• Anonym (Pluggisen)

Låga betyg - psykologprogram?

Hej! Jag har ett snitt på 15-16 och vad jag vet så behövs minst 17.50 (eller mer än så!) för att komma in på något utav alla psykologprogram runtom i vårt land.

Min fråga till er är, tycker ni det är nödvändigt att tillämpa ungefär 8-9 utav mina val inför högskolestudier till att söka till alla psykologprogrammen som finns? Jag tänker mig att jag med stor sannolikhet inte kommer bli antagen men är det värt så många försök?

Resten av valen funderar jag på att använda åt andra utbildningar inom vården som kräver ganska höga betyg, högre än mitt snitt, så jag undrar om det gör hela situationen "värre": att jag därav inte alls bör slösa så många sökningar på psykologprogram.

Vad tycker ni? Är det värt? Uppskattar ärliga, seriösa svar  
    Ha en bra dag 

• Svar på tråden Låga betyg - psykologprogram?
  • Marionettdocka

Hade jag varit du hade jag hittat alternativa drömutbildningar som känns mer realistiska.  För i nuläget ligger ju dina betyg/provresultat långt under det som krävs och det kan vara svårt för dig att komma in även på mindre attraktiva utbildningar.

• Mineralvatten
    Marionettdocka skrev 2013-09-11 19:27:51 följande:
    Hade jag varit du hade jag hittat alternativa drömutbildningar som känns mer realistiska.  För i nuläget ligger ju dina betyg/provresultat långt under det som krävs och det kan vara svårt för dig att komma in även på mindre attraktiva utbildningar.
    fast det där beror ju helt på jag hade ca 12 i snitt jag tog studenten, pluggade 2 år på komvux och läser nu min drömutbildning på distans på Miun. 
  • Anonym (Vera)
    Harvester skrev 2013-09-11 18:18:10 följande:
    Man kan tydligen gå socionomprogrammet och välja/bygga på den så det blir liknande. Min mans syrra gör så. Vet inga detaljer, men kolla upp det. Kan väl knappast vara så svårt att komma in på socionom?
    Nej det kan man verkligen INTE. Du kan bygga på socionomprogrammet och bli terapeut - men du kan aldrig bli psykolog eller ens liknande. Psykologprogrammet innebär fem års studer, samt ett års praktik, med inriktning på psyket och psykisk hälsa, socionomprogrammet inriktar sig på socialt arbete (för att hårdra det hela).  Psykologer har ett djupt kunnande och många arbetsuppgifter utöver de terapeutiska. Så TS - är du intresserad av att jobba som psykolog är det psykologprogrammet som gäller. Är du "enbart" intresserad av samtalsbiten så kan du läsa till socionom och sedan vidareutbilda dig till terapeut.
  • Anonym (Vera)

Glömde: om detta är något du verkligen vill så tycker jag också att du ska testa högskoleprovet och sen söka till de universitet som inte är populärast.

• Harvester
    Anonym (Lisa) skrev 2013-09-11 18:56:19 följande:
    Nej, det går inte. Socionomens huvudämne är socialt arbete. Det går dock att läsa vidare till psykoterapeut, men det tar lång tid och kostar mycket pengar. Är det så din mans syrra gör?

Vet som sagt inga detaljer men hon har denna approach då hon inte kom in på psykolog och ville ha en så liknande utbildning som möjligt
  • Omogen citron

Som det ser ut nu är det ingen idé att du söker tyvärr. Men gör Högskoleprovet och satsa på det. Det finns en bok att köpa så du kan träna innan. Den är dyr men många jag känner säger att det är värt pengarna.

• broglo

Vad är det som lockar dig i psykologyrket? Vad önskar du dig av arbetslivet? Genom att fundera på det sättet kanske du kan hitta andra utbildningar/yrken som kan vara alternativ?

• Anonym (Pluggisen)
    Anonym (?) skrev 2013-09-11 19:05:27 följande:
    Kan du tänka dig att plugga utomlands?
    Absolut, men jag vet inte hur man söker, jag har kollat runt men gav upp ganska fort... Tips?
    broglo skrev 2013-09-11 20:27:01 följande:
    Vad är det som lockar dig i psykologyrket? Vad önskar du dig av arbetslivet? Genom att fundera på det sättet kanske du kan hitta andra utbildningar/yrken som kan vara alternativ?
    Har tänkt så men funderar på kandidatprogram i psykologi (börjar dock inget under VT, tyvärr) och socionom men även där behöver jag några fler poäng för att ha det som ett säkert kort.
    Omogen citron skrev 2013-09-11 20:12:39 följande:
    Som det ser ut nu är det ingen idé att du söker tyvärr. Men gör Högskoleprovet och satsa på det. Det finns en bok att köpa så du kan träna innan. Den är dyr men många jag känner säger att det är värt pengarna.
    Harvester skrev 2013-09-11 20:09:42 följande:

Vet som sagt inga detaljer men hon har denna approach då hon inte kom in på psykolog och ville ha en så liknande utbildning som möjligt
    Tack alla :)
  • Anonym (Pluggisen)
    elyse skrev 2013-09-11 19:07:53 följande:
    Om du har 15-16 och 0.9 som högsta resultat på högskoleprovet tänker jag att om du kommer inte på utbildningen så kan den nog bli väldigt tuff för dig. Det är redan en tuff utbildning med mycket att läsa på en hög nivå och en hel del på engelska. Att sikta lite lägre kanske kan vara en god idé? Kurator, kanske?
    Nej, jag är smart :) har bara haft det tufft. Högskoleprovet har jag bara gjort 2 gånger men utöver det är det bara svårt för mig... Oförberedda prövningar är inte min grej.
    Anonym (Vera) skrev 2013-09-11 19:57:53 följande:
    Nej det kan man verkligen INTE. Du kan bygga på socionomprogrammet och bli terapeut - men du kan aldrig bli psykolog eller ens liknande. Psykologprogrammet innebär fem års studer, samt ett års praktik, med inriktning på psyket och psykisk hälsa, socionomprogrammet inriktar sig på socialt arbete (för att hårdra det hela).  Psykologer har ett djupt kunnande och många arbetsuppgifter utöver de terapeutiska. Så TS - är du intresserad av att jobba som psykolog är det psykologprogrammet som gäller. Är du "enbart" intresserad av samtalsbiten så kan du läsa till socionom och sedan vidareutbilda dig till terapeut.
    Dina svar var realistiska och givande :) tack!
    Har du någon koll på beteendevetarprogrammet? 
  • Anonym (positivrealist)
    Anonym (Pluggisen) skrev 2013-09-11 22:10:48 följande:
    Absolut, men jag vet inte hur man söker, jag har kollat runt men gav upp ganska fort... Tips?
    Har tänkt så men funderar på kandidatprogram i psykologi (börjar dock inget under VT, tyvärr) och socionom men även där behöver jag några fler poäng för att ha det som ett säkert kort.

Tack alla :)
    Inte tips på rak arm, men vet av erfarenhet att det alltid lättare hitta ett program inom attraktiva yrken utomlands pga skolavgifterna. Dock, just när det gäller psykolog så är det viktigt att du har koll på hur du får din svenska legitimation. 

Notera att kandidatprogram i psykologi något HELT annat än psykologprogram. Du blir inte psykolog, och du får (i alla fall i Göteborg) inte änns tillgodoräkna dig kurser i psykologi förutom vissa som samma om du senare kommer in på psykologprogrammet. 
Svar på tråden Låga betyg - psykologprogram?