problem med läxläsning
De enda läxor min son har än så länge är att läsa och han går i tredje klass. Han tycker inte det är så roligt för han tycker att läsböckerna han får hem är tråkiga så här använder vi mutor till att få honom till att läsa 10 minuter om dagen. Sen kan han sätta sig ner och läsa en egen bok i en halvtimme. Har pratat med hans lärare som sagt att han ska få välja fler böcker själv men det har inte hänt än så länge i alla fall. I vinter kommer de enligt planeringen att få hem kortare matteläxoreller något liknande som är anpassade efter den nivå barnet ligger på och det ser jag bara som något possitivt. När de blir äldre tycker jag det är bra om det erbjuds läxhjälp för det är inte alla barn som får det stödet de behöver hemma för att göra läxor. En del barn har nog också lättare att koncentrera sig och få arbetsro i skolan än hemma.
Annars tycker jag det är bra att de har lite läxor just för att lära sig hur det hela fungerar då de blir äldre. Men läxorna ska vara korta och lätta och anpassade efter barnet så att det inte blir för svårt och tråkigt.