• Anonym (TS)

Vem ska hämta och lämna?

Mitt ex bor ca 12 mil bort. Jag flyttade vid separationen pga studier, pendling blev omöjligt som ensamstående. Jag har än så länge hämtat henne efter umgänget men det börjar bli ohållbart. Tåget fram och tillbaka med byte tar ca 5 timmar, jag har ett barn till och ett tredje på väg. Jag har uppfattat det som att jag bör hjälpa till ekonomiskt för umgängesresor (inte fysiskt) och då enligt billigaste färdsättet. Han vill att jag isf betalar honom 350 kr per resa till bensin. Det låter mkt tycker jag, han har en helt ny bil så den borde väl inte dra så mycket? Tåget kostar ca 150kr.
    Har jag rätt i det jag tror och hur bevisar jag det för honom isf? Jag är i dagsläget arbetslös med lägsta akassa, han tjänar ca 30 000/mån om det spelar in.

• Svar på tråden Vem ska hämta och lämna?
  • Anonym (TS)

Puffar upp frågan

• Anonym (insatt)

Enligt Föräldrabalken 15 b § skall du ta del av kostnaden om det är skäligt utifrån din ekonomi. Jobbet att hämta/lämna ankommer på umgängesföräldern.

• Anonym (TS)

Jag ser inte att det står ngt om det "fysiska" ansvaret sas. Ska jag betala vad tåget kostar eller bensin?

• Anonym (TS)

Puffar lite igen...

• Anonym (insatt)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-12 19:14:03 följande:
    Jag ser inte att det står ngt om det "fysiska" ansvaret sas. Ska jag betala vad tåget kostar eller bensin?
    Enligt rättspraxis är det billigaste färdsätt som gäller och att kostnaden för resan är "betydande" och mer än 10 mil enkel resa ....
    Nä, just det. Det står inget om delning av "resjobbet" alltså ankommer det på den som vill ha umgänge ....
  • Anonym (TS)

När jag har tagit upp det tidigare så har han bara hämtat henne och när det är dags för hemresa sagt att om jag vill ha hem henne igen så får jag hämta henne. Därför har jag inte orkat tjafsa om det. Tror det kan bli likadant igen, att han struntar i att "lämna tillbaka" henne.

• Anonym (insatt)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-12 21:20:04 följande:
    När jag har tagit upp det tidigare så har han bara hämtat henne och när det är dags för hemresa sagt att om jag vill ha hem henne igen så får jag hämta henne. Därför har jag inte orkat tjafsa om det. Tror det kan bli likadant igen, att han struntar i att "lämna tillbaka" henne.
    Ja, det är klart, det går att bråka om allt. Om du frågar honom varifrån han fått att det är ditt ansvar att hämta, vad svarar han då?
  • Anonym (TS)

Då kör han med att delad vårdnad=delat ansvar. Det är svårt att komma med argument när det inte finns nåt konkret att peka på.

• Anonym (insatt)

Gemensam vårdnad har inget med reglerna för umgänge att göra ....Och (med risk för att vara tjatig) reglerna för umgängesresor har bara med ekonomi att göra!

• Anonym (jo)

I förarbetet till ändringen om att boföräldern ska hjälpa till med kostnaden skriver man även om att en flyttande boförälder kan dömas till att transportera barnet.

Med tanke på att du har flyttat borde du sköta resandet.

Svar på tråden Vem ska hämta och lämna?