Inlägg från: Anonym (jisses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jisses)

Rullstol VS barmvagn på buss

Mumin80 skrev 2013-09-08 08:19:21 följande:
    Rullstol sitter man i hela tiden, kanske hela livet. Barnvagn har man en kort period. D.v.s. som barnvagnsförälder råkar man ut för situationen ett fåtal gånger under en övergående period. Som rullstolsburen råkar man antagligen ut för situationen väldigt mycket oftare. Det är skillnad på att hoppa av bussen enstaka gånger och vänta på nästa, och att få göra det jämt (vilket antagligen skulle vara fallet för den i rullstol om alla barnvagnsföräldrar inte gav dem plats...). Till syvende och sist: Att släpa på barnvagn är ett VAL, att sitta i rullstol är det INTE.  Så självklart ger man den i rullstol företräde.  

• Anonym (jisses)
    Cadencee skrev 2013-09-08 09:44:52 följande:
    Gäller det också om man inte har ett VAL till bussen alltså bil, en del måste åka buss för att ta sig någonstans och på vissa ställen är det inte barnvagnsvänlig promenadväg. Ska rullstolsburna gå före då också?

Som sagt, att ha barnvagn med sig är inget permanent tillstånd till skillnad från att sitta i rullstol. Dessutom är det ett val att ha barnvagn.
  • Anonym (jisses)
    Dr Mupp skrev 2013-09-08 10:02:48 följande:
    Rullstol behöver inta vara ett permament tillstånd. Jag satt i rullstol ett halvår. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Det finns alltid undantag, men oftast är det ett mer permanent tillstånd att sitta i rullstol än att dra barnvagn.
  • Anonym (jisses)
    Cadencee skrev 2013-09-08 10:01:43 följande:
    Nej men vem säger att jag inte kan hoppa av bussen för jag har ett viktigt möte/läkare/bvc eller annst viktigt (alltså ej typ shoppingrunda på stan). Ska jag då komma sent alternativt missa tiden då? Jag skulle inte kunna åka buss utan vagn. Då skulle jag få bära sonen på 5 månader då det inte är aktuellt för oss med sele/sjal. Och åka buss med sonen så r inte något jag vill då han oxh vagnen är fastspända. Har jag honom i famnen är det rent livslivsfarligt om det händer en olycka.

Då får man planera bättre om man vet att bussarna brukar vara fulla.
  • Anonym (jisses)
    Dracarys skrev 2013-09-09 09:28:43 följande:
    Jag personligen anser att fler föräldrar borde ifrågasätta sitt användande av vagn, särskilt för större barn. Jag  blir faktiskt lite irriterad när det är trångt på bussen och föräldrar ska på med en stor barnvagn med en 4-åring i. När ska barnet lära sig att gå, undrar jag? Borde det inte vara bättre att ta med en ryggsäck för tillbehören, och sedan låta barnet gå för egen maskin?

Om man ska gå en heldag på djurpaken förstår jag att man kanske ändå vill ha vagnen med sig, men jag tror också att många tar med sig barnvagnen på rutin, istället för att ifrågasätta och fundera över om den verkligen behövs för dagens tripp.

Om färre åkte i onödan med vagn skulle det bli bättre plats åt alla.

4-åringen kan i och för sig ha ett handikapp som inte syns utanpå.
  • Anonym (jisses)
    LucyStacy skrev 2013-09-09 23:07:38 följande:
    Personer med barnvagnar kan stanna hemma, om de är av den åsikten.

Svar på tråden Rullstol VS barmvagn på buss