Inlägg från: aftereight |Visa alla inlägg
  • aftereight

SNABB HJÄLP, TACK! 3 vuxna går bet på 5:ans matte!

3:an är ju jätteenkel att rita upp, eftersom det är givet att första boken är blå och handlar om Rom. Bara fortsätta måla varannan blå och skriva "Rom" på var tredje. Sen kolla vilka som blir både blå och "Rom".

• aftereight

Uppg 2: Dela 27 med 3.

27/3=9. Eftersom det är dubbelt så många barn som vuxna, så står barnen för två tredjedelar och vuxna för en tredjedel. 2/3 är dubbelt så mycket som 1/3.

• aftereight

Måste bara fråga, har man ekvationer i femman? Jag försökte svara utan ekvationer eftersom jag har för mig att vi började med ekvationer i högstadiet. Men kan ha fel, det var läänge sen nu.

• aftereight
    Sosan72 skrev 2013-09-12 21:41:31 följande:
    Nä, jag fick nu veta av brorsan att de inte jobbar med x-typen än. Så...

Antog att det var så ja... Försökte svara på en femteklassares nivå.
  • aftereight
    Solskensöga skrev 2013-09-12 21:48:16 följande:
    Precis. Dottern i femman använder varken x eller bråk på det sätt som beskrivs i svaren ovan. Hon och henne kompisar testar sig fram. Om man gör en hyfsat rimlig gissning från början och sedan förstår ungefär hur mycket större eller mindre tal som behövs för att hamna rätt så löser man problemen ganska enkelt utan ekvationer och förlängning av bråk.

Lär dom så i skolan nuförtiden? :-\ Att prova sig fram till olika svar? Vad är det för matte? Jag minns att vi inte ens fick rita matteuppgifter i mellanstadiet. Inte konstigt att elever numera är så dåliga på matte
  • aftereight
    casca skrev 2013-09-12 21:59:18 följande:
    Håller man på med ekvationer redan i femman? Jag hade nog löst det med ekvation själv iofs men jag tror inte jag kunde det i femman :)

1,2,4 & 9 går ju att lösa utan att räkna med X, lägg till bråk eller procent så blir det ännu lättare. 3an kan man ju rita upp om inte annat.

1, 20-6=14. 14/2=7    7 italienska   7+6=13 Svenska

2. 27/3 = 9 -> 9 vuxna , barnen är dubbelt så många 9*2=18

4. (1/1)-(1/2)-(1/4)=(1/4)  alt 100%-50%-25%=25% 

9 1000-250-150=600 , 600/3=200 

Satt precis och funderade hur man kan lösa första uppgiften utan ekvation, men nu kom du ju med svaret!
  • aftereight
    casca skrev 2013-09-12 22:01:21 följande:
    Oj, måste öva upp pekfingervalsen, 20 svar innan jag han skriva klart :)

Fast du blev ändå först med att lösa ettan på "rätt" sätt tror jag. Så svårt att tänka på ett annat sätt när man själv tycker det blir enklast med ekvation.
  • aftereight
    Solskensöga skrev 2013-09-12 22:11:32 följande:
    Självklart lär de sig att räkna ut tal också :) Men den här typen av problem har de ännu inte lärt sig att själva sätta upp ekvationer för. Jag tror snarare att de här uppgifterna tränar deras förmåga att göra rimliga uppskattningar och korrigeringar. Mina barn har gått del av sin skoltid utomlands i amerikansk skola. Där arbetade de mer med ekvationer och bråk, men i 10-årsåldern löste de givna tal. De arbetade inte med att själva kunna sätta upp ekvationerna. Att inte få rita upp uppgiften låter idiotiskt tycker jag. Förståelsen för vad man ska göra är ju minst lika viktig som hur man rent tekniskt går till väga för att räkna ut svaret. Själv skulle jag önska mig en medelväg mellan vad jag sett i Sverige och amerikansk skola. Mer färdighetsträning (av tex uppställningar och kunskap om regler som i vilken ordning man löser ut ekvationer) i Sverige och mer förståelse i amerikanska skolan.

Så som bl a casca räknade i inlägg 27 är ju inte att ställa upp ekvationer, eftersom det inte finns obekanta. Dom uträkningarna borde man kunna förklara för en femteklassare på ett sätt som hon förstår. Annars är läraren inkompetent.
  • aftereight
    Mrs Green skrev 2013-09-12 22:19:07 följande:
    Jag har precis suttit och hjälpt min dotter som går i 2:an med liknande (fast enklare) tal, och jag blev också jätteosäker på hur de skulle tänka. Det kändes som att man fuskade när jag sa att hon skulle rita och prova sig fram Men det är förstås det bästa sättet att förstå vad man faktiskt gör, och inte bara lära sig en regel utantill. 

Vad förstår man om man provar olika svar tills ett av svaren passar? Kul när man kommer upp i högre klasser med svårare uppgifter och det kan finnas 100 alternativ att prova, och man inte har djupare förståelse i bagaget från dom enklare uppgifterna, eftersom dom enkla går att lösa med att testa sig fram.
Svar på tråden SNABB HJÄLP, TACK! 3 vuxna går bet på 5:ans matte!