Tror lilla My fick med alla frågor du tog upp i svaret till mig :)
Men upprepar ändå några - ja, han kommer få umgänge utan dig - efter en kortare inskolning.
Nej, hon är inte för liten för övernattning.
Som Lilla My skriver så rekommenderar man en övernattning per antal år upp till 3-4 års ålder, alltså en natt vid ett år, två nätter vid två år.
Varannan vecka brukar ju inte rekommenderas förrän vid tre/fyra, men växelvis boende kan införas tidigare.
Tex kan barnet kanske vid två år sova två/tre nätter var hos respektive förälder för att sedan byta.
Om du inte går med på att han har barnet ensamt kan han stämma på umgänge. Få bestämmer rätten över hur det kommer att se ut, så mitt tips är som Lilla Mys.
Fundera själv över en upptrappningsplan som leder till "normalt" umgänge. Dvs med övernattningar några gånger i månaden.
Fortsätter han i samma takt som nu, dvs att de inte träffas så ofta, så blir det ju ingen upptrappning..
Du skriver att du velat samarbeta men inte han, men av det du skriver här så har du bestämt o inte samarbetat..
Har du sagt det du säger till oss här, att umgänge inte får ske ensamt. Att övernattning inte kommer att ske förrän vid tre/fyra års ålder... Ja då kan det uppfattas som om du inte varit samarbetsvillig..
Sen förstår jag att det är svårt.. Speciellt om han inte visar ngn genuin vilja att lära känna henne o ta sitt ansvar. Och om du inte känner ngt förtroende för honom.
Men om han inte är direkt olämplig sp KOMMER han få umgänge.
Tror det är bra om du förbereder dig på det o försöker göra en så bra plan för barnet som möjligt utefter det.
Är du med på att han ska ha umgänge så kan du även ha lite "kontroll".
Går det genom rätten minskar den kontrollen...