Inlägg från: Anonym (syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syster)

Hjälp! Min bror är en alkoholist!

Anonym (Z) skrev 2013-09-13 16:56:41 följande:
    På vilka sätt blir ni indragna i skiten då menar du för enda chansen är att ni i såfall curlar ham och då får ni jobba med ert förhållningssät. Kontakta alanon eller nån grupp för medberoende så får ni lära er mer en jag tänker dra här, annars är det rätt vill han inte så kommer ni slita er blå för att han ska bli fri men det kommer aldrig lyckas förrens den dag han själv vill bli fri. Lycka till

Kan bara instämma tyvärr. Min bror är alkoholist och vi har försökt hjälpa i säkert 10 år - inget hjälper för han har inte själv viljan. Sedan 1,5 år tillbaka har jag ingen kontakt med honom längre, måste orka med mig och min familj först och främst och en missbrukare tar så sjukt mycket energi från en!
    Anonym (..) skrev 2013-09-13 19:16:36 följande:
    Du kan gå till en läkare och få ett vårdintyg utfärdat så blir han inlåst i 3 månader. Har du provat det ? 

Jag gjorde så på min pappa 

Riktigt så enkelt är det ju inte. För att få vårdintyg måste personen utgöra en fara för sig själv eller andra. Och vad hjälper inlåsning 3 mån om man inte inser sitt problem?
  • Anonym (syster)
    Anonym (..) skrev 2013-09-13 20:03:14 följande:
    Precis så enkelt är det man kan även ringa aktuell kommun. Uttala dig inte om saker som du tydligen inte vet, tack.
    Är man alkis och håller på förstöra sitt liv så är man en fara för sig själv. Väl avgiftad och på plats så inser de flesta  sitt problem. 

Ehh, aha men då har du just löst hela missbruksproblematiken - stort grattis till dig!

Och jag och alla andra med annan erfarenhet vidhåller att när det nått en viss gräns kan man inte mycket annat göra än att ta avstånd tills missbrukaren inser sitt problem.
Svar på tråden Hjälp! Min bror är en alkoholist!