• aksj

6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå

Nu är det snart en månad sen vår sexåring började i förskoleklass. Hon kan redan läsa, skriva, räkna (plus, minus, enkla gångertal) och är socialt framåt. Nu kommer hon hem och säger att förskoleklassen är så tråkig, de bara leker och lär sig inget och hon vill gå i riktiga skolan. Vi har pratat med personalen och det verkar som att det de kommer göra i f-klass inte alls kommer att anpassas till de barn som redan kan mycket utan de får vara med på samma saker som alla andra samt hjälpa de barn som inte kommit så långt. Vi är rädda för att dotterns första år i skolan kommer att bli dödstråkigt och att det kommer att förstöra henne bild av skolan som nåt kul och lärorikt. Nu funderar vi på om vi kan låta henne hoppa upp till ettan istället. Men samtidigt är hon född i juli, så hon kommer i så fall vara mycket yngre än alla andra. Nån som har varit med om samma situation? Hur löste det sig för ert barn?

• Svar på tråden 6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå
  • tjej87

Min lillasyster gick 1an och 2an på ett år och enda gången hon egentlige har "lidit" lite av det var i gymnasiet när alla andra började gå ut (hon kom dock ofta in ändå på studentfester och en del uteställen). Hon är född i september så vissa klasskompisar var ju 1,5 år äldre men det märktes aldrig i beteendet. När hon bytte gick hon i 123-klass så det var samma klass men hon följde 2ans läroplan efter jul helt enkelt. Mamma och pappa lät henne festa när hon var 17 eftersom alla kompisarna var 18 och genom att flytta upp henne en klass hade dom ju på ett sätt sagt att hon var äldre än sin ålder på pappret (om du fattar vad jag menar)

• blubbblubb

Det verkar fungera väldigt olika, i olika förskoleklassser och skolor. Vissa har olika nivåer på böcker och andra kör inte ens med böcker. Jag tycker du i första hand ska be om ett möte med läraren för att berätta om din dotters kunskaper och hur de kan stimulera henne och om de arbetar på ett annat sätt med tidiga barn i åk 1. För de måste göra det, enligt skollagen. Har de böcker? Är hon så självständig att hon skulle kunna arbeta i svårare böcker medan kompisarna arbetar i lättare?  
    Förskoleklassen sägs ju handla mycket om lära sig rutiner också. Skulle hon klara dessa om hon bytte upp ett år? Hur skulle hon stå sig motoriskt på rasten/idrotten med hopprep, bollsporter etc.

• Mrs Moneybags

Har du möjlighet att besöka andra skolor i närheten och se hur deras förskoleklasser är?

Det låter precis som när jag var barn och kunde det mesta, till slut blir man ju uttråkad och blasé när man aldrig får någon stimulans... 

• tjej87
    Mrs Moneybags skrev 2013-09-12 13:07:35 följande:
    Har du möjlighet att besöka andra skolor i närheten och se hur deras förskoleklasser är?

Det låter precis som när jag var barn och kunde det mesta, till slut blir man ju uttråkad och blasé när man aldrig får någon stimulans... 
    Ja, man blir uttråkad... Jag kunde matte, hur vet jag inte, jag bara kunde det. Det medförde att jag hatade matte fram till högstadiet då jag fick börja tänkte lite och allra roligast var de svårare gymnasiemattekurserna. Som tur var så brukade pappa hitta på en del svårare tal åt mig hemma när jag gick i låg-mellanstadiet så det dödade inte mattintresset helt iaf. I 1-3 låg jag sist i klassen i matteboken. Jag gick ut natur med MVG i alla mattekurser och är nu civ.ing. Sambon hade samma problem, där talade t.o.m hans lärare i 1an om för hans föräldrar att någon stjärna i matte kommer han aldrig bli. Nu är han också civ.ing och matte var ett av hans starkaste ämnen på högskolan.

Så TS prata med lärarna och fundera seriöst på om det går att flytta till annan förskola eller hoppa upp en klass. Alternativt kan ni köpa hem lite skolmaterial och ha riktig skola hemma istället om hon skulle tycka att det är kul.
  • aksj

Byta skola går tyvärr inte - alla andra skolor är överfulla. Det var min sambo som hade inskolningsmöte igår och enligt honom så lät det som att de inte hade böcker alls i f-klass utan det kom först till ettan.

Rutiner och motorik skulle hon inte ha några som helst problem med. Hon är väldigt mån om att göra "som man ska" utanför hemmet. Hon har bra fin- och grovmotorik, vågar läskigt mycket och klättrar som en apa.

• Mandelskorpan

Lite dåligt av skolan tycker jag spontant. Där vår dotter går får F-barnen gå med ettorna på vissa avsnitt om de ligger före. Skolan samarbetar F/1 och vissa aktiviteter är gemensamma. Man har valt att samarbeta en F-klass med en 1a-klass istället för att ha alla "F" tillsammans jämt just för att barnen ska kunna gå lite emellan. Detta gäller även omvänt, att 1orna ska kunna gå vissa pass i F-klassen om de behöver.

• aksj

Tack för alla svar förresten, hann komma några till under tiden jag skrev. Jag och pappan är båda civ. ingenjörer och har haft väldigt lätt för oss i skolan. Jag hade inga problem p g a det, men pappan var väldigt bråkig och störande i klassen samt hamnade efter för att han inte ville göra meningslösa uppgifter p g a han var så uttråkad - inget vi vill att dottern också ska uppleva.

• aksj

Det här är en nystartad enhet, så det finns bara tre f-klasser och inga äldre barn. Övriga skolan ligger 5 kvarter bort.

• alexs mamma

Jag har själv en son som var tidigt va gäller at lära sig det som är kunskaps relaterat. Det vi satsade på under förskoleklassen var att ytterligar utveckla hans sociala färdigheter. Ha kunde också redan läsa och skriva i förskoleklassen. Det kan ska komma ihåg är ju att f-klassen inte är ett extra år i skolan utan en förlängning av förskolan med alla dess fördelar av förskolepedagogik som ska sträcka sig in i skolans värld. Det är inte ovanligt att barn tror att när de börjar förskoleklass ska de få lära sig att läsa och skriva och räkna. Detta är inte fklassens huvudsakliga uppgift utan där finns andra mål som du ser om du läser läroplanen. kanske hade det i ert fall varit bra om dottern fick börja i 1an istället eller så satsar ni på att få henne att förstå att det finns så mycket annat viktigt man kan lära sig i fklassen som inte har med böcker bokstäver eller siffror att göra. Genom leken lär man sig massor hela tiden det gäller bara att synliggöra detta för barnen...

Stort lycka till!!  

• dansk Line
    aksj skrev 2013-09-12 12:42:53 följande:
    Nu är det snart en månad sen vår sexåring började i förskoleklass. Hon kan redan läsa, skriva, räkna (plus, minus, enkla gångertal) och är socialt framåt. Nu kommer hon hem och säger att förskoleklassen är så tråkig, de bara leker och lär sig inget och hon vill gå i riktiga skolan. Vi har pratat med personalen och det verkar som att det de kommer göra i f-klass inte alls kommer att anpassas till de barn som redan kan mycket utan de får vara med på samma saker som alla andra samt hjälpa de barn som inte kommit så långt. Vi är rädda för att dotterns första år i skolan kommer att bli dödstråkigt och att det kommer att förstöra henne bild av skolan som nåt kul och lärorikt. Nu funderar vi på om vi kan låta henne hoppa upp till ettan istället. Men samtidigt är hon född i juli, så hon kommer i så fall vara mycket yngre än alla andra. Nån som har varit med om samma situation? Hur löste det sig för ert barn?
    Är det nu din 6 åring som är så frustrerad över att förskoleklassen har så lagt nivå eller är inte snarare du det? Än en mamma som tror att hon föddes den nya Bill Gates eller Stephen Hawkin. Så jäkla bra att hon redan kan läsa, skriva, räkna mm. men låt hon vara barn också ibland.
Svar på tråden 6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå