• Anonym (Kristen Snubbe)

    Är onani synd (Kristna svar tack)

    Hej! Jag är en ung kristen kille som inte onanerar längre eftersom jag tror det är syndigt, Bibeln säger inte det rakt ut men vissa verser kan man tolka som att de är mot Onani. Katolska kyrkan, Frikyrkor, En del kristna fördömer det och så. Jag skulle gärna vilja fråga 2 saker till kristna här på Familjeliv. För jag vill kunna onanera men om det är mot Guds vilja och man kommer till helvetet väljer jag att inte onanera. Jag vill inte ha svar från någon som säger: Känn efter själv och Ta det lugnt och kör på utan jag vill ha ett kristet svar på det här från en kristen:

    1: Onanerar du?

    2: Tycker du att Onani är en synd?    

  • Svar på tråden Är onani synd (Kristna svar tack)
  • Sensitiveguy

    Varför vore det synd när det kan vara skadligt att aldrig ejakulera?

  • Sensitiveguy
    Anonym (Kristen ej fanat) skrev 2013-09-11 18:54:01 följande:
    1.Ja

    2. Nej 

  • sötare
    Anonym (Kristen Snubbe) skrev 2013-09-11 18:31:35 följande:
    Hej! Jag är en ung kristen kille som inte onanerar längre eftersom jag tror det är syndigt, Bibeln säger inte det rakt ut men vissa verser kan man tolka som att de är mot Onani. Katolska kyrkan, Frikyrkor, En del kristna fördömer det och så. Jag skulle gärna vilja fråga 2 saker till kristna här på Familjeliv. För jag vill kunna onanera men om det är mot Guds vilja och man kommer till helvetet väljer jag att inte onanera. Jag vill inte ha svar från någon som säger: Känn efter själv och Ta det lugnt och kör på utan jag vill ha ett kristet svar på det här från en kristen:

    1: Onanerar du?

    2: Tycker du att Onani är en synd?    
    Hur mår du när du har onanerat? Mår du bra direkt efter? 
    Om du mår bra efter är inte allt som man då mår bra av syndigt och leder till helvetet?  Måste man må dåligt för att komma till himlen? Är det verkligen emot Guds vilja? Hur vet vi det? Finns det någon som verkligen har pratat med Gud om detta? Om  det verkligen finns någon som har pratat med Gud om detta kan inte denna person ha misstolkat detta? Eller de som skrev bibeln kan inte de helt och hållet ha misstolkat det helt och hållet med vad Gud ville när han/hon/ det skapade jorden och mänskligheten. Handlar verkligen kristendomen om att döma och bli dömda? Var det den riktiga tanken med kristendomen eller finns det egentligen inte en helt annan tanke bakom kristendomen?  
    Förlåt ifrågasättandet tycker inte att det e fel att tro men jag funderar på om människan kanske verkligen både fundera på vad tro innebär egentligen, är tro verkligen att tolka de olika heliga skrifter som finn i världen så bokstavligen eller vad är tro egentligen? 
  • Anonym (troende)

    Onani är en synd eftersom könsorganen är till för reproduktion. Precis som magen och övriga matsmältningsorgan är till för energiförsörjning, och inte för frosseri, så är könsorganen till för reproduktion och inte ren lust.

    För övrigt är det väl samma inställning i de flesta religioner (buddismen helt säkert)?

  • P30

    Jag är inte längre troende. Under min uppväxt var jag det dock. Kämpade med min sexdrift varje dag och varje natt under hela min ungomstid tills jag gifte mig. Onanerade emellanåt när jag inte kunde kontrollera mig själv, men hade väldigt dåligt samvete för det.

    Så här i efterhand kan jag bli ganska arg på de där ideerna. Det finns inte belagt att det skulle vara synd enligt NT och NT upphävde GT. Det här handlar om kristna traditioner som kom till landet tillsammans med Luther och som inte har något överhuvud taget med Jesus att göra. Jag hade förstått det om diskussionen hade handlat om att kvinnor skulle bära slöja, det finns det ju i alla fall belägg för i bibeln, men det är ju inte vår tradition, så det är inte viktigt.

    Men att hantera onani som alltså inte nämns, nej det är farligt och skadligt.

    För många kristna hade det varit ganska nyttigt att komma ur de dammiga kyrkorna, att sluta lyssna på outbildade pastorer och faktiskt för en gångs skull tänka själv.

    Nej, onani är inte syndigt, det tar dig inte längre från Gud, det är fullständigt naturligt och hade Gud inte velat ge oss den möjligheten hade han försett oss med mycket kortare armar. 


    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Mnska man kristen

    Räknar mej som kristen, gift och far. Om könsorganen är enbart till för reproduktionen känns det som en sadistisk Gud som skapat oss med förutsättningarna att kunna njuta av sex. Kvinnans klitoris har ingen funktion än att skapa njutning, vad man nu vet i alla fall. Stället i bibeln som handlar om onani(och gett namn åt handlingen) handlar om en kille som "spillde sin säd" på marken eftersom han inte ville göra sin brors änka gravid och på så sätt vägrade sin döda bror ättlingar. Man kan ha åsikter om traditionen men så tänkte man då för några tusen år sen. I praktiken torde det ha handlat om avbrutet samlag och inte onani. Den traditionellt kristna kroppsfrånvända tanken har egentligen ingen större förankring i Bibeln utan handlar om europeisk kultur, inte kristendom. Så nej, ser inget problem med onani. Det är seriöst sorgligt att man fortfarande inte kommit längre i kristna sammanhang än att man ännu skapar ångest och skuld hos människor för den sexuella biten av oss. Vi är alla sexuella varelser och Gud har skapat oss sådana. Vem är jag att säga att Gud har skapat oss med en "syndig" drift, logiken är absurd. Sex är en gåva att glädjas åt.

  • sötare
    Mnska man kristen skrev 2013-09-11 20:51:43 följande:
    Räknar mej som kristen, gift och far. Om könsorganen är enbart till för reproduktionen känns det som en sadistisk Gud som skapat oss med förutsättningarna att kunna njuta av sex. Kvinnans klitoris har ingen funktion än att skapa njutning, vad man nu vet i alla fall. Stället i bibeln som handlar om onani(och gett namn åt handlingen) handlar om en kille som "spillde sin säd" på marken eftersom han inte ville göra sin brors änka gravid och på så sätt vägrade sin döda bror ättlingar. Man kan ha åsikter om traditionen men så tänkte man då för några tusen år sen. I praktiken torde det ha handlat om avbrutet samlag och inte onani. Den traditionellt kristna kroppsfrånvända tanken har egentligen ingen större förankring i Bibeln utan handlar om europeisk kultur, inte kristendom. Så nej, ser inget problem med onani. Det är seriöst sorgligt att man fortfarande inte kommit längre i kristna sammanhang än att man ännu skapar ångest och skuld hos människor för den sexuella biten av oss. Vi är alla sexuella varelser och Gud har skapat oss sådana. Vem är jag att säga att Gud har skapat oss med en "syndig" drift, logiken är absurd. Sex är en gåva att glädjas åt.
    tummen upp
  • Anonym (El Diablo)

    Älska med dig själv såsom du älskar med din nästa.. {#emotions_dlg.djavulsk}Flört

  • sötare
    Anonym (El Diablo) skrev 2013-09-11 21:05:09 följande:
    Älska med dig själv såsom du älskar med din nästa.. {#emotions_dlg.djavulsk}Flört
    oj vad många e dåliga på att runka då Tungan ute
Svar på tråden Är onani synd (Kristna svar tack)