• MajaMu

Firar ni födelsedagar ihop?

Har varit separerad från barnens pappa i ett drygt år, det funkar bra men jag tycker ju inte att det är jättekul att umgås med honom. Nu drar det ihop sig till födelsedag för ett av barnen och jag vill inte ordna nåt med pappan... Skulle hellre bara vara med min familj och barnens kusiner. Efter de tidigare födelsedagarna har jag varit helt död efteråt av spänning och stress. Samtidigt vill jag ju att det ska vara barnets dag och lägga mina egna issues åt sidan.

Hur gör ni andra? Firar ni ihop? Vad tycker barnen? Vill de ha familjen ihop eller kan det vara kul med flera kalas?

• Svar på tråden Firar ni födelsedagar ihop?
  • Theresemingert

Om inte kalaset blir förstört för att ni inte kan vara nära varandra pga bråk eller liknande så tycker jag att de är bara att bita ihop och vara tillsammans på kalaset ändå!

Men hur gammalt är barnet? Finns de möjlighet att fråga vad barnet vill? Två kalas eller ett med båda föräldrar? Om nu pappan hade haft kalas själv?

Tycker dock inte de är fel om man har två, men talar av egen erfarenhet då jag tyckte de var roligast när mina skilda föräldrar kunde ha kalaset tillsammans!

• MajaMu

Nej, det blir inte förstört. Vi är väluppfostrade... Men det är klart att de som tittar ordentligt ser att jag inte trivs. Tror inte att barnen märker det dock. Mor- och farföräldrar, tårta och paket, brukar vara distraherande. Sonen som fyller år i höst blir tre så han är liten... Men börjar vi fira i sär så gör vi det nog med det större barnet också.

• Theresemingert

De är ju bra!

Ja lite liten att bestämma! Men gör vad som känns rätt för dig och pappan? Sonen kommer ju inte ta skada , hade kanske snarare föredragit att ha mamma och pappa på kalaset ihop! Men vissa bryr sig inte alls, du känner ju ditt barn bäst! :)

Min bror son har skilja föräldrar och kalas på två håll, funkar hur bra som helst! Har aldrig ifrågasatts eller liknande! Han blev 4 i år!

• Mamma1975

Vi firar INTE födelsedagar ihop, och vill inte DU så tycker jag heller inte att du ska göra det. Vad vi än tror så känner barnen om vi själva mår dåligt, även om de mindre inte förstår exakt varför. Varför tvinga sig att fira ihop för barnens skull? Har man separerat så har man. Att hålla en god kommunikation till den andra föräldern är det viktigaste, och det blir lättare om man undviker jobbigare situationer där irritationsmomenten istället ökar. Och ofta kan faktiskt mor- och farföräldrar känna det pinsamt att hälsa på hemma hos fd svärdottern / svärsonen... VILL man ha det tillsammans tycker jag det är helt ok, men vill man INTE så kommer inte barnen tycka det är något konstigare än att mamma o pappa inte bor ihop längre. Barnen tar sånt här så mycket naturligare än vi tror... Det här är MINA åsikter. =) 

Lycka till, hur ni än väljer att göra! 

• Doktor mugg

Vi firar födelsedagar och högtider ihop med mitt ex + hans familj! Men vi är fortfarande bra vänner så då funkar det bra.. Det lär ju kännas bra för alla:)

• MajaMu

Ja.... Jag ska bita ihop. De är små nu men sen, att fira först två gånger med olika föräldrar och så med kompisar. Det blir för mycket. Men jag ska be pappan ta mer ansvar för kalasen, så jag inte måste både ordna allt och dessutom ta anspänningen.

Svar på tråden Firar ni födelsedagar ihop?