• Alexi

Läggning av barn i 4-5-årsåldern

Jag skulle lite input från AP-föräldrar kring läggning av lite större barn.

Vi har två barn som blir 3 och 5 år om några månader. Vi har alltid suttit hos dem till de somnar (vi lägger varsitt barn varannan kväll), hos yngsta sitter vi i en fåtölj i hans rum eftersom han sover i spjälsäng fortfarande, hos äldsta sitter vi på hennes sängkant. Yngste somnar ganska snabbt, vi håller på att avveckla hans dagsömn och det är bara när han sovit för mycket på dagen det blir långdraget. Så läggningen av honom är inga problem, man sitter där i fåtöljen medan han bökar runt och snackar en stund i sin säng men där skulle man nog också kunna sitta utanför, bara man svarar honom om han vill ha kontakt ibland.

Problemet eller frågeställningen gäller äldsta. Hon har alltid, sen hon var nyfödd, tagit rätt lång tid på sig att somna, det går upp och ner i perioder men oftast någonstans 15-30 min. Och vi börjar tycka detta är lite segt. När en av oss föräldrar är borta på kvällen så får hon somna ensam i sitt rum, då läser vi för båda tillsammans och sen stoppar vi om henne och går in med lillebror och sitter i hans rum. Hon gnäller en del över detta, vill inte vara ensam i sitt rum, det är tråkigt att somna osv (fast tråkigt att somna är det varje kväll, oavsett om vi är där eller inte…) men sen somnar hon i princip alltid tills man kommer ut från lillebrors rum och ska titta till henne. Så det känns nästan som att hon somnar snabbare när vi inte är där.

Hur ser ni på det här, hur länge har ni suttit hos barnen, när kan det vara ok att sluta sitta där? Och om man skulle förändra det här (en övergång vore ju att sitta i rummet utanför i soffan och ha tvn på så att hon hör att man är där), hur förklara varför och bemöta just att hon inte vill vara ensam, att hon vill vara med oss osv?

All input mottages tacksamt!

• Svar på tråden Läggning av barn i 4-5-årsåldern
  • Whitetrash86

Har aldrig suttit hos mina barn.. ja eller kanske vid vissa tillfällen, men aldrig varje kväll eller så. Vi läser sagt, säger godnatt sen går vi ut och sätter oss i vardagsrummet.. Barnen vet vart vi är och har alltid kunnat ropa om det är något.

När man ska sluta sitta får man ju känna efter själv. Men risken är ju att man kommer sitta där även när barnet är 12år om man inte börjar någonstans. Och eftersom det går så bra att lämna barnet (även om det är lite gnäll just nu) så kommer ju barnet snabbt lära sig att det är slut på att sitta vid sängen... 

• mor glamour
    Alexi skrev 2013-09-11 21:02:45 följande:

Jag skulle lite input från AP-föräldrar kring läggning av lite större barn.

Vi har två barn som blir 3 och 5 år om några månader. Vi har alltid suttit hos dem till de somnar (vi lägger varsitt barn varannan kväll), hos yngsta sitter vi i en fåtölj i hans rum eftersom han sover i spjälsäng fortfarande, hos äldsta sitter vi på hennes sängkant. Yngste somnar ganska snabbt, vi håller på att avveckla hans dagsömn och det är bara när han sovit för mycket på dagen det blir långdraget. Så läggningen av honom är inga problem, man sitter där i fåtöljen medan han bökar runt och snackar en stund i sin säng men där skulle man nog också kunna sitta utanför, bara man svarar honom om han vill ha kontakt ibland.

Problemet eller frågeställningen gäller äldsta. Hon har alltid, sen hon var nyfödd, tagit rätt lång tid på sig att somna, det går upp och ner i perioder men oftast någonstans 15-30 min. Och vi börjar tycka detta är lite segt. När en av oss föräldrar är borta på kvällen så får hon somna ensam i sitt rum, då läser vi för båda tillsammans och sen stoppar vi om henne och går in med lillebror och sitter i hans rum. Hon gnäller en del över detta, vill inte vara ensam i sitt rum, det är tråkigt att somna osv (fast tråkigt att somna är det varje kväll, oavsett om vi är där eller inte…) men sen somnar hon i princip alltid tills man kommer ut från lillebrors rum och ska titta till henne. Så det känns nästan som att hon somnar snabbare när vi inte är där.

Hur ser ni på det här, hur länge har ni suttit hos barnen, när kan det vara ok att sluta sitta där? Och om man skulle förändra det här (en övergång vore ju att sitta i rummet utanför i soffan och ha tvn på så att hon hör att man är där), hur förklara varför och bemöta just att hon inte vill vara ensam, att hon vill vara med oss osv?

All input mottages tacksamt!

Vi har aldrig suttit hos våra barn tills de somnat. Någon gång har äldsta killen velat att vi ska stanna, men då har vi sagt att vi ska plocka ur diskmaskinen, tvätten etc vilket han har accepterat och inte ifrågasatt. Tror det är viktigt att vi vuxna signalerar att det varken är något konstigt eller farligt att somna själv. De enstaka gånger vi varit i rummen tillsammans med barnen har jag upplevt, precis som du, att det tagit längre tid för barnen att somna.
  • sötare

men varför inte fortsätta köra på att lägga barnet som om en förälder är borta fast båda e hemma? 
    sen en fråga: vad e AP-förälder?
    Iallfall jag har en femåring som vi har legat inne hos tills han har somnat. Nu har vi börjat att tala om och prata med honom en stund innan läggdags att ikväll läser vi sagan sen pratar vi lite och efter en stund så går mamma/pappa ut . Förbereder honom. Sen gör vi på detta vis.
    Här funkar det riktigt bra. 

• Alexi
    sötare skrev 2013-09-11 21:16:09 följande:
    men varför inte fortsätta köra på att lägga barnet som om en förälder är borta fast båda e hemma? 
    sen en fråga: vad e AP-förälder?
    Iallfall jag har en femåring som vi har legat inne hos tills han har somnat. Nu har vi börjat att tala om och prata med honom en stund innan läggdags att ikväll läser vi sagan sen pratar vi lite och efter en stund så går mamma/pappa ut . Förbereder honom. Sen gör vi på detta vis.
    Här funkar det riktigt bra. 
    Det har jag funderat på faktiskt. Men vi vill ju läsa åldersadekvata böcker för barnen, när en lägger dem blir det ju lite mer anpassat efter lillebror. Så då vill vi ju läsa för en var, hur gör man sen då?

Var han ok med den förändringen från första kvällen? Vad sa ni som förklaring till förändringen?

AP-föräldrar tror på att följa barnets signaler och behov, respektera barnets känslor och ge mycket närhet och är helt emot allt på temat skrikmetoder osv.  Jag är inte det till fullo men när det gäller sömn så är jag nog AP fullt ut.
  • Flickan och kråkan

Vi ligger tillsammans med våra barn tills de somnar. De är 5,5 respektive snart 4,5.....och så har vi ju minstingen på två månader. Vi samsover ju med dem alla så nattar dem i vår gigantiska säng. Vi gör som ni TS, växlar barn varannan kväll, men i samma rum. Båda kan somna själva utan problem, men tycker att det är mysigt med sällskap så då kör vi på det. Framför allt äldsta vill gärna ligga och småprata och det kommer upp rätt mycket intressant just den tiden på dygnet tycker jag. Du kan väl prata med din stora. Hon är ju så pass stor att man kan föra ett vettigt samtal med henne. 

Delar inte ovanståendes uppfattning - tror varken att man kommer att få sitta där tills de är tonåringar (vet att vi skulle kunna sluta ligga hos dem nu, men att de skulle tycka att det var tråkigt) eller att man signalerar att det är konstigt eller farligt att somna själv för att man ger dem sällskap. Jag somnar inte heller själv särskilt ofta och tycker faktiskt att det är trivsamt med sällskap även som vuxen. Få vuxna jag känner sover ensamma.....det är min gamle far.....

Sedan kan man ju kompromissa om man tycker att det blir segdraget. Komma överens om att man sitter en stund, men sedan går och pysslar med det man behöver. Eller att man sitter kvar vissa kvällar men inte varje etc. Finns många olika lösningar .

• cloudberry79

Stora har vi suttit med tills han somnade ända tills han själv bestämde att han ville somna på egen hand, det var ganska nyligen och han fyller sex snart. Nu sitter vi i rummet bredvid på kvällen och han har dörren öppen. Han är välkommen att komma ut när han vill och vill han oss något kommer vi såklart in till honom. Jag fnissar lite åt att en del så tvärsäkert tror att man får sitta med dem resten av livet för att man lyssnar på deras önskemål och behov. Det är ju helt befängt!

(M)amma till V -07 och E -12
  • MalinEddie

Man kan också överdriva det hela, om ett barn somnar fint på egen hand behöver man givetvis inte vara närvarande bara för att. Det är inte AP någonstans. Så länge hon inte är ledsen eller orolig och bara tycker att det är tråkigt hade jag fortsatt som ni gör nu. Jag hade troligtvis inte suttit bredvid yngsta heller om han somnar fint ändå bara för att. Givetvis ska man svara ett barn som är ledset men man behöver ju inte göra det till något det inte är. Finns inget behov, varför skapa ett?

Avskyr CIO-metoder.
  • Alexi
    MalinEddie skrev 2013-09-11 21:34:50 följande:
    Man kan också överdriva det hela, om ett barn somnar fint på egen hand behöver man givetvis inte vara närvarande bara för att. Det är inte AP någonstans. Så länge hon inte är ledsen eller orolig och bara tycker att det är tråkigt hade jag fortsatt som ni gör nu. Jag hade troligtvis inte suttit bredvid yngsta heller om han somnar fint ändå bara för att. Givetvis ska man svara ett barn som är ledset men man behöver ju inte göra det till något det inte är. Finns inget behov, varför skapa ett?
    Jag vet ju inte riktigt vad som i det här fallet är behov och vad som är vana. Därav funderingarna. Jag är rädd att göra en förändring om det verkligen handlar om ett behov, som jag då gör skada med att neka att tillgodose. Hon tycker det är tråkigt att somna, det tycker hon varje kväll. Men hon säger ju också tydligt att hon inte vill vara ensam och vill vara med mig de kvällar hon får somna ensam. Det är ju inte någon gråt eller så utan mer gnäll/beklagande.

Lillebror verkar inte bry sig egentligen om man är där men de gånger jag varit ensam med barnen vid läggningarna och provat att sitta utanför så har han ropat efter en stund. Så då har jag kört på att sitta hos honom ändå. Vi ska väl byta till stor säng under vintern och det vore ju smidigt att vänja honom vid att man sitter utanför innan sängbytet kommer.
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-11 21:26:11 följande:
    Vi ligger tillsammans med våra barn tills de somnar. De är 5,5 respektive snart 4,5.....och så har vi ju minstingen på två månader. Vi samsover ju med dem alla så nattar dem i vår gigantiska säng. Vi gör som ni TS, växlar barn varannan kväll, men i samma rum. Båda kan somna själva utan problem, men tycker att det är mysigt med sällskap så då kör vi på det. Framför allt äldsta vill gärna ligga och småprata och det kommer upp rätt mycket intressant just den tiden på dygnet tycker jag. Du kan väl prata med din stora. Hon är ju så pass stor att man kan föra ett vettigt samtal med henne. 

Delar inte ovanståendes uppfattning - tror varken att man kommer att få sitta där tills de är tonåringar (vet att vi skulle kunna sluta ligga hos dem nu, men att de skulle tycka att det var tråkigt) eller att man signalerar att det är konstigt eller farligt att somna själv för att man ger dem sällskap. Jag somnar inte heller själv särskilt ofta och tycker faktiskt att det är trivsamt med sällskap även som vuxen. Få vuxna jag känner sover ensamma.....det är min gamle far.....

Sedan kan man ju kompromissa om man tycker att det blir segdraget. Komma överens om att man sitter en stund, men sedan går och pysslar med det man behöver. Eller att man sitter kvar vissa kvällar men inte varje etc. Finns många olika lösningar .
    Våra har somnat i sina egna rum sen de var runt 1 år eller så, därför är det inget alternativ att lägga dem ihop. Lillebror sover också oftast hela nätter i sin säng så han trivs verkligen där. Storasyster kommer in till oss på natten 98 procent av nätterna.

Men ligger ni alltså hos dem båda föräldrarna fast ni är i samma sovrum? Eller menar du att ni läser olika böcker för olika barn?

jo man kan prata med henne rätt vettigt fast om såna här grejor inte alls vettigt dock. Hon liksom låser fast sig vid sin känsla (vill inte sova ensam tex) och det går inte att resonera sig vidare kring känslorna på djupet.

• MalinEddie
    Alexi skrev 2013-09-11 21:39:30 följande:
    Jag vet ju inte riktigt vad som i det här fallet är behov och vad som är vana. Därav funderingarna. Jag är rädd att göra en förändring om det verkligen handlar om ett behov, som jag då gör skada med att neka att tillgodose. Hon tycker det är tråkigt att somna, det tycker hon varje kväll. Men hon säger ju också tydligt att hon inte vill vara ensam och vill vara med mig de kvällar hon får somna ensam. Det är ju inte någon gråt eller så utan mer gnäll/beklagande.

Lillebror verkar inte bry sig egentligen om man är där men de gånger jag varit ensam med barnen vid läggningarna och provat att sitta utanför så har han ropat efter en stund. Så då har jag kört på att sitta hos honom ändå. Vi ska väl byta till stor säng under vintern och det vore ju smidigt att vänja honom vid att man sitter utanför innan sängbytet kommer.
    Kan du inte lägga båda barnen att somna på egen hand och växla mellan att titta till dem med jämna mellanrum om du känner det nödvändigt då båda faktiskt kan somna utan en förälder närvarande? Gå in till dem om du känner att de behöver det.
    Annars,säg till äldsta att du har ett ärende, att du ska plocka ur diskmaskinen eller nåt som du ändå måste göra för att sedan komma tillbaka och gör så. Att höra att du håller på utanför kan kännas betryggande även om du inte är där i samma rum. Hon är så pass stor att hon vet var du är och att du kommer tillbaka. I den åldern vet man också att man ibland måste vänta. Du säger att du har svårt att kommunicera kring detta med henne. Hur börjar du era konversationer? Kanske känns det bättre om dörren är öppen? Om lampan är tänd utanför eller i rummet? Att en ljudsaga spelar? Att hon vet att du kommer tillbaka även om det inte är direkt men snart?
    Du ska inte känna dåligt samvete, det är klart att det är okej att sluta sitta hos barnen!

Avskyr CIO-metoder.
  • I969

Jag tycker att 4-5 årsåldern är en alldeles toppen tid att göra en sån sak. Jag märker på vår 4-åring att han kommit dit att han t.ex. Inte följer med till tvättstugan utan vinkar av och pysslar sen med något själv, för han VET att jag kommer snart. Detsamma gäller avvikande från barnens säng, man "ska bara"... och det går bra för de förstår att man är tillbaka om en stund. Nu har vi inte suttit bredvid särskilt länge med vår lille, men till ca 4 med vår store. Däremot har vi alltid lite invänjning även med lille så här efter sommaren. När vi kuskar runt till släkt, vänner och landet så ligger vi bredvid, känns konstigt att gå ur rummet då. Hemma har vi så toppen att lilles rum ligger i anslutning till köket, och där har vi sååå mycket att göra så med lite radio på och disk och fix så kan man fånga upp eventuella frågor om vatten, serietidningar o.s.v. Jag brukar, i de fall man springer upp mycket, bara leda tillbaka och pussa och krama ner honom i sängen, bädda om ordentligt och säga supergosiga saker som att Ååå vad du är mysig och fin, sov så jättegott, puss puss puss. Liksom bestämd men varm å go! Det går absolut !NTE om man börjar bli otålig och sur...

• MalinEddie
    I969 skrev 2013-09-11 23:41:18 följande:
    Jag brukar, i de fall man springer upp mycket, bara leda tillbaka och pussa och krama ner honom i sängen, bädda om ordentligt och säga supergosiga saker som att Ååå vad du är mysig och fin, sov så jättegott, puss puss puss. Liksom bestämd men varm å go! Det går absolut !NTE om man börjar bli otålig och sur...
    Jag håller med om det.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Alexi

Åh vad mycket bra input, nu blir jag taggad att göra dn förändring! Det där med att inte bli sur och otålig är nog verkligen nyckeln. Jag känner ju nu att jag blir irriterad och otålig av att sitta där i mörkret när det tar för lång tid så det är också en anledning till att jag funderat på förändring, det blir så tråkigt att avsluta kvällen så.

Men hjälp mig, vad säger man för anledning till barnet om förändringen? Om man nu suttit där hela deras liv men nu vill förändra det, hur motivera det på ett trovärdigt sätt men ändå utan att lägga "skuld" på barnet med att säga att man inte orkar sitta där...??

• Alexi

Jag ska tillägga att jag inte vill börja skylla på olika saker, typ att ikväll måste jag göra det och det. Då låter det ju som att jag imorgon kommer sitta där igen och det vill jag inte ge sken av.

• sötare
    Alexi skrev 2013-09-12 07:54:53 följande:
    Åh vad mycket bra input, nu blir jag taggad att göra dn förändring! Det där med att inte bli sur och otålig är nog verkligen nyckeln. Jag känner ju nu att jag blir irriterad och otålig av att sitta där i mörkret när det tar för lång tid så det är också en anledning till att jag funderat på förändring, det blir så tråkigt att avsluta kvällen så.

Men hjälp mig, vad säger man för anledning till barnet om förändringen? Om man nu suttit där hela deras liv men nu vill förändra det, hur motivera det på ett trovärdigt sätt men ändå utan att lägga "skuld" på barnet med att säga att man inte orkar sitta där...??
    För oss började det med att sonen fick en våningsäng och han ville sova i överslafen. Men vi sa då att det är bäst att han lär sig somna själv först eftersom övansängen är smalare än undersängen och där får ju inte vi vuxna plats med honom. Detta har sonen köpt. Sen säger vi oxå att nu när han är fem år och stora killen  och storebror så är han jätteduktig som visar lillebror hur det går till när man är fem år. När han är rädd så får jag läsa e trolleriramsa som gör att monstrerna inte kan ta honom.
    Angående läsningen kan ni inte helt enkelt göra så att ni läser två sagor, en som är anpassad efter den äldsta och en som är anpassad efter den yngsta? 
  • Fru Stjärnfall

Jag tycker det är en mysig stund med närhet och småprat vid nattning. För oss tar det minst en timme och ofta är det dessutom en hel del bök och stök innan han somnar, men jag tycker ändå att det positiva med att få ligga och kramas och se honom somna in överväger. Han är 4,5 år. Snart är de stora och vill inte längre ha oss i sängen :)

• Flickan och kråkan
    Fru Stjärnfall skrev 2013-09-12 08:50:31 följande:
    Jag tycker det är en mysig stund med närhet och småprat vid nattning. För oss tar det minst en timme och ofta är det dessutom en hel del bök och stök innan han somnar, men jag tycker ändå att det positiva med att få ligga och kramas och se honom somna in överväger. Han är 4,5 år. Snart är de stora och vill inte längre ha oss i sängen :)

Känner likadant. Nu för tiden gillar båda mina "stora" att gosa med lillebror också. Jag och bebis ligger med den jag nattar. Det tar lite längre tid; det ska pratas och klappas med lillebror men mysigt att se någon av de stora somna med näsan inborrad i lillebrors nacke eller med handen om hans. Min mellanpojke på 4 år säger ibland att han vill ligga själv och då får han självklart det. Oftast vill han ha sällskap dock. Som du säger, snart vill de inte ha en där .
  • sötare
    Fru Stjärnfall skrev 2013-09-12 08:50:31 följande:
    Men det finns ju inget som säger att man måste göra avkall på det mysiga. Vi gör så att vi ligger i sägen, läser en bok, kliar på ryggen pratar lite sen släcker vi lampan låter sonen komma till ro och sen säger vi att nu går mamma/pappa ut. Sov gott , ses i morgon jag älskar dig . Dock har vi pratat om det och förberett sonen lite innan läggdags att det kommer att gå till så  
  • I969

Alexi, jag ser det inte som att jag "skyller på saker" - alltså ber om ursäkt för att jag måste göra något fast jag egentligen borde ligga kvar. Man kan göra tydligt att nu kommer jag inte att ligga kvar här, för jag har många saker att göra, men jag finns här utanför och jag kommer in igen om en stund. Jag vet inte om du eller andra märkt detsamma, men mina barn har alltid haft mycket lättare att göra egna grejer och liksom slappna av om jag stökar. Om jag sitter stilla och läser en tidning då blir det plötsligen vääääldigt mycket ståhejigare. När vår lille var yngre ville han gärna veta vad jag hade för mig ute i köket så ibland hörde jag -Vad gööör du? inifrån sovrummet och då kunde jag berätta några ord om smutsiga tallrikar som åkte in i maskinen eller så. Jag vet inte hur ni andra har det men hos oss är det verkligen en välbehövlig stund att stöka undan på. Själv tycker jag det är lite jobbigt att ligga med till insomning för jag blir trött, kommer upp vimmelkantig och då har man ofta rätt mycket kvar att fixa, om inte med husbestyr så till jobbet eller vad som. Sen håller jag med om att det finns en mysfaktor, vi gör det som sagt hela semestern, men på vågskålen så...

Svar på tråden Läggning av barn i 4-5-årsåldern