• iMHotEP

Innekatt på 6 år som längtar ut.

Katten är 6 år, vi har bott här i ett år, och han tar alla chanser att komma ut.

Är det okej att göra utekatt av honom? Vad bör man tänka på? Han är kastrerad och id-märkt.

Det finns fler katter som går runt huset, så det skulle passa mig om han gjorde det till sitt revir.

• Svar på tråden Innekatt på 6 år som längtar ut.
  • iMHotEP
    nemo1 skrev 2013-09-11 22:26:17 följande:
    Om du inte är rädd om katten så släpp ut den vet ja....
    Vad tycker du jag ska göra då? Jag har försökt det mesta för att han ska trivas, huset är stort, högt i tak anpassat för kattlek, ändå sitter han bara vid dörren och jamar olyckligt , och smiter ut så fort han får chansen. Stänger jag dörrarna till hallen så vankar han fram o åter mellan dörrarna högljutt jamande?

• Omogen citron
    iMHotEP skrev 2013-09-11 20:49:05 följande:
    Han har varit ute i koppel i flera år, på somrarna, men det verkar inte riktigt räcka till längre. Vi bor i en by på landsbygd, visst är det väl rätt tätt mellan husen, men det är få barnfamiljer, vi är väl en av två, och vi har ingen sandlåda. Trafiken är inte så tät heller, det kör bilar, men inte nån e4 på 8 km. Alla grannar har ifrågasatt varför han inte får vara lös ute, och det har jag svarat på är för att vi tidigare bodde istan, och jag har redan fått en katt misshandlad, dödad och styckad, och det är inget jag vill utsätta mina djur för. Närmsta grannen har ingen katt, men tycker om katter då de är bra jägare. Och det kan jag hålla med om, den här killen tog i sommar en mus när jag stod och höll honom i koppel på gården. Det gjorde veterinären, det var på tiden då man inte behövde göra det själv, vet ej när det ändrades, men när jag kastrerade honkatten 2010 så fick jag själv skicka in papperna. Jag har nyss uppdaterat telefonnummerna också i registret och godkänt det för webbsökning.Jag tror hans revir kommer sträcka sig runt huset med 100 meter kanske.

Jag chippmärkte min jourkatt för tre veckor sedan och fick skicka in papprerna själv. Jag har rätt många jourkatter, så det har blivit sju chipmärkningar bara i år. Bara en gång har veterinären skickat in papprerna.
  • iMHotEP
    Omogen citron skrev 2013-09-12 08:45:20 följande:

Jag chippmärkte min jourkatt för tre veckor sedan och fick skicka in papprerna själv. Jag har rätt många jourkatter, så det har blivit sju chipmärkningar bara i år. Bara en gång har veterinären skickat in papprerna.
    Den här tatuerades i örat när han var 5 månader, alltså snart 6 år sedan, han kastrerades samtidigt, den veterinärkliniken slog igen i samma veva, men jag vet att han är registrerad, uppgifterna är sökbara på internet, uppdaterade och tatueringen i örat är läsbar. Vilken den inte var på min svarta katt, svart tatuering i ett svart öra, inte så lyckat, men inget att göra åt. Alla katter är vaccinerade, påfyllt innan påsk.

Vet att ingen veterinär jag id-märkt hos senare har skickat papperna direkt, utan de har jag fått göra själv, det är även ett annat register än mina tidigare katter vart registrerad i.

Han har vart innekatt i hela sitt liv, och det hade förmodligen inte vart en problem om inte det vore för att min sambo tyckte att han kunde ju få vara ute i koppel, klart han fick smak på friheten att han börjar längta.

Vet att jag lägger in en del mänskliga känslor, men jag vet inte hur en katt tänker, men han ser väldigt olycklig ut, där han vankar av och an och går från dörr till dörr och jamar högt.

Ha honom ute i löplina tror jag inte är lagligt? Inte är det väl speciellt säkert heller när det går flertalet personer med sina hundar lösa i området, och sitter han fast har han inte en chans att komma undan en hund.

• Laura Lynn

När ni ska gå ut i koppel släpper ni ut honom genom dörren då? Det är bättre att ta ut katten i en transportbur eftersom att katten annars förknippar dörren med att gå ut. 

• iMHotEP
    Laura Lynn skrev 2013-09-12 09:05:56 följande:
    När ni ska gå ut i koppel släpper ni ut honom genom dörren då? Det är bättre att ta ut katten i en transportbur eftersom att katten annars förknippar dörren med att gå ut. 
    Tja det stadiet är ju redan passerat, han jamar framför alla dörrar i huset. Det enda som får honom att glömma nu är en spruta, och det är inte ett alternativ.
  • mion
    Grävling 75 skrev 2013-09-11 22:33:07 följande:
    Klart du ska släppa ut honom! Han är ju tydlig med vad han vill :)
    Tramsinlägg!     Mina katter en vanlig o en helig birma har efter varit inne i 10år blivit utekatter,bästa som kunde hänt dom Finns det möjlighet så varför inte låta dom gå ut???
  • Excentriskan
    mion skrev 2013-09-12 10:08:30 följande:
    Tramsinlägg!     Mina katter en vanlig o en helig birma har efter varit inne i 10år blivit utekatter,bästa som kunde hänt dom Finns det möjlighet så varför inte låta dom gå ut???

Tror du citerade fel inlägg.. Det är en annan forumist som är in på alla katt-trådar och sprider sin dynga.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • sandratjejen
    iMHotEP skrev 2013-09-11 19:24:21 följande:

Katten är 6 år, vi har bott här i ett år, och han tar alla chanser att komma ut.

Är det okej att göra utekatt av honom? Vad bör man tänka på? Han är kastrerad och id-märkt.

Det finns fler katter som går runt huset, så det skulle passa mig om han gjorde det till sitt revir.

Hej.

Jag tog om han om en katt som hade varit inne katt i ung lika många år.

Han hade som ungkatt blivit misshandlad och utkastad från en balkong i centrala Gbg och bytt hem dom 8ggr innan han ens va 8 månader.

Han kom till mig när an va 10mån.

Han vågade inte gå ut på flera år men ja började precis som du med koppel.

Sedan tog jag med mig honom ut utan koppel och bara satt på utsidan.

Efter de tog vi med han på promenad med hunden så han kände sig trygg.

Efter de ca 5år senare började han vara ute på altanen själv.

Förra året då började han gå ut själv vi hade i början alltid ett fönster öppet så han alltid kunde gå in och ut själv när an va ute.

Tar fortfarande in honom varje kväll så han sover inne men på dagtid är han ute och springer själv.

Han tycker nog väldigt mycket mer om sitt liv nu än för 7årsen :)

Så ta de lite i hans takt bara va med ute några gånger och inte "låsa" ute han så han kan känna sig trygg att komma hem å "beröm" han när han kommer hem så tror ja de kommer gå bra :)
  • mion
    Miss Behave skrev 2013-09-12 10:41:13 följande:

Tror du citerade fel inlägg.. Det är en annan forumist som är in på alla katt-trådar och sprider sin dynga.
    haha ojsan ja det var det visst  sorry =(
    nemo1 skrev 2013-09-11 22:26:17 följande:
    Om du inte är rädd om katten så släpp ut den vet ja....
    Detta skulle ju va det jag citera O det är verkligen tramsinlägg....
  • Excentriskan
    mion skrev 2013-09-12 13:13:31 följande:
    haha ojsan ja det var det visst  sorry =(
    Detta skulle ju va det jag citera O det är verkligen tramsinlägg....

Håller med. Jag har slutat svara vederbörande och ignorerar sånt trams.

Och till TS. Jag tycker det låter som en jättebra idé. Min hade varit innekatt i 4 år när jag köpte henne. Hon äskar att vara ute (på sommaren, vintertid går hon inte ut). Bor så till att jag kan lämna en dörr öppen så hon alltid komms in och ut. Hade hon kunnat vara ute vintertid så hade jag gjort en kattlucka (som jag haft till tidigare katter). Men rasen är inte lämplig för utevistelse i kyla och snö så då räcker det med uppställd dörr sommartid.

Lycka till!   
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Innekatt på 6 år som längtar ut.