icy skrev 2013-09-11 19:32:18 följande:
Varför inte? Jag har nyligen gjort mina innekatter till utekatter då dem i själ och hjärta är vildingar som vill vara ute, och dom mår så himla mycket bättre! Stryker sig själva och ligger och chillar i solen. Det är de bästa!
Ifall du vill så kan du ju pröva att gå ut lite med koppel så dem kan bekanta sig lite med området?

Han har varit ute i koppel i flera år, på somrarna, men det verkar inte riktigt räcka till längre.
Harvester skrev 2013-09-11 20:16:28 följande:
Beror väl på hur ni bor. Är tveksam till att ha utekatter i tätbebyggda områden med mkt folk och trafik, både för kattens skull och att den kanske går och kissar i folks sandlådor osv
Vi bor i en by på landsbygd, visst är det väl rätt tätt mellan husen, men det är få barnfamiljer, vi är väl en av två, och vi har ingen sandlåda. Trafiken är inte så tät heller, det kör bilar, men inte nån e4 på 8 km.
Alla grannar har ifrågasatt varför han inte får vara lös ute, och det har jag svarat på är för att vi tidigare bodde istan, och jag har redan fått en katt misshandlad, dödad och styckad, och det är inget jag vill utsätta mina djur för.
Närmsta grannen har ingen katt, men tycker om katter då de är bra jägare. Och det kan jag hålla med om, den här killen tog i sommar en mus när jag stod och höll honom i koppel på gården.
Omogen citron skrev 2013-09-11 20:19:26 följande:
Kom ihåg och registrera id märkningen. (Vissa glömmer det) och sätt gärna på honom ett halsband (så att andra lätt ser att han har en ägare) köp ett sådant med säkerhetsspärr som lossnar lätt om han skulle fastna i en gren eller så.
Han kommer säkert stormtrivas ute!

Det gjorde veterinären, det var på tiden då man inte behövde göra det själv, vet ej när det ändrades, men när jag kastrerade honkatten 2010 så fick jag själv skicka in papperna. Jag har nyss uppdaterat telefonnummerna också i registret och godkänt det för webbsökning.
Jag tror hans revir kommer sträcka sig runt huset med 100 meter kanske.