• Anonym (docka)

Bonus ser sin lillasyster som hennes "docka"

Jag är så frustrerad och arg på min bonus synsätt. Bonus är 17 år och har en viss syn på hur flickor och pojkar ska vara. Hon gillar flickor mest. flickor ska vara flickiga, tjejiga, rosa gulligull med långt hår osv. Hon ser ner på tjejer som inte är så och förfaras över när killar t.ex. har något minsta tjejigt även om de är små och själva inte ens bryr sig ännu. 

Bonus har alltid önskat sig en lillasyster och när hon således fick det, en sladdis, så blev lyckan stor. Men problemet är att hon, nu när dotter är större och fått lite mer hår osv, så verkar hon tro att dottern är hennes personliga docka eller något.

Hon vill hela tiden hålla på och fixa med hennes hår, gärna sminka henne också. Här pratar jag om en 4 åring, snart 5. Hon kommer ständigt med kommentarer om hur hennes syster borde klä sig, hur hennes rum borde se ut och blir irriterad på oss när vi har något eller gör något som inte är tjejigt på lilltjejen. Klädesplagg, sängkläder osv. Hon blir arg på mig för att jag inte låter dotterns hår vara jättelångt. Bonus menar på att alla tjejer ska ha långt hår för det är så gulligt och sött. Och orkar inte jag fixa hennes hår så gör bonus gärna det. Men jag vill inte bonus ska hålla på och fixa med dotterns hår ständigt. Sluta se henne som något jäkla docka!! Ja jag är lite frustrerad.

Jag har förklarat och sagt ifrån på skarpen att hon ska låta hennes syster vara. Att vill inte dottern att bonus håller på så ska bonus låta bli, och visst bonus har skärpt sig lite men hon kommer fortfarande med hennes pikar och kommentarer om hur det borde vara enligt henne. Det är bara så jobbigt. Kan ju inte hindra henne från att ha sina åsikter men hon har ju helt "tokigt" sätt och tänka. Det är ju en liten 4 åring, inte en toddlers och tiara som hon så gärna vill ha.  

• Svar på tråden Bonus ser sin lillasyster som hennes "docka"
  • Zayco

Låter ju som typiska syskonproblem, har det verkligen något med att göra att hon är bonus?  Tror nog det är bäst att acceptera att ni helt enkelt har olika syn på genus, men det är ju din dotter, du som är mamma så i slutändan ligger ju bollen hos dig.

• Anonym (H)

Men tycker dottern att det är lika jobbigt som du tycker då?

Annars tycker jag nog att bonus och dotterns relation är viktigare. Och att det är bättre att bonus ger lite icke politiskt korrekta råd" ibland än att hon inte bryr sig om barnen.

• Tygtiiger

Men har du diskuterat genus med henne? Har du pratat med henne om varför hon tycker som hon gör? Varför är det viktigt att övertydligt signalera att man är flicka? Varför är det farligt om pojkar har rosa? Är det obehagligt om hon tar fel på ett litet barns kön? Varför då? Varför är ett litet barns kön viktigt för henne att veta? Anser hon att pojkar och flickor har olika rättigheter och skyldigheter? Hur ser hon på sina egna möjligheter att göra det hon vill i livet som flicka? hade det varit annorlunda att vara kille? Vad vill hon att lillasyster ska ha för möjligheter? 

Diskutera! 17åringar är roliga, för de är intensivt kategoriska, men de är också nyfikna och även om hon totaldissar dig så kommer hon att fortsätta fundera och kanske diskutera med sina kompisar senare i livet.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (N)

Låter som mina barn, ser inte alls något problem med att hon tar hand om sin lillasyster, vad roligt att hon pysslar om henne. Gällande sminket så kan du väl bara säga nej, eller kanske barnens pappa kan vara involverad och säga ifrån, inget smink på grund av allergier.

Det där om att det ska vara på vissa sätt kan ju ha att göra med hennes egen uppfostran eller? Som barnens pappa antagligen varit involverad i? Är väl också lite typiska tonårsfasoner att vräka ur sig hur det tycker att saker ska vara, de är ju stora och vuxna känner de ju själva.

Prata med storasyster och prata med barnens pappa så ni gemensamt kan hjälpas åt med de grundläggande värderingarna ni har i er familj.

• Anonym

Va glad att hon gillar sitt syskon o herregud det är väl inte ett problem att hon pysslar om henne

• Brumma

Anonym H - fast uttalar hon "råden" direkt till lillasyster så kan det ju bli hur fel som helst!
    Lillasyster ser säkerligen upp till sin storasyster o vill göra henne till lags (iallafall om det liknar de flesta syskonrelationer)..
    Tänk dig situationen när lillasyster leker med en bil - för HON tycker det är kul.
    Eller när hon önskar sig mest av allt en blå tröja? Eller när bästa vännen är en kille o det bästa de vet är att bygga koja o smutsa ner sig?
    Typiska "killsaker" om man tittar lite fördomsfullt på det. Vad tror du händer när idolen storasyster påpekar att sånt gör inte tjejer. Tjejer har inte "killkläder" osv...
    Tror ni lillasyster kommer stå upp för vad hon gillar o stå emot storasysters åsikter, eller kommer hon att vilja behaga?

Min son gillar mest bilar. Han är på det stora hela en mkt "grabbig" kille.
    Men han leker även med "bebisdockor", med Barbie, han lagar mat osv...
    Han gillar rosa..
    Han ÄLSKAR att ha nagellack :)
    Skulle hans storasyster påpeka att det bara är för tjejer hade jag sagt ifrån på skarpen!
    Liksom jag gör när hans farfar råkar undslippa sig ngn kommentar angående hans nagellack :)

Sen är det väl helt ok att systrarna ibland frossa i "tjejgrejer" - det kan ju som sagt vara ngt som blir deras grej o svetsar dem samman ;)
    Men det låter ju som om storasyster inte bryr sig om vad lillasyster vill, eller vad som är praktiskt eller vad föräldrarna tycker...

O jag tror inte alls att det skulle vara ngn skillnad på om det var bonussyskon eller inte, ett barn skall inte behandlas som en docka..

• Anonym (H)
    Brumma skrev 2013-09-10 18:41:44 följande:
    Anonym H - fast uttalar hon "råden" direkt till lillasyster så kan det ju bli hur fel som helst!
    Lillasyster ser säkerligen upp till sin storasyster o vill göra henne till lags (iallafall om det liknar de flesta syskonrelationer)..
    Tänk dig situationen när lillasyster leker med en bil - för HON tycker det är kul.
    Eller när hon önskar sig mest av allt en blå tröja? Eller när bästa vännen är en kille o det bästa de vet är att bygga koja o smutsa ner sig?
    Typiska "killsaker" om man tittar lite fördomsfullt på det. Vad tror du händer när idolen storasyster påpekar att sånt gör inte tjejer. Tjejer har inte "killkläder" osv...
    Tror ni lillasyster kommer stå upp för vad hon gillar o stå emot storasysters åsikter, eller kommer hon att vilja behaga?

Min son gillar mest bilar. Han är på det stora hela en mkt "grabbig" kille.
    Men han leker även med "bebisdockor", med Barbie, han lagar mat osv...
    Han gillar rosa..
    Han ÄLSKAR att ha nagellack :)
    Skulle hans storasyster påpeka att det bara är för tjejer hade jag sagt ifrån på skarpen!
    Liksom jag gör när hans farfar råkar undslippa sig ngn kommentar angående hans nagellack :)

Sen är det väl helt ok att systrarna ibland frossa i "tjejgrejer" - det kan ju som sagt vara ngt som blir deras grej o svetsar dem samman ;)
    Men det låter ju som om storasyster inte bryr sig om vad lillasyster vill, eller vad som är praktiskt eller vad föräldrarna tycker...

O jag tror inte alls att det skulle vara ngn skillnad på om det var bonussyskon eller inte, ett barn skall inte behandlas som en docka..
    Hellre att hon får höra ett oPK-råd än att bonus känner sig bortstött och att de inte får den fina relation (kanske i många år framåt) som de skulle kunna ha.

Hon kommer få höra OPK råd från andra hon ser upp till. Ska mamma skydda henne från det lär hon få hålla flickan hemma hela livet.
  • Anonym (syskonkärlek)

Hade du varit lika frustrerad och arg om bonusdottern varit din biologiska dotter? Eller var klämmer skon? Jag hade varit glad att hon visar sin lillasyster intresse.

• Anonym

Det ts skriver är långt ifrån att ha henne som docka

• Loriyana

Jag förstår att det kan vara irriterande, samtidigt så är det jättebra att de har en sådan bra relation och att de tycker om varandra. I detta fallet så hade jag nog värnat mer om deras syskonrelation än genusmedvetenheten. Däremot så hade jag försökt att prata med 17-åringen lite diskret om genus och sånt.

Svar på tråden Bonus ser sin lillasyster som hennes "docka"