Vågar man åka till Cypern?
Min man och jag har bokat bröllopsresa till Cypern. Den 27/9 är det meningen att vi ska åka..men nu vetifan..
Cypern ligger bara 50 mil från Syrien och Cypern har en brittisk militärbas på ön och krigsfartyg och annat skoj kommer att ligga och ura ute i havet. Det känns inte speciellt bra.
Har varit i kontakt med Ving, och dom säger att det är ingen fara, att dom har kontakt med UD hela tiden, folk på plats m.m. Dom skulle aldrig skicka ner gäster där om det skulle utgöra en risk.
Nänä. Det kan jag tro. Klart dom inte skickar ner gäster när det regnar robotar, skickas missiler och bombas med kemvapen 50 mil från ön.
MEN! Om allt är frid och fröjd när vi åker den 27:e. Vem vet om det börjar krigas t. ex den 29:e? Då ligger vi brunt till. För det första som stängs är ju luftrummet. Då lär vi vara fast på Cypern. För inte fan tror jag Ving skickar ner ett kryssningsfartyg eller en ubåt för att plocka hem oss.
Det som skulle varit en underbar avkopplande bröllopsresa skulle allså bli ett enda övervakande av media för OM det blir krig osv. Offentliga platser och stora folksamlingar bör undvikas läste jag på UD`s hemsida. Kul??!! Ska vi sitta i skyddsrum och invänta info?
Nä det känns inte tryggt. Kontaktade Ving igår för vi ville boka om resan till ett annat ställe. Eftersom det var mindre än 30 dagar till avresa skulle detta kosta oss 5400kr i ombokningavsgift. Ännu mera kul.
Fast 5400kr är en piss i havet jämfört med att tillbringa bröllopsresa i en krigszon eller i ett cypriotiskt skyddsrum...
Jag vet (eller TROR iaf inte) att Cypern är ett mål för detta krigande...men det lär ju påverka..och skickar Syrien sina kemrobotar så sträcker sig konsekvenserna av dessa till Cypern eftersom det ligger så nära.
Hur hade ni gjort? Jag känner rent spontant att det suger.