• Anonym (hejåhå)

Rättvist underhåll??

Man får räkna med 80% av prisbasbeloppet för barn upp till 12 år, och sedan 95% av pbb över 12 år. Prisbasbelopet för i år är 44 500 kr. För en vuxen blir det 120 % av samma belopp. Om mammans inkomst inte täcker dessa 120%, så antar jag att hon kan begära mer av pappan- men sedan beror det ju på vad han har för utgifter- om ni har gemensamma barn o.s.v. Om pappan har väldigt hög inkomst i jämförelse med mamman så kan man också göra extratillägg för vissa utgifter. Hon kan också begära underhåll retroaktivt tre år bakåt.

Spara alla kvitton för alla utgifter är mitt tips- hon måste också kunna bevisa vad hon eventuellt lagt ut bakåt i tiden om hon begär underhåll bakåt i tiden. 

• Anonym (hejåhå)
    Anonym (nope) skrev 2013-09-15 21:14:32 följande:
    Nej, man ska försörja barn efter förmåga. Dvs om mamman har över 100000 per år, efter avdrag för godkända levnadskostnader, och pappan har 300000 per år efter avdrag, så ska pappan betala 3/4 av barnets kostnader (efter att barnbidraget är avdraget) och mamman 1/4. Så kostar barnet 4000 per månad, så ska pappan betala 2000 och mamman 1000.
    Du menar väl att pappan ska betala 3000 i ditt exempel- eller har jag missat något?Glad
  • Anonym (hejåhå)
    Anonym (nope) skrev 2013-09-16 06:49:12 följande:
    Ja, du missade barnbidraget.
    Såklart! Men kloclan var ju inte ens 7...Skrattande
    Det blir alltså 1800kr + barnbidraget för mamman och 2250 kr för pappan. 
    Och bostadsbidraget antar jag har räknats bort från mammans kostnader.

Om den ena föräldern lever på försörjningsstöd- blir då "överkottet" = 0 (noll)? 
  • Anonym (hejåhå)
    Anonym (nope) skrev 2013-09-16 09:37:48 följande:
    Så klart!

Nej, den totala kostnaden för barnet är väl 4000? Så 1050 i barnbidrag, 1960 för pappan och 990 för mamman. Soc brukar försöka få den som har inkomst, att betala mesta möjliga. Men som mest kan föräldern få upp till norm, minus barnbidrag, om det inte delas, och för en halv månad, vid växelvis boende.
    Det ser helt rätt ut när du skriver så- men ändå tycker jag att det blir fel när jag räknar. Om totala kostnaden är 4000 kr för barnet- så blir det alltså 4000 minus 1050= 2950 kr kvar att dela på för föräldrarna- då skulle pappan betala 3/4- alltså 75 % och mamman resterande 25 %- det  får ju jag till 2212,50 kr för pappan och 737,50 kr. för mamman. Det blir ju också 4000 kr totalt . Varför får vi inte samma svar? 

Sedan undrar jag- om barnet bor hela tiden hos den ena föräldern- ska denna då inte betala hela barnbidraget till barnet ? I exemplet ovan blir det ju pengar över från barnbidraget i båda beräkningar.
    Och hur är det med undehållet. Hur svårt kan det vara?  
Svar på tråden Rättvist underhåll??