• Anonym (Prick)

Hade ni kollat upp denna upphöjda prick med ojämna kanter?

Hoppas på att bild kommer med.

Nyligen upptäckt, upphöjd svart fläck med ojämna kanter och viss rodnad(?) under sig.
    Ca 5 mm stor och ömmar lite när man tar på den.

Hade ni kollat med läkare eller ska man avvakta?
    Har sprungit som fan hos läkare redan och vill helst inte att de ska tro att jag är en orolig hypokondriker :)
    Å andra sidan är det väl nu jag ska passa på då jag sprungit så mycket att jag fått frikort.

• Svar på tråden Hade ni kollat upp denna upphöjda prick med ojämna kanter?
  • Anonym (ja)

Man ska kolla upp om de växer, ändrar form eller ömmar.

• Anonym (Prick)
    Anonym (ja) skrev 2013-09-11 23:23:53 följande:

Man ska kolla upp om de växer, ändrar form eller ömmar.

Öm är den ju, när man pillar på den.

Och växt måste den ha gjort, för på något sätt har den kommit dit :)

Har inte haft den där innan...
  • Anonym (ja)

Det är ingen sårskorpa eller så då?
    Har du testat att sticka en nål i den och se om det varar eller kommer blod?

• Anonym (ja)

Tänkte om det är levrat blod med ett nasty sår under. Fästingbett som du kliat på, blivit infekterat eller något dumt..

• Anonym (Prick)
    Anonym (ja) skrev 2013-09-11 23:27:46 följande:

Det är ingen sårskorpa eller så då?
    Har du testat att sticka en nål i den och se om det varar eller kommer blod?

Jag har försökt klösa bort den men det gör lite för ont för att jag ska våga.

Har tryckt med nageln på fläcken och tycker den verkar rätt hård.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Prick) skrev 2013-09-11 23:30:42 följande:
    Jag har försökt klösa bort den men det gör lite för ont för att jag ska våga.
    Har tryckt med nageln på fläcken och tycker den verkar rätt hård.
    Tycker du ska kolla med en nål faktiskt, funkar att handsprita den innan. Börja pilla i kanten och se om fläcken går att "lyfta" så du ser om det kommer blod eller ser ut under. Funkar det inte så stick hål, inte rakt ner utan åt sidan brukar vara mildast.

Badda med något desinfektionsmedel sen några dagar, är det inte bättre inom säg en vecka så tycker jag att du bör ringa...
  • Frankk

Hypokondriker. "Å andra sidan är det väl nu jag ska passa på då jag sprungit så mycket att jag fått frikort". Det är väl ingen överaskning att det är något nytt igen. "Nyligen upptäckt". Vars på kroppen sitter märket? Har det varit ett födelsemärke någongång i tiden? Hur länge har märket utvecklas, har du noterat någon tillväxt? Malignt Melanom tar ju sin tid att växa till sig.

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
  • Anonym (Prick)
    Frankk skrev 2013-09-12 04:27:13 följande:

Hypokondriker. "Å andra sidan är det väl nu jag ska passa på då jag sprungit så mycket att jag fått frikort". Det är väl ingen överaskning att det är något nytt igen. "Nyligen upptäckt". Vars på kroppen sitter märket? Har det varit ett födelsemärke någongång i tiden? Hur länge har märket utvecklas, har du noterat någon tillväxt? Malignt Melanom tar ju sin tid att växa till sig.

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
    Jag har gått mycket till sjukvården på senare tid för en rad olika saker.

Utslag på huden, värk i leder (röntgen och spring hos reumatiker), hälsporre och nerv i kläm mellan två kotor i ryggraden (detta tog några besök hos sjukgymnasten) så därför har jag nu kommit upp i frikort.

Jag är under utredning för SLE så om det skulle vara det så hänger de flesta av dessa symptom ihop med det.

Fläcken sitter på baksida lår och därför ganska svårupptäck. Inget jag ser varje dag liksom.

Jag kliade mig där och kände den för några dagar sedan.

Har ingen aning om det har varit ett födelsemärke där.
  • Som snö

Lätt jag hade kollat. Läskiga saker det där.

Vad har du att förlora? Yepp. En fläck.

Att vinna? Tja, typ allt.

• enanna

Jag skulle kolla upp den Glad och hälsporre, nerv i kläm och utslag är knappast något du kan inbilla dig, och så har problemen med lederna varit så allvarliga att du utreds för SLE = jag skulle inte ens kalla dig hypokondriker. Du har haft otur nu helt enkelt och då är det ju bra om du kollar upp denna fläck på samma gång!

• Fatheya

Jag hade helt klart kollat upp den där.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Themis

Alla svarta/växande fläckar ska kollas, gör det nu!

Jag var och fick helkroppsinspektion förra året, det är en bra grej att göra för sig själv framförallt när man börjat bli lite äldre.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Anonym (Prick)

Min läkaren ska ringa mig vilken dag som helst angående svar på blodprover jag tog förra veckan (för SLE) så jag ska fråga henne vad hon tycker då!

Svar på tråden Hade ni kollat upp denna upphöjda prick med ojämna kanter?