• Curlie

Sy trikå, krångel och trassel, HJÄLP

Nu behöver jag få lite råd och expertis. Jag har köpt ett jättefint trikåtyg och försöker sy i det men min symaskin vill verkligen inte. Jag har provat allt:

* reglera trådspänningen, på både över- och undertråd
    * tar testat olika sorters tråd
    * har smörjt och rengjort maskinen
    * har testat sicksack, trestegssicksack, raksöm, olika längder.
    * Har bytt nål

Ingenting fungerar. Maskinen skriker, trådrullen hoppar och far, övertråden släpper och lossnar/går av. Undertråden trasslar...

Vad är fel? Det går jättebra att sy i andra tyger, exempelvis örngott.

Såhär blir sömmarna, ojämna och hoppiga (om man har tur och lyckas sy någonting alls....)

Tråden släpper liksom och sitter löst:

Men i andra tyger går det hur bra som helst att sy:

Kan någon vänlig själ försöka förklara för mig vad jag gör fel?
  • Svar på tråden Sy trikå, krångel och trassel, HJÄLP
  • riboflavin

Har du en maskin som klarar elastiska sömmar? 

Jag har fuskat mig fram med ok resultat med en väldigt smal sicksacksöm,förstår du hur jag menar? 

Numera lånar jag syrrans overlock-maskin när jag ska sy i trikå, det är urjobbigt med en vanlig. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Ramborg Persdotter

Vad har du för symaskin? ...och vad är det för storlek på nålen?

Jag syr inte mycket i trikå, men får som riboflafin bra resultat med smal sicksacksöm. Jag har också lyckan att äga en overlockmaskin. Toppen till trikå.

Är det testet med sicksack du har här på bilden?

• Ramborg Persdotter

Spontant tänker jag att du inte fått till trådspänningen rätt och att du kanske drar lite i tyget, istället för att låta det matas in av maskinen. Till smal sicksack, ska det "vanliga" trådspänningsläget för det mesta vara.

På det ljusa tyget ser det ut som om undertråden är liiite för spänd. Du kan justera undertrådens spänning genom att skruva till skruven som håller den lilla metallkläppen. Man kan prova sig fram lite. Det kan ta några försök att få till det.

• Fröken Söt

Nu var det ett tag sedan jag sydde, men jag vet att jag testade att sy på ett skrivarpapper någon gång när jag hade problem med vanlig raksöm. Alltså lade ett vanligt A4 under tyget för att göra det mer stabilt och sedan sydde jag som vanligt. Det var bara att dra loss pappret efteråt och sömmen blev bra. Nu var det som sagt ett tag sedan och jag kommer inte ihåg vad det var för tyg jag använde.

• Curlie

Jag drar inte i tyget utan håller to m upp det för minsta möjliga motstånd.

Jag är osäker på nålens storlek men den är iallafall vass. Har läst aty trubbig ska vara bättre för att inte skada tyget men tyget tar inte skada nu, utan det trasslar sig bara :s

• Curlie

... Och maskinen är en billig, plasthistoria från Yamata... -.-

• Ramborg Persdotter

Vilken trådspänning hade du när du sydde i trikåtyget, som vi ser här på bilden. Är det sicksacksöm?

Det är inte så lätt att sy i trikå på vanlig maskin om den inte har bra trikåsömmar.

• Curlie
    Ramborg Persdotter skrev 2013-09-11 18:07:30 följande:
    Vilken trådspänning hade du när du sydde i trikåtyget, som vi ser här på bilden. Är det sicksacksöm?

Det är inte så lätt att sy i trikå på vanlig maskin om den inte har bra trikåsömmar.
    Jag är osäker på vilken spänning jag hade just där, men har testat alla steg (finns nio st) och det blir likadant på allihop. Övertråden flänger runt som ett hopprep....

Vad är bra trikåsömmar då?

Jag ska alltså sy på ett kantband på trikå.
Svar på tråden Sy trikå, krångel och trassel, HJÄLP