• Balansakt

Jag vill träffa min pojke!

Hej!
    Om ni sett mina andra trådar vet ni att jag haft problem med mitt ex.
    Vi har gjort slut och hon har fött barnet.

Jag har legat lågt till efter faderskapstestet. Jag har fått träffa barnet 1gång. Han är underbar!
    Nu andvänder hon honom som maktmedel och säger att hon inte har tid att ses.
    Vi bor båda i sthlm och jag har inget problem att ta mej till henne efter jobbet.

Vad har jag rätt till? Vad kan jag kräva?

• Svar på tråden Jag vill träffa min pojke!
  • Bbuws

Alla har ju umgänges rätt oavsett om hon har ensam vårdnad. Men jag tycker du ska para med familjerätten, dom har bäst koll.

• Balansakt

Familjerätten gjorde ett faderskapstest men eftersom hon flyttat med barnet tillhör hon en annan kommun nu.

Jag fick inga råd av familjerätten. Jag hann inte ens förklara något. Dom sa "Du har inga som helst rättigheter" tror att min flickOvän talat länge innan jag kom dit...

Hon hänvisade mej till en annan kommun.

• Bbuws

Ring dom i den kommunen ditt barn bor i, och förklara läget. Och fråga hur du ska gå till väga för att de inte ska bli några tokigheter. Och har hon ensam vårdnad kan du ju ansöka om gemensam.

• fredrik1983

Har liknande svårigheter och har tagit i kontakt med en väldigt duktig och engagerad jurist, så jag vet lite hur du ska göra. Gör så att du först kontaktar familjerätten i den kommun som barnet är skriven på, försök få samarbetssamtal med mamman men det är frivilligt att gå dit, soc kan aldrig tvinga någon utan om hon inte vill måste du vända dig till domstolen. 

• milysium01

Om hon inte vill att du ska ha med barnet att göra så måste du ta det till en sk muntligt förberedelse, jag var på en sådan igår. Hennes advokat kommer hitta på en anledning till varför du inte ska träffa ditt barn och din advokat kommer, självklart bestrida och prata till din fördel. Och efter så kommer ett interimistiskt beslut. Efter det så kommer den som förlorar, ta det till en annan nivå, det betyder rättegång, om det finns vittnen som kan prata till din fördel om hur du är som människa osv ska de åberopas, självklart, helst utomstående. Och den som förlorar den kommer överklaga rättegången och då blir det hhovrätten. Om du får som du vill och hon ger sig där, mycket bra, annars snackar vi 6-12 månader innan det är över. Jag väntar på det interimistiska, den kommer om två veckor. Men jag ser två överklagande framför mig så att jag mentalt är förberedd, jag lovar dig, när man sitter där och kämpar för sin rätt till sin son så är det tufft, speciellt när du ser en motpart som saknar känslor,speciellt empati,och man vet att kvinnor sitter på makt när det kommer till barn. Detta är vad du kommer ha framför dig, kämpa och ge inte dig, det kommer ditt barn att älska dig för. All lycka. Jag har också en tråd under enbarnsföräldrar, en tragisk historia

Svar på tråden Jag vill träffa min pojke!