• Anonym (TS)

Min syster står som styrelsesuppleant för företaget, vad innebär det för oss andra?

Min pappa har ett företag som han haft sen 1989, han har nu satt min syster som styrelsesuppleant för det företaget vilket innebär som jag förstått det att om han avlider eller av någon anledning inte kan sköta företaget gör henne till VD och ägare.. Vad innebär detta för mig och min bror i form av arvsrätt?

• Svar på tråden Min syster står som styrelsesuppleant för företaget, vad innebär det för oss andra?
  • Birgitta2

Det har jag svårt att tro. Hon är inte ens ordinarie ledamot utan suppleant. Det innebär att om en ordinarie ledamot inte kan komma till ett möte så skall hon gå på mötet istället. Men hon kan även välja att gå på möten trots att den ordinarie är där. Det bör ju finnas en vice VD. Då tar han/hon över. Finns ingen sådan bör ju styrelsen välja ny VD. Jag kan inte så mycket om privata företag, mest om föreningar och då är det medlemmarna som väljer VD.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2013-09-10 13:51:59 följande:
    Min pappa har ett företag som han haft sen 1989, han har nu satt min syster som styrelsesuppleant för det företaget vilket innebär som jag förstått det att om han avlider eller av någon anledning inte kan sköta företaget gör henne till VD och ägare.. Vad innebär detta för mig och min bror i form av arvsrätt?

ingenting. Däremot om han skriver testamente med syster som förmånstagare eller ger henne delar.av företaget.
  • Anonym (TS)

Det är bara dom två i styrelsen så att säga.. Min pappa som styrelseledamot och min syster som styrelsesuppleant, några andra finns inte.

"En styrelsesuppleant ska ersätta en ordinarie styrelseledamot om han eller hon avgår, entledigas, avlider, förlorar behörighet eller vid sjukdom eller annan frånvaro som exempelvis utlandsvistelse."

Jag fick för mig att detta innebär att om han avlider så blir företaget hennes? Men han har nog skrivit henne som förmånstagare ändå också så :)

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2013-09-10 13:59:43 följande:
    Det är bara dom två i styrelsen så att säga.. Min pappa som styrelseledamot och min syster som styrelsesuppleant, några andra finns inte.

"En styrelsesuppleant ska ersätta en ordinarie styrelseledamot om han eller hon avgår, entledigas, avlider, förlorar behörighet eller vid sjukdom eller annan frånvaro som exempelvis utlandsvistelse."

Jag fick för mig att detta innebär att om han avlider så blir företaget hennes? Men han har nog skrivit henne som förmånstagare ändå också så :)

Att sitta i styrelsen eller vara VD är inte samma sak som att äga företaget. Om jag antar att det är ett aktiebolag som din far äger till 100% eller nästan 100% så bestämmer han styrelse, VD mm.

Skulle han dö ärver ni som bröstarvingar aktier enligt ärvdabalken och testamenet. Därfter kan det nya ägarna välja ny VD och styrelse. En röst per aktie.
Svar på tråden Min syster står som styrelsesuppleant för företaget, vad innebär det för oss andra?