• wannaseeyoudisco

Hjälp med gulaschsoppa!

Hade tänkt slänga ihop en gulasch idag men insåg precis att jag inte har någon kummin hemma, som ju tydligen är viktigt att ha i. Så min fråga är, kan man byta ut denna krydda mot något annat eller utesluta den helt med bra resultat?
    Har hittat en påse med "brödkryddor" hemma som innehåller anis, fänkål och kummin, är det kanske ett alternativ?

Har någon något annat specialknep när det gäller just denna maträtt välkomnas det varmt då detta är första gången för mig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med gulaschsoppa!
  • wannaseeyoudisco

Tack för era svar! Sprang över till grannen och lånade kummin så det löste sig denna gången, men är ju bra att veta att det funkar lika bra att utesluta det också.

• frappa

Det klart det går utan kummin.
    Men det är ju en vital del av smaken i en gulasch.
    Så man ska sträva efter detta.
    Sjävl tycekr jag kummin i bröd är näst in till äckligt, men mortlad och i gulasch är det gott som attan.

Försök att hitta ungersk paprika, finns i vissa invandrar affärer.
    Som är gudomligt god mot vad man kan hitta på ICA.

• wannaseeyoudisco
    frappa skrev 2013-09-12 12:38:30 följande:
    Det klart det går utan kummin.
    Men det är ju en vital del av smaken i en gulasch.
    Så man ska sträva efter detta.
    Sjävl tycekr jag kummin i bröd är näst in till äckligt, men mortlad och i gulasch är det gott som attan.

Försök att hitta ungersk paprika, finns i vissa invandrar affärer.
    Som är gudomligt god mot vad man kan hitta på ICA.
    Du pratar om färsk paprika då antar jag?

Hade säkert gått bra utan kummin också men jag är inte så himla haj på vilka kryddor som går bra att ersätta med vilka osv, skall erkännas. Matlagning är egentligen min sambos bit men jag har blivit mer och mer intresserad och ville överraska honom med något gott, vilket också lyckades :)
  • frappa
    wannaseeyoudisco skrev 2013-09-12 16:28:18 följande:
    Du pratar om färsk paprika då antar jag?

Hade säkert gått bra utan kummin också men jag är inte så himla haj på vilka kryddor som går bra att ersätta med vilka osv, skall erkännas. Matlagning är egentligen min sambos bit men jag har blivit mer och mer intresserad och ville överraska honom med något gott, vilket också lyckades :)
    Nä, pulver torkad, den är grym.
    Har fin styrka och god smak
    Denna är den jag köper.
    tinypic.com/view.php&s=5#.UjHdqz_X_xk

Men den vita Ungerska som kommer på sen sommaren är riktig god också.

Ersätta kummin går inte, den har för speciell smak för detta.
    Men lite spiskummin skulle nog funka, men som sagt vad en helt annan smak.
    Men även utan kummin så skulle det blivit en god gryta.
Svar på tråden Hjälp med gulaschsoppa!