencee
    Anonym (jisses) skrev 2013-09-08 09:53:48 följande:
    Som sagt, att ha barnvagn med sig är inget permanent tillstånd till skillnad från att sitta i rullstol. Dessutom är det ett val att ha barnvagn.

Nej men vem säger att jag inte kan hoppa av bussen för jag har ett viktigt möte/läkare/bvc eller annst viktigt (alltså ej typ shoppingrunda på stan). Ska jag då komma sent alternativt missa tiden då? Jag skulle inte kunna åka buss utan vagn. Då skulle jag få bära sonen på 5 månader då det inte är aktuellt för oss med sele/sjal. Och åka buss med sonen så r inte något jag vill då han oxh vagnen är fastspända. Har jag honom i famnen är det rent livslivsfarligt om det händer en olycka.
  • Cadencee
    missan75 skrev 2013-09-08 10:19:55 följande:
    Jag är ändå lite nyfiken på hur många det gäller, är det verkligen ett jätteproblem? Är det sååå väldigt många i rullstol som åker buss? Jag har väldigt sällan, om nästan aldrig mött en rullstolsbunden person på bussen. Kanske på tunnelbanan men ytterst sällan på bussen.

Jag hae aldrig varit med om det men skrev i ts att jag är mer intresserad av själva diskussionen :)
  • Cadencee
    Anonym (jisses) skrev 2013-09-08 10:33:22 följande:
    Då får man planera bättre om man vet att bussarna brukar vara fulla.

Om jag har det då? Jag kanske ser till att ta en buss som går tidigare? Ska jag då gå av för att en rullstol ska på? Exakt VAD är det som gör att de har förtur?
  • Cadencee
    h8him skrev 2013-09-08 10:42:12 följande:
    Berorende på var du bor så får du ta med barnvagn i mån av plats.  Så kommer någon i rullstol får du se till att göra plats för denne/gå av om så krävs. Åker du utan vagn finns det säkert garanti för att du ska komma fram i tid, men med så kan du inte räkna med att åka med under alla turer.

Är det inte farligt att lämna barnet i barnvagnen under åkturen?

Jag lämnar inte barnvagnen. Är det fullt så står jag vid vagnen eller om det bara är jag såsitter jagjvid vagnen. Den är låst och fastspänd med remmar i bussen.
  • Cadencee
    h8him skrev 2013-09-08 11:21:03 följande:
    Går det inte?

Vart gör man av bebisen under tiden man fäller ihop vagnen? Jag måste iallafall ha två händer när jag fäller upp/ihop vagnen.
  • Cadencee
    h8him skrev 2013-09-08 11:40:16 följande:
    Kör alla busschaufförer som dårar? Man ställer den på högkant? Hur ofta kan det inträffa att man behöver ge plats åt en rullstolsburen medpassagerare? Jag kan inte riktigt se att det skulle vara ett problem.

Nej men man kan väl ändå föra diskussion om ämnet? Åker jag buss med en kompis/vän/anhörig kan jag vissy fälla ihop vagnen å ställa på högkant. Inga problem (om inte bussen vill säga åker iväg innan man hunnit fälla ihop den vilket är väldigt vanligt här. 9 av 10 borde inte vara chaufför). Åker jag själv går det inte så länge sonen är så här liten
Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss