• Sparriss

Min 6 mån pojke HYSTERISK vid sovstunderna. Stöd/tips snälla!!

Jag har en liten gosse på 6 månader som den senaste månaden har blivit helt hysteriskt arg varje gång det är dags att sova. Det kommer efter en liten stund när vi har lagt oss, antingen när han inser att det är dags för att sova eller när han (efter att ha gosat med snutten en stund) känner att han inte kan hålla sig vaken mer. Och han är verkligen inte bara lite ledsen och vill upp i famnen utan riktigt riktigt förbannad, sparkar och slår, och river sig i ansiktet ibland :(
    Han blir helt genomsvettig när han skriker så och då blir det klart ännu värre! Jag har provat att ha honom i famnen och vagga, ligga med honom på min mage och gunga, köra vagnen fram och tillbaka...

Det som funkar är när jag typ står och hoppar med honom i famnen (låter ju helt galet) men då börjar han ju oftast igen när jag slutar. Och då kan man stå där och "hoppa" en bra stund innan man kan lägga honom ifrån sig. Men detta gör ju att han sällan sover mer än en halvtimme åt gången eftersom det har slutat gunga... Och min rygg är heeelt paj nu så såhär kan jag ju inte fortsätta! Och man är ju själv helt slut mentalt efteråt eftersom det skär så i mammahjärtat... :(

Är det någon som har/har haft det såhär och har några tips? Är det en period som går över av sig själv eller bör/kan man jobba bort det på något sätt? Och hur sover era 5-7 månaders?

• Svar på tråden Min 6 mån pojke HYSTERISK vid sovstunderna. Stöd/tips snälla!!
  • zbaby

Vad äter han innan läggdags? Låter som magknip.. Det får min sexmånaders om han äter gröt nära läggning..
    Ger honom vid tre, fyra tiden nu istället..
    Byter bara ut ett mål om dagen än så länge så jag ammar i övrigt..

• sockerflinga

Fullkorn ska man inte ha till sina bebisar för det blir ofta magknip av det. Slutade med det och min bebis mådde snabbt mycket bättre.

Sen måste de vara mätta förstås när de lägger sig och trötta. Det är inte bra göra sängen till en plats som man förknippar med strid och stress då blir det aldrig bra. Bebisar känner av ens oro och det smittar av sig tror jag. Brukade lägga mina när de i stort sett höll på att somna eller hade somnat i min eller pappans famn.

Hade problem med mina för att de vaknade mitt i natten och var hysteriska men tipset då är att de måste lära sig somna om utan mat, i varje fall när de blivit något halvår sisådär.  

• skogsvitter

Låter helt klart som att det är kopplat till magen och maten. Förmodar att ni börjat med fast föda, så jag håller med ovan att fundera över vad ni ger honom på kvällen. Det låter ju oerhört plågsamt för honom...

• Sparriss

Om det nu är magen, hur kommer det sig att det inte märks under vakentiden? Kanske det förstärks när han ligger ner? Han får gröt vid 5tiden och sedan ersättning vid läggdags runt 7.

• skogsvitter
    Sparriss skrev 2013-09-08 20:51:04 följande:
    Om det nu är magen, hur kommer det sig att det inte märks under vakentiden? Kanske det förstärks när han ligger ner? Han får gröt vid 5tiden och sedan ersättning vid läggdags runt 7.
    Det brukar oftast inte märkas under vakentiden på samma sätt, det är ju som sagt just därför man helst ska ge smakisar tidigt under dagen. Testa att skippa gröten den tiden så ser du snabbt om det blir någon skillnad. Vad äter han mer över dagen?
  • Sparriss

Ersättning tidig morgon, gröt fm, lite burkmat o frukt mitt på dagen, sen ersättning till mellis, o sen då gröt vid 5 o ersättning läggdags. Det enda är att han sover mycket oroligare på natten när han inte har ätit em-gröten, och det går lite (men oftast bara lite) bättre att natta inför natten än vad det gör på dagarna. Men får nog ändå prova att ta bort gröten...

• skogsvitter

Ja något är ju helt klart på tok och jag tycker inte alls det låter som utvecklingsmässigt kopplat! Få honom även undersökt, om det finns en tydlig koppling till att det blir värre när han tex ligger ner så kan det tex annars vara öroninflammation. Så det är alltid bra att få barn som plötsligt skriker hysteriskt och är väldigt upprörda i specifika eller ospecifika situationer undersökta.

Men det är inte helt ovanligt att det har koppling till kosten, så du borde nog lugna ner dig med gröt och smakisar. Det är ju väldigt mycket fast föda han äter redan med tanke på att han bara är 6 månader, hans mage kanske inte alls är mogen för fast föda ännu och så får han dessa mängder. Det kan funka i början av dagen men bli svårare allt eftersom dagen går, tänk dig att förmågan att bryta ner maten är en liten bägare som blir allt mer full ju mer mat du ger under dagens lopp. En mindre mängd under morgonkvisten kan fungera alldeles utmärkt, men så pytsar du i lite mer, och lite mer, och till slut rinner ju bägaren över om det inte kan processas!

• Sparriss

Tack för dina svar. Jag ska lägga om maten lite och se vad som händer. Och höra igen med BVC, fick inget direkt svar när jag frågade sist, bara typ: du lägger kanske honom när han är övertrött eller så kanske det känns som han trillar innan insomnandet (ibland kan man ju känna det precis innan man somnar). Hon verkade inte bry sig så mycket.

• Bebis i Dec 2010

Sparriss: min son var likadan och min dotter på 4 mån har ibland samma beteende.
    Klart du ska testa med kosten men även gå till en öron-näsa-hals läkare. Gå till en privat, gratis och behövs ingen remiss etc.
    Min son visade sig ha vätska bakom öronen och hade tryck och obehag när han skulle somna. Fick hjälpa honom släppa taget genom att gunga etc.
    Dock tror jag inte att det är enda anledningen, samma som kosten säkert inte är enda boven.
    Utan jag tror mycket på fasta läggningsrutiner och att du ska natta innan han blir övertrött. Testa att få honom att sova ca 15 min tidigare än han brukar på alla sina sovpauser och se om det hjälper.
    Så tyvärr får du nog köra uteslutningsmetoden: kosten, hälsan eller nattning. Testa och lycka till!

• Sparriss

Tack för tipset! Dethär med öronen har jag inte alls tänkt på men det kan ju vara de som spökar!

• isolande

Låter som min lille typ emellanåt. Jag fick också "guppa" honom i famnen i evigheter och han skrek ändå som besatt även om han lugnade sig lite i vågor. Det som funkade var att när han började lugna sig från det hysteriska lägga ner honom i sängen på sidan med snuss och napp. Då somnade han som en stock själv. Ibland kunde det hjälpa om jag slutade försöka få honom att ta nappen också. Det var som att nappen väckte honom när han lugnade sig och märkte att den var i munnen.

Det var liksom som att han var övertrött och ville somna, och ha lagom med gupp, sen ville han vara ifred. Fortsatte jag guppandet så blev det som att jag väckte honom när han egentligen ville somna in om du förstår vad jag menar...

Han kan ibland fortfarande vara sådär att han kämpar med sig själv i insomnandet, men oftast beror det på att han inte är tillräckligt trött/mätt. Blev mycket bättre efter att jag slutade amma och ger ersättning istället.   

Lycka till med läggningarna, du är inte ensam, kom ihåg det! Vi hade det såhär VARJE läggning (alltså 4 ggr/dygn) i ca en månad innan jag lyckades lura ut vad sjutton ungen ville!  

• LillGris

Min son var så i den åldern. Hemskt jobbigt, frustrerande och ja.. Hemskt helt enkelt. Det enda jag kan säga är att det går över. Det känns inte så när det pågår men det blir bättre!

Det var lite som att det hade gått upp för honom att sövning = somna = aptråkigt. Som att han just insett att nattandet ledde till att han skulle sova. Skittrist tyckte han.

• Sparriss

Känns skönt att jag är inte är ensam med dethär problemet även om jag inte önskar att andra ska behöva ha det så Tack för era svar!

Svar på tråden Min 6 mån pojke HYSTERISK vid sovstunderna. Stöd/tips snälla!!