leversnitten skrev 2013-09-13 23:46:55 följande:
Det låter på ditt svar som att du har förstått vad jag menar, och enligt en hel del andra artiklar, inlägg och åsikter på internet så är det inte alls någon självklarhet att det inte skulle vara skadligt att trösta barnet i famnen.
Som nybliven förälder blir jag, helt naturligt, överöst av olika tips och åsikter från min omgivning och något som är väldigt vanligt återkommande är just strategier för att få barnet att sluta gråta. Det är vagnar som dras fram och tillbaka över trösklar och andra ojämna underlag, bilåkning eller ett evigt travande i hemmet. Alla dessa avledande manövrar har syftet att få barnet att sluta gråta, och efter att ha fått höra allt detta så pass ofta undrar jag väl helt enkelt om det är för barnets skull man ska trixa på det här viset eller om det snarare är för att som förälder slippa lyssna på bebisskrik.
Nu hänger jag med. Min uppfattning är att det är det bästa för barnet att tröstas i en trygg famn. Andra lösningar är nog mest för föräldrarnas skull faktiskt. Sen kan jag förstå att man som trött förälder ibland hittar andra lösningar för att orka om man har ett barn som skriker mycket. Men en bebis kan aldrig få för mycket närhet.