• Anonym (Pluggisen)

Låga betyg - psykologprogram?

Hej! Jag har ett snitt på 15-16 och vad jag vet så behövs minst 17.50 (eller mer än så!) för att komma in på något utav alla psykologprogram runtom i vårt land.

Min fråga till er är, tycker ni det är nödvändigt att tillämpa ungefär 8-9 utav mina val inför högskolestudier till att söka till alla psykologprogrammen som finns? Jag tänker mig att jag med stor sannolikhet inte kommer bli antagen men är det värt så många försök?

Resten av valen funderar jag på att använda åt andra utbildningar inom vården som kräver ganska höga betyg, högre än mitt snitt, så jag undrar om det gör hela situationen "värre": att jag därav inte alls bör slösa så många sökningar på psykologprogram.

Vad tycker ni? Är det värt? Uppskattar ärliga, seriösa svar  
    Ha en bra dag 

• Svar på tråden Låga betyg - psykologprogram?
  • Harvester

Man kan tydligen gå socionomprogrammet och välja/bygga på den så det blir liknande. Min mans syrra gör så. Vet inga detaljer, men kolla upp det. Kan väl knappast vara så svårt att komma in på socionom?

• Anonym (Pluggisen)
    Harvester skrev 2013-09-11 18:18:10 följande:
    Man kan tydligen gå socionomprogrammet och välja/bygga på den så det blir liknande. Min mans syrra gör så. Vet inga detaljer, men kolla upp det. Kan väl knappast vara så svårt att komma in på socionom?
    Ska söka till det också :) men det är ungefär lika högt. 19- eller 20-22 på psykolog och 17-19 eller -20 på socionom 
  • Betty Ballbreaker

På vårterminen är antagningspoängen oftast lägre, kan vara värt att beakta. Annars är mitt tips att du skriver högskoleprovet och försöker den vägen. Annars blir det nog svårt för dig att komma in tyvärr.

• Anonym (C)

Om du verkligen vill läsa psykologprogrammet skulle jag skriva HP och söka tills jag kom in. Jobba under tiden, eller läs enstaka kurser.

• Anonym (Pluggisen)
    Betty Ballbreaker skrev 2013-09-11 18:30:19 följande:
    På vårterminen är antagningspoängen oftast lägre, kan vara värt att beakta. Annars är mitt tips att du skriver högskoleprovet och försöker den vägen. Annars blir det nog svårt för dig att komma in tyvärr.
    Anonym (C) skrev 2013-09-11 18:36:10 följande:
    Om du verkligen vill läsa psykologprogrammet skulle jag skriva HP och söka tills jag kom in. Jobba under tiden, eller läs enstaka kurser.
    Tack för tipsen, det jag gör :) ska göra det i höst med men det har aldrig blivit högre än 0.9

Man känner sig otillräcklig, men så är det ju ibland :)

• Anonym (Lisa)
    Harvester skrev 2013-09-11 18:18:10 följande:

Nej, det går inte. Socionomens huvudämne är socialt arbete. Det går dock att läsa vidare till psykoterapeut, men det tar lång tid och kostar mycket pengar. Är det så din mans syrra gör?
  • Mineralvatten

distansutbildningar brukar ha lägre snittbetygssiffra som krav. 

annars kan du kanske plugga på komvux? 

• Anonym (?)

Kan du tänka dig att plugga utomlands?

• elyse

Om du har 15-16 och 0.9 som högsta resultat på högskoleprovet tänker jag att om du kommer inte på utbildningen så kan den nog bli väldigt tuff för dig. Det är redan en tuff utbildning med mycket att läsa på en hög nivå och en hel del på engelska. Att sikta lite lägre kanske kan vara en god idé? Kurator, kanske?

• elyse
    elyse skrev 2013-09-11 19:07:53 följande:
    Om du har 15-16 och 0.9 som högsta resultat på högskoleprovet tänker jag att om du kommer inte på utbildningen så kan den nog bli väldigt tuff för dig. Det är redan en tuff utbildning med mycket att läsa på en hög nivå och en hel del på engelska. Att sikta lite lägre kanske kan vara en god idé? Kurator, kanske?
    ... om du kommer IN...
Svar på tråden Låga betyg - psykologprogram?