Inlägg från: godisrottan |Visa alla inlägg
  • godisrottan

har skolan skydlighet att ha simning på shemat?

Simningen är ett STORT problem i skolan. Jag jobbar i en F-6 skola och är hyfsat insatt i hur det fungerar i vår kommun (en kommun strax utanför Sthlms tullar). Vi simtestar alla elever varje höst utefter de kursmål som finns, vi har då brutit ner de 200 meter eleverna i åk 6 behöver kunna simma, tex ska eleverna i åk 4 kunna simma 100 meter varav 25 meter i ryggläge och 75 i bröstläge. Efter dessa test kan då idrottsläraren se vilka barn som behöver extra stöd/simundervisning. Det är nu problemet kommer. 
    Skolan får inte tillräckligt med tider i simhallen och de tider vi får är hutlöst dyra vilket medför att vi inte har råd med simundervisningen. Oftast räcker det för de flesta elever om man påpekar för föräldrarna att de bör besöka simhallen och simma inte leka. För de som har riktigt stora svårigheter vet jag faktiskt inte vad idrottslärare gör med (jag har själv inte haft några av dessa elever i mina klasser).

Ett simtest görs också på våren för att se om några av de elever som inte klarade testet under hösten nu har utvecklats i en positiv riktning.  

• godisrottan
    Knappamamma skrev 2013-09-12 21:19:03 följande:
    Skyldighet finns men personligen ser jag till att mina barn kan simma innan årskurs 5, föräldraransvar
    Det låter bra och är för min del självklart också.. Men det många föräldrar inte verkar förstå, eftersom de har hört att barnen ska lära sig simma i skolan, är att om barnen inte kan simma i åk 3-4-5-6 beroende på när skolan väljer (eller har möjlighet) att sätta in simundervisning betyder det att detta barn kommer missa andra lektioner. För simundervisningen måste ju självklart ske på lektionstid, vilket gör att åker de på simskola så kommer de då missa svenska/matte/no/so osv..
Svar på tråden har skolan skydlighet att ha simning på shemat?