• Anonym (Elvis)

Jag har bestämt mig, nu blir jag spermadonator.

Läste runt lite och såg att det är brist på spermadonatorer och tänkte att jag bara måste hjälpa till. Det är lite osjälviskt att inte hjälpa om man kan. Samma att inte vara blodgivare, vilket jag självklart också är. Jag har väl funderat på detta i kanske drygt ett år, men jag har varit i ett förhållande där hon inte haft barn och då kändes det fel. Men nu är jag singel sedan 2 månader tillbaka och så kom tankarna tillbaka.

Till saken hör att jag egentligen inte har avfärdat tanken på att bli pappa igen (jo, jag har en dotter i yngre skolåldern) men har inte träffat någon som det riktigt klickat med. De senaste 5 åren har jag väl haft några förhållanden, men barn har aldrig varit aktuellt.

Jag vet ju själv hur jävla underbart det är att bli förälder och nu vill jag ge ofrivilligt barnlösa möjligheten att uppleva detta. Den känslan måste ju vara ännu större!? Glad

Jag läste bland annat att barnet har rätt att veta vem donatorn är, men juridiskt har barnet inga rättigheter eller skyldigheter mot donatorn. Och donatorn har inga rättigheter eller skyldigheter mot barnet eller föräldrarna. Jag kan mycket väl tänka mig att göra en icke anonym donation via en klinik, visst är det samma regler då?

Heminsemination känns inte så aktuellt, jag vill liksom inte bli underhållsskyldig till en massa ungar.

Kriterier - Spermiedonator
    • Friska män utan ärftliga sjukdomar
    • Normalt spermaprov
    • Ålder 20-45 år
    • Önskvärt att donatorn har egna barn men inget krav
    • Donatorn måste även ha en altruistisk inställning till donationen, det vill säga vara osjälvisk och inte se till sin egennytta.
    • Donatorn får donera spermier till ett begränsat antal par (6 par + 6 syskon).
    • Utseendet hos donatorn bör matchas med föräldrarnas vad gäller hårfärg, hudfärg, ögonfärg och längd.

Frisk är jag, så vitt jag vet. Har lämnat spermaprov för 9 år sedan och då var allt normalt. 120 miljoner normala eller snabba spermier i en burk. Åldern passar jag in på och ett eget barn har jag redan.

Imorgon är det jag som kontaktar Fertilitetskliniken där jag bor och anmäler mig som donator.

Den här tråden kommer jag att använda som en dagbok. Här tänker jag skriva av mig om hur det går och om det blir några barn eller inte. Upp till 12 små Elvisar kan det bli. (13 inklusive min dotter)

Debatten ska handla om:
    1. är det rätt eller fel tänkt av mig?
    2. Om ett par inte kan få barn kanske det är guds vilja och då är det fel att ändra på guds vilja?
    3. Varför är inte du/ni donator?

Länkar:
    Karolinska Sjukhuset.
    Akademiska Sjukhuset.
    IVF-Kliniken Umeå.
    RMC Östergötland.
    Sahlgrenska Sjukhuset.
    Vårdguiden.
    Wikipedia-Spermadonation.
    Hur går det till.
    Vad säger lagen.

• Svar på tråden Jag har bestämt mig, nu blir jag spermadonator.
  • Anonym (Elvis)
    Matteratsi skrev 2013-09-17 08:10:42 följande:
    Det problematiska ligger i att det alls betalas ersättning. Verksamheten skall vara altruistisk, står det i grunddokumenten
    Bra observerat. Det ska jag fråga om om det blir aktuellt.
    NKmamma skrev 2013-09-17 13:15:11 följande:
    Du har rätt om man ska vara petig. 
    Men se det såhär, medicinerna är svindyra och för att donatorerna gör det här så får dom ett bidrag till dessa mediciner.
    Dom måste tas för att en donation ska kunna ske. 
    Mediciner? Inte för män gissar jag?! Förvånad
    Matteratsi skrev 2013-09-17 16:06:00 följande:
    Jo, man bör kunna få tillbaka pengar som man lagt ut mot uppvisande av kvitto. Men pengar utan motsvarande omkostnader är ersättning, även om det bara gäller 500 kronor. Faran ligger i att höja ersättningen för att locka fler donatorer, ungefär som Region Skåne höjt ersättningen för äggdonation till 11 000.
    Precis. Är ersättningen för hög finns risken att man ljuger om sitt hälsotillstånd osv.
    NKmamma skrev 2013-09-17 21:30:36 följande:
    Håller med dig.
    Jag hoppas summan i övriga landet inte höjs. Jag känner att man ska vilja donera av rätt anledning.
    Var det inte en skandal med en donator i Danmark som visade sig bära på ett icke önskvärt anlag? Vad får man som spermadonator i Danmark? Hur många barn kan man vara donator till i Danmark?
  • NKmamma
    Anonym (Elvis) skrev 2013-09-18 00:20:57 följande:
    Mediciner? Inte för män gissar jag?! Förvånad
    Nej nej, men till äggdonatorerna.

Har ett svagt minne av den där artikeln.
    Ingen aning om hur det ser ut i danmark tyvärr.
  • Anzz

Tack vare såna godhjärtade människor som dig fick vi igår se 2 helt perfekta mirakel på ultraljud i v19!

Otroligt lyckliga efter en lång resa av längtan och motgångar.

• Anonym (Elvis)
    NKmamma skrev 2013-09-18 00:45:01 följande:
    Nej nej, men till äggdonatorerna.

Har ett svagt minne av den där artikeln.
    Ingen aning om hur det ser ut i danmark tyvärr.
    11000 för att donera ägg? 400 kr för sperma? Motiveringen är att kvinnan måste ta medicinering + det är ett besvärligare ingrepp? Tar man många ägg samtidigt, att det bara är en gång kvinnan måste dit? Mannen måste donera många ggr, väldigt tidskrävande.
    Anzz skrev 2013-09-18 08:07:40 följande:
    Tack vare såna godhjärtade människor som dig fick vi igår se 2 helt perfekta mirakel på ultraljud i v19!
    Otroligt lyckliga efter en lång resa av längtan och motgångar.
    Grattis till er och hoppas donatorn känner sig glad för er skull också. {#emotions_dlg.flower}
    Tvillingar blir spännande!
  • Matteratsi

Elvis, altruism innebär att man är beredd att göra något för någon annan utan krav på kompensation. Att ge pengar för äggdonation och för spermadonation leder in på en väg där kvinnor och män kommer att vilja ge ägg och sperma för att få pengar. Redan idag finns sajter som tipsar hur man kan få lite pengar mot att sälja sperma. Jag hade en länk om det här, som visar att det nu väller in män och kvinnor i Portugal, Italien, Spanien, dvs krisländerna, som vill donera. Bara för att få lite pengar.
    Det är inte bra. Jag tycker att donatorer skall få ersättning för utlägg mot uppvisande av kvitto annars är vi på fel väg 

• NKmamma
    Matteratsi skrev 2013-09-18 23:07:56 följande:
    Elvis, altruism innebär att man är beredd att göra något för någon annan utan krav på kompensation. Att ge pengar för äggdonation och för spermadonation leder in på en väg där kvinnor och män kommer att vilja ge ägg och sperma för att få pengar. Redan idag finns sajter som tipsar hur man kan få lite pengar mot att sälja sperma. Jag hade en länk om det här, som visar att det nu väller in män och kvinnor i Portugal, Italien, Spanien, dvs krisländerna, som vill donera. Bara för att få lite pengar.
    Det är inte bra. Jag tycker att donatorer skall få ersättning för utlägg mot uppvisande av kvitto annars är vi på fel väg 
    Bra inlägg!
    En äggdonator iaf här i Stockholm får 3000 kr. Så mycket var det 2007 när vi fick donerade ägg. 
  • Anonym (Elvis)
    Matteratsi skrev 2013-09-18 23:07:56 följande:
    Okej. Jag gör det inte för några ynka 400 kr. Det är dålig timlön och ville jag tjäna pengar hade jag jobbat extra dom 3 timmarna det tar mig att åka dit-göra det-och hem. Jag har varit blodgivare i 16 år och inte har det varit för pengarna heller.

Ska vi lista argumenten FÖR och EMOT att donera sperma eller ägg? Kanske starta ny tråd för det ändamålet?
  • Marina80
    Anonym (Elvis) skrev 2013-09-18 10:48:15 följande:
    11000 för att donera ägg? 400 kr för sperma? Motiveringen är att kvinnan måste ta medicinering + det är ett besvärligare ingrepp? Tar man många ägg samtidigt, att det bara är en gång kvinnan måste dit? Mannen måste donera många ggr, väldigt tidskrävande.Grattis till er och hoppas donatorn känner sig glad för er skull också.

Tvillingar blir spännande!

Nu är det så att det inte är helt riskfritt för kvinnan att donera.
  • Anonym (Elvis)
    Marina80 skrev 2013-09-19 07:34:22 följande:

Nu är det så att det inte är helt riskfritt för kvinnan att donera.
    Så det är en riskersättning?

Nu är det snart dags att överge denna tråd. Orsaken är att de ringde från kliniken idag och berättade att mitt spermaprov inte gick att frysa och sedan tina upp. Ungefär hälften av alla spermaprov misslyckas där.
    I övrigt var det inga fel. Urinprov och blodprovet var helt perfekt sa hon. Även kvalitén på sperman var jättebra och jag kan fortfarande bli pappa på den vanliga vägen, igen. För jag är redan pappa, den vanliga vägen.
  • Thotis90
    YummyMami skrev 2013-09-10 08:47:28 följande:
    Fint av dig att ställa upp så, det är brist på ägg i Sverige så det vore bra om några kvinnor hade oxå din "dela med sig" intresse. 
    Jag hade kunnat tänka mig att donera ägg om det inte vore för att jag är ofrivilligt barnlös... Då blir det annat.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Elvis)
    Thotis90 skrev 2013-09-19 12:45:35 följande:
    Jag hade kunnat tänka mig att donera ägg om det inte vore för att jag är ofrivilligt barnlös... Då blir det annat.
    På vilket sätt är du ofrivilligt barnlös? Ska vi göra barn?
  • Thotis90
    Anonym (Elvis) skrev 2013-09-19 22:25:26 följande:
    På vilket sätt är du ofrivilligt barnlös? Ska vi göra barn?
    Jag har försökt bli gravid i snart 2 år utan resultat... Nej, tack. Jag vill ha barn med min sambo (hans spermier är av bra kvalitet).
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Elvis)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-10-07 02:49:31 följande:
    Hur har det gått TS?
    Läs inlägg #139.
    Anonym (Elvis) skrev 2013-09-19 12:40:25 följande:
    Så det är en riskersättning?

Nu är det snart dags att överge denna tråd. Orsaken är att de ringde från kliniken idag och berättade att mitt spermaprov inte gick att frysa och sedan tina upp. Ungefär hälften av alla spermaprov misslyckas där.
    I övrigt var det inga fel. Urinprov och blodprovet var helt perfekt sa hon. Även kvalitén på sperman var jättebra och jag kan fortfarande bli pappa på den vanliga vägen, igen. För jag är redan pappa, den vanliga vägen.
Svar på tråden Jag har bestämt mig, nu blir jag spermadonator.