• Scrubs81

Konstig "sjukdom" - hjälp!

Det är ju problemet, att sjukvården säger att allt är noooormalt fast det inte är det.

Begär ut dina provsvar och skriv ner dom här så ska vi hjälpa dig att tolka!
    Läs gärna på hypotyreos.info och det finns många grupper på facebook där man kan få hjälp.

• Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 16:47:31 följande:

Men om jag hade haft det så skulle väl sköldkörtel-proverna varit onormala?

Finns det något annat prov jag kan be dem ta?

Den stora frågan är ju..vad är ett normalt bra sköldkörtelvärde när man har symtom?
  • Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 16:55:22 följande:

Alla symptom jag har kan dock likagärna vara något helt annat.

Om man ska tro 1177.se så kan jag ha allt från MS till fibromyalgi till hjärtflimmer, och så fort doktorerna uteslutit en sak så börjar jag ju bara oroa mig över nästa sak, för mina symptom kvarstår ju. Jag känner mig som en fruktansvärd belastning på sjukvården. Gråter

Läs på sidan jag länkade till. Det kan förklara mkt för dig, speciellt mkt bättre än 1177...och det står om fibromyalig och utbrändhet och div annat också!
  • Scrubs81
    Harvester skrev 2013-09-12 17:00:07 följande:
    Fascinerande att alla trådar som rör hälsa får ett inlägg att det nog är sköldkörteln. Det finns GANSKA mycket andra sjukdomar, det vet ni, va? Finns det någon sköldkörtelsekt där ute som raggar medlemmar, eller?
    Skulle rösta för koll av binjurefunktionen som nästa steg. Fråga din läkare hur hans/hennes utredningsplan ser ut, om de inte har någon kanske de ska remittera till nån annan? Man kan ju inte bara skita i det för att de vanligaste proverna inte visar ngt. Låter som jobbiga symtom.
    Fascinerande över hur många som sen faktiskt visar sig bli bättre när de får Levaxin och skippar värktabletter och antidepp medicin....

Och om du föreslår binjuerfunktionen så har ju det ett MYCKET tätt samband med sköldkörtlen....
  • Scrubs81
    Harvester skrev 2013-09-12 17:08:47 följande:

Nu har ju TS iofs symtom på hypertyreos och inte hypotyreos så Levaxin är nog en dum idé att testa.. Hur har binjurefunktionen samband med sköldkörteln? Jag syftar på problem med Cushing el Addisons sjukdom, det rör helt andra hormoner..
    Ja, binjurarna måste funka för att sköldkörteln ska funka. Det endokrina systemet är komplext och påverkar varandra hela tiden. Levaxibehandligen ger inte resultat för att man har trötta binjurar.

Hyper? Vad är det som säger att det är hyper och inte hypo?
    Har du läst listor över symtom som hypopatienter har?
    och vet du att levaxin visst kan ges som behandling till hyper, man behöver ju isåfall lista varför man har hyper.
  • Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 17:13:16 följande:

Glömde säga att jag även är väldigt trött hela tiden, nedstämd och ofta frusen (äter bra och har bra blodvärde trots detta...).

Men nej, jag tror inte heller på hypotyreos, då skulle jag väl inte ha snabb puls, skakningar och så vidare. Och jag har inte oförklarligt gått upp i vikt och jag har inte myxödem eller något sånt...

Snabb hård puls får jag när jag är dåligt inställd, trots hypo....och frusen stämmer inte på hyper men mkt väl på hypo.
    Vad jag vill komma fram till är att uteslut inte möljligheten, då det är mkt mer vanligt än vad i kanske tror, pga att läkarna bara ser till blodproverna och inte kan se samband. Lågt B12 kan också höra ihop med hypo.

LÄS innan du utesluter det och BEGÄR ut dina provsvar och lita inte blint på vad läkarna säger!
  • Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 17:37:26 följande:
    Jag förstår vad du menar, men som sagt, mina symptom kan likagärna vara många andra saker, och det är väldigt svårt för vanliga männidkot att kräva att medicineras liksom... och förmodligen inte bra, om det inte är det som är problemet.Det som står mellan mig och att må bra är ju läkarna och jag behöver något verkligt att komma med så att de OCKSÅ blir oroliga och jag slipper känna mig som en inbilllningssjuk dåre.

Och just därför ska du vara din egen doktor också. Läsa på, dubbelkolla dina provsvar mm. När symptomen är diffusa får man hjälpa dom på vägen!
  • Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-12 19:36:04 följande:
    Tack för hjälpen, hur ska jag lägga fram det till doktorn? "Du öh.. jag tror det kan vara något med binjurarna?" De kanske inte gillar patienter som har googlat en massa och tror att de vet bättre än läkaren..

Om inte doktorn gillar det...byt doktor för då är det dr det är fel på o inte dig!!!!
  • Scrubs81
    Anonym (orkarknappt) skrev 2013-09-13 11:18:25 följande:
    Det var ett bra förslag. Binjurarna är ju ett alternativ.

Då är min fråga till alla andra: om de proverna OCKSÅ är helt normala, vad är nästa väg att gå?

Som jag skrivit tidigare, vad är normalt? TSH över 2,5 är INTE normalt om man har symtom, fast doktorer envisas med att säga det....
Svar på tråden Konstig "sjukdom" - hjälp!