• aksj

6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå

Nu är det snart en månad sen vår sexåring började i förskoleklass. Hon kan redan läsa, skriva, räkna (plus, minus, enkla gångertal) och är socialt framåt. Nu kommer hon hem och säger att förskoleklassen är så tråkig, de bara leker och lär sig inget och hon vill gå i riktiga skolan. Vi har pratat med personalen och det verkar som att det de kommer göra i f-klass inte alls kommer att anpassas till de barn som redan kan mycket utan de får vara med på samma saker som alla andra samt hjälpa de barn som inte kommit så långt. Vi är rädda för att dotterns första år i skolan kommer att bli dödstråkigt och att det kommer att förstöra henne bild av skolan som nåt kul och lärorikt. Nu funderar vi på om vi kan låta henne hoppa upp till ettan istället. Men samtidigt är hon född i juli, så hon kommer i så fall vara mycket yngre än alla andra. Nån som har varit med om samma situation? Hur löste det sig för ert barn?

• Svar på tråden 6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå
  • Mrs Moneybags
    dansk Line skrev 2013-09-12 13:44:10 följande:
    Är det nu din 6 åring som är så frustrerad över att förskoleklassen har så lagt nivå eller är inte snarare du det? Än en mamma som tror att hon föddes den nya Bill Gates eller Stephen Hawkin. Så jäkla bra att hon redan kan läsa, skriva, räkna mm. men låt hon vara barn också ibland.
    Eeehh... som förälder känner man väl sitt barn bäst? Jag kunde läsa och skriva när jag var tre år, men jag var väl barn för det? Var har du fått det ifrån att man inte får vara ett barn bara för att man också kan läsa och räkna?

Varför skulle man inte vilja att ens barn hade samma ljusa framtid som en Bill Gates eller Stephen Hawking? 

Jag blir så himla trött på jantelagen ibland.

Det är så våra smartaste barn blir trötta och frustrerade och inte når de intellektuella höjder de hade kunnat nå med lite mer stimulans. Alla behöver faktiskt inte vara likadana eller på samma nivå. En del är duktigare än andra. Deal with it.  
  • aksj

Jag var inte ett dugg frustrerad innan hon själv började beklaga sig. Vi har tidigare inte haft en tanke på att låta henne hoppa över förskoleklass, hon är absolut inget underbarn utan ganska normal. Just därför känns det så konstigt att hon ändå verkar vara "för smart och vetgirig" för systemet. Så nu är jag också frustrerad och orolig och arg.

• Indianica
    aksj skrev 2013-09-12 13:33:15 följande:
    Byta skola går tyvärr inte - alla andra skolor är överfulla. Det var min sambo som hade inskolningsmöte igår och enligt honom så lät det som att de inte hade böcker alls i f-klass utan det kom först till ettan.

Rutiner och motorik skulle hon inte ha några som helst problem med. Hon är väldigt mån om att göra "som man ska" utanför hemmet. Hon har bra fin- och grovmotorik, vågar läskigt mycket och klättrar som en apa.
    I vår förskoleklass låg fokus inte på att det ska likna första klass med teori, utan fokus låg på språkövningar verbalt som var väldigt lekfulla (ramsor, dikter osv) de fick klippa och klistra mycket och så öva på det man får göra i ettan, sitta stilla, räcka upp handen, stå i kö till maten osv. Mina barn lärde sig att läsa när de var fyra år och idag är de 10 och 11 år och visst är de enligt lärarna bäst i klassen, men de gillar skolan som ju nivåanpassas ifrån ettan och uppåt, t ex behöver ju inte ett barn som läser väldigt bra läsa nybörjarböcker, utan en sjuåring kan läsa Harry Potter om hen vill och man kan skriva en halv roman på en skrivuppgift, däremot brukar det de första veckorna i ettan vara så att läraren går igenom alfabetet och så, även om typ 99% av alla svenska barn redan kan läsa idag när de börjar i skolan och det kan vara lite trist förstås, men det överlever man?

Jag tror att mycket beror på läraren. Min dotter är väldigt duktig och i svenskan skriver hon t ex lätt sex sidor på en lektion när det ska skrivas en berättelse, det är verkligen inte så att hon sitter och är uttråkad och begränsar sig själv för att de flesta andra med viss möda kanske skriver två sidor!?
  • aksj

Kanske lika bra att tillägga att vi har inte försökt att lära henne nåt extra utan bara uppmuntrat henne och svarat på hennes frågor.

• Omogen citron

Få in henne i ettan redan nu och låt henne skippa förskoleklassen.

• Indianica
    aksj skrev 2013-09-12 14:01:45 följande:
    Kanske lika bra att tillägga att vi har inte försökt att lära henne nåt extra utan bara uppmuntrat henne och svarat på hennes frågor.
    Mina barn är väldigt nyfikna och man kan ju stimulera dem hemma också genom att låta dem läsa faktaböcker eller räkna. Min dotter har t.om en mattebok hemma osm hon räknar i ibland som jag köpt åt henne i bokhandeln (de där pysselräkneböckerna man kan köpa i mataffären räknade hon ut på några minuter) och min son läser ofta "riktiga" faktaböcker om andra världskriget och de tittar på kunskapskanalen.

Vissa barn har lite kluven inställning till förskoleklassen om de tror det är som en vanlig skoldag där (och blir besvikna), samtidigt som de kan sakna dagistidens nästan helt fria lekar. Om man stimulerar dem hemma när de går i förskoleklass kanske det inte är så big deal att förskoleklassen inte är så lik en vanlig skolklass?
  • Indianica
    Omogen citron skrev 2013-09-12 14:03:35 följande:
    Få in henne i ettan redan nu och låt henne skippa förskoleklassen.
    Det är ett alternativ, även om det för vissa barn är känsligt att vara yngst och kanske kortast.
  • dansk Line
    Mrs Moneybags skrev 2013-09-12 13:49:22 följande:
    Eeehh... som förälder känner man väl sitt barn bäst? Jag kunde läsa och skriva när jag var tre år, men jag var väl barn för det? Var har du fått det ifrån att man inte får vara ett barn bara för att man också kan läsa och räkna?

Varför skulle man inte vilja att ens barn hade samma ljusa framtid som en Bill Gates eller Stephen Hawking? 

Jag blir så himla trött på jantelagen ibland.

Det är så våra smartaste barn blir trötta och frustrerade och inte når de intellektuella höjder de hade kunnat nå med lite mer stimulans. Alla behöver faktiskt inte vara likadana eller på samma nivå. En del är duktigare än andra. Deal with it.  

Toppen att du kunde det. Jag kunde det också. Resultat var, eftersom jag fick stämpeln "högbegåvad", att jag hamnade i Schweiz på ett Internat för högbegåvade. Nu, får du fråga mig än en gång, vilken barndom jag hade.
  • Meus Veritas

Va skönt att höra att det inte bara är min son som klagar på förskoleklassen. Han kan läsa, räkna och vill ständigt lära sig nya saker. När han började f klassen så blev vi lovade att de skulle ta hand om hans intelligens och stimulera hans lärande.

Hitills har han lärt sig fyra nya sånger...... Han är så besviken och vill helst inte gå dit alls längre. Han lärde sig mer på dagis än han gjort hitills på f klassen.

Tankarna finns på att försöka få in honom på en lektion i veckan hos ettorna. Men just nu ger vi f klassen lite tid, då det tar ett tag att komma in i det. Och de i början enl de skälva fokuserar på att skapa en bra grupp och sammanhållning. Men fortsätter det såhär så måste nånting göras tyvärr :-/

• Harvester

Jag kunde också läsa, skriva och räkna när jag började skolan. Lärde mig själv då jag ville göra allt min äldre bror gjorde.
    Tack vare svenska skolan tappade jag all lust efter 2v. Inlärningsnivån läggs alltid efter den som är sämst och jag var så uttråkad att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Hade räknat klart alla treans matteböcker i ettan och läste kapitelböcker hemma, i skolan var jag tvungen att ljuda så de andra kunde hänga med. Skolans lösning var att jag fick vara extralärare till de andra barnen, då smälter man ju verkligen in..
    Har visserligen bra utbildning, mitt drömjobb och en bra lön idag men undrar ju vad jag hade kunnat åstadkomma med rätt stimulans utan jantelag..
    Varför är det okej med elitklasser i musik och dans (tex Adolf Fredrik) men inte i naturvetenskap? Varför är det fult att vara smart i Sverige?

Svar på tråden 6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå