• Anonym (orkarknappt)

Konstig "sjukdom" - hjälp!

Jag är 24 år ung men har sedan något halvår tillbaka mått otroligt konstigt.

Jag har alla symptom på stress och utbrändhet, men jag är inte stressad eller utbränd, jag lever ett lugnt och normalt liv utan stress, pluggar på en ganska slapp utbildning och oroar mig inte för något. 

Jag har problem med yrsel som kommer och går. Utreds just nu för detta, men det beror troligtvis på spända nackmuskler. Jag är spänd i hela överkroppen och har svårt att slappna av, trots att jag går hos en sjukgymnast. Är överrörlig, vilket bidrar till spänningarna.  Musklerna tycker och "vibrerar" i kroppen på mig men det kan ju bero på att musklerna är trötta. Det tjocknar i huvudet och känns ibland som att huvudet ska sprängas. 

Vad mer? Det känns som att jag "har något i halsen", en strypningskänsla, men de har kollat sköldkörteln och allt verkar normalt. 

Jag har även lågt blodtryck och hjärtat slår jättehårt på mig, så hårt att jag ibland har svårt att sova eftersom jag bara fokuserar på hur hjärtat känns.

Utöver detta lider jag tidvis av skakiga händer och en känsla av att vara sjuk och varm och liksom febrig (utan att ha feber). Ibland känns det som att händerna domnar bort, men det kan ju vara ångest.

Jag har inte varit så hypokondrisk eller haft ångest innan, men nu jävlar. Jag blir ju skitnervös av att känna mig sjuk hela tiden så jag har börjat få ångestkänningar. Varje litet symptom gör mig nervös och på helspänn och jag tror ofta att hjärtat ska stanna eller att jag ska få en stroke.

Som sagt så har de kollat sköldkörteln, EKG, blodvärde, blodsocker, d-vitamin - allt är heeelt normalt säger de.

Jag har sprungit hos doktorn så mycket nu eftersom jag mår så dåligt i kroppen, och jag får känslan av att de inte tar mig på allvar pga min ålder eller så skyller allt på ångest. Men jag HAR ju inte något att ha ångest över, så att säga, och jag ÄR ju inte stressad! 

Snälla, är det någon som har en aning om vad det här kan vara? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-12 16:42
    Just det ja, konstigt nog blir jag jätteyr när jag stretchar eller bara sträcker på mig när jag sitter ner, antar att det har med blodcirkulationen att göra. Kan det tyda på ett svagt hjärta eller något, om jag blir så vimmelkantig av minsta lilla cirkulationsökning?
  • Svar på tråden Konstig "sjukdom" - hjälp!
  • Scrubs81

Det är ju problemet, att sjukvården säger att allt är noooormalt fast det inte är det.

Begär ut dina provsvar och skriv ner dom här så ska vi hjälpa dig att tolka!
    Läs gärna på hypotyreos.info och det finns många grupper på facebook där man kan få hjälp.

• Anonym (orkarknappt)
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 16:44:33 följande:
    Det är ju problemet, att sjukvården säger att allt är noooormalt fast det inte är det.

Begär ut dina provsvar och skriv ner dom här så ska vi hjälpa dig att tolka!
    Läs gärna på hypotyreos.info och det finns många grupper på facebook där man kan få hjälp.

Men om jag hade haft det så skulle väl sköldkörtel-proverna varit onormala?

Finns det något annat prov jag kan be dem ta?

• Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 16:47:31 följande:

Men om jag hade haft det så skulle väl sköldkörtel-proverna varit onormala?

Finns det något annat prov jag kan be dem ta?

Den stora frågan är ju..vad är ett normalt bra sköldkörtelvärde när man har symtom?
  • Anonym (orkarknappt)
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 16:52:38 följande:
    Den stora frågan är ju..vad är ett normalt bra sköldkörtelvärde när man har symtom?

Alla symptom jag har kan dock likagärna vara något helt annat.

Om man ska tro 1177.se så kan jag ha allt från MS till fibromyalgi till hjärtflimmer, och så fort doktorerna uteslutit en sak så börjar jag ju bara oroa mig över nästa sak, för mina symptom kvarstår ju. Jag känner mig som en fruktansvärd belastning på sjukvården. Gråter

• Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 16:55:22 följande:

Alla symptom jag har kan dock likagärna vara något helt annat.

Om man ska tro 1177.se så kan jag ha allt från MS till fibromyalgi till hjärtflimmer, och så fort doktorerna uteslutit en sak så börjar jag ju bara oroa mig över nästa sak, för mina symptom kvarstår ju. Jag känner mig som en fruktansvärd belastning på sjukvården. Gråter

Läs på sidan jag länkade till. Det kan förklara mkt för dig, speciellt mkt bättre än 1177...och det står om fibromyalig och utbrändhet och div annat också!
  • Harvester

Fascinerande att alla trådar som rör hälsa får ett inlägg att det nog är sköldkörteln. Det finns GANSKA mycket andra sjukdomar, det vet ni, va? Finns det någon sköldkörtelsekt där ute som raggar medlemmar, eller?
    Skulle rösta för koll av binjurefunktionen som nästa steg. Fråga din läkare hur hans/hennes utredningsplan ser ut, om de inte har någon kanske de ska remittera till nån annan? Man kan ju inte bara skita i det för att de vanligaste proverna inte visar ngt. Låter som jobbiga symtom.

• ylenolos
    Harvester skrev 2013-09-12 17:00:07 följande:
    Fascinerande att alla trådar som rör hälsa får ett inlägg att det nog är sköldkörteln. Det finns GANSKA mycket andra sjukdomar, det vet ni, va? Finns det någon sköldkörtelsekt där ute som raggar medlemmar, eller?
    Skulle rösta för koll av binjurefunktionen som nästa steg. Fråga din läkare hur hans/hennes utredningsplan ser ut, om de inte har någon kanske de ska remittera till nån annan? Man kan ju inte bara skita i det för att de vanligaste proverna inte visar ngt. Låter som jobbiga symtom.

Ja, det är de. Fick gå till min förra husläkare 3 gånger och klaga på min yrsel innan jag fick en jäävligt motvillig remiss till ÖNH där jag utreds nu. De är fruktansvärt ovilliga att remittera en vidare om man är ung och har en viss ångestproblematik. Som om man är immun mot sjukdomar bara för att man har ångest.

Nu har jag som tur var bytt läkare, får se om hon lyssnar bättre.

• Scrubs81
    Harvester skrev 2013-09-12 17:00:07 följande:
    Fascinerande över hur många som sen faktiskt visar sig bli bättre när de får Levaxin och skippar värktabletter och antidepp medicin....

Och om du föreslår binjuerfunktionen så har ju det ett MYCKET tätt samband med sköldkörtlen....
  • Anonym (B12)

Vet du om B12-värdet är kollat? Brist på det kan ställa till det rejält. Du kan på egen hand annars köpa tillskott från apoteket och pröva ta och se om det blir någon skillnad i ditt mående. En månads förbrukning kostar typ en 50 lapp så det är inte hela världen att testa. 

Att du blir yr när du stretchar eller sträcker på dig hör antagligen ihop med ditt låga blodtryck. Om du reser dig hastigt upp känner du kanske det "bränner till" i huvudet och svartnar för ögonen med? Det är isåfall heller ingen som helst fara, utan bara det låga blodtrycket som ställer till det. 

Svar på tråden Konstig "sjukdom" - hjälp!