• Anonym (?)

Sår på läppen, svullen och ont, råd någon??

Igår vaknade jag med en blåsa på läppen eller ja en svullnad iaf, den var mest vit. Vid lunchtid började det sippra ljusgul vätska ur den och sen sprack den och blödde enormt. Såret sitter mest på utsidan av läppen på höger sida. 

Idag känns det även svullet på läppen bakom, inne i munnen om man drar med tungan där, det fortsätter göra ont ner i tandköttet vidare ut och ner mot hakan och käkbenet. Lite svullen även där kanske. Lägger jag huvudet mot axeln kan jag även känna en liten knöl eller typ svullet under hakan ner mot halsen också.

Såret gör inte direkt ont, känns lite. Gjorde mer ont innan det sprack så att säga. Kan också säga att jag är en sån person som river på mina torra läppar och hade sår på läppen dagarna innan denna blåsa/svullnad kom på läppen på samma ställe, om det nu skulle ha betydelse.

Aldrig haft något liknande.

Förstår att ni inte är experter men tänkte ändå om någon har något råd eller liknande eller vad som helst? Är också gravid i vecka 36..  

• Svar på tråden Sår på läppen, svullen och ont, råd någon??
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2013-09-13 06:40:18 följande:
    Låter som herpes.
    Funderade även på det jag med MEN hur fasen i hela friden har jag fått det?? Vet att det kan ligga latent i kroppen men har varit tillsammans med min sambo i snart ett år. Innan det singel ett år och innan det ett förhållande på sju år. Har min sambo smittat mig? Borde han inte gjort det tidigare då? 
  • Anonym (...)

Du behöver inte bli smittad eftersom det ligger latent i kroppen :). Det kan dessutom vara din graviditet som triggat igång det.

• Anonym (?)

Och om det är herpes, hur står är risken att sprids och blir könsherpes? Verkar ju extremt smittsamt och får man könsherpes och har utbrott blir det ju kejsarsnitt. Jag vill inte ha det =( 

Usch vad jobbigt allting ska vara, som om det inte räcker med de krämpor man redan brottas med =(  

• Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2013-09-13 06:51:22 följande:
    Du behöver inte bli smittad eftersom det ligger latent i kroppen :). Det kan dessutom vara din graviditet som triggat igång det.
    Okej? Men om det ligger latent i kroppen måste jag ju ha fått det från någonstans? Är mitt femte barn och har aldrig drabbats tidigare av detta i samband med någon graviditet... 
  • Anonym (...)

Munherpes kan smitta underlivet, men bara vid t.ex oralsex om givaren har blåsor. Men munherpes och könsherpes är 2 olika typer av virus. Verkar ju onekligen så att du har någon annan infektion i kroppen om du också känner en svullen lymfkörtel under hakan. Har du tur kommer det inte tillbaka :) men det är inte hela världen

• Mabaja

Låter som herpes. Och du behöver inte oroa dig för att det ska bli könsherpes. Har haft munsår (stooora besvär) och har ännu inte fått den nån annanstans. Enligt en läkare jag pratat med blir man nästan alltid "korsimmun".. Dvs har du fått det på ett ställe får du inte det nån annanstans.

• Anonym (...)

Mabaja det låter lite konstigt efter som det är 2 olika virus. Även om man blir smittad med munherpes i underlivet så blir det inte könsherpes, utan munherpes i underlivet. Att man skulle bli immun låter otroligt.

• Anonym (?)

Tack för era svar, det känns tryggt att det förmodligen inte smittas vidare på mig. 

Om det är någon annan infektion också, ja känner mig rådvill, vet inte, ska jag söka hjälp eller låta det bara vara?Tänker på bebisen också.  

Kan bara inte låta bli ändå att noja mig så att säga, just för att jag inte vill ha kejsarsnitt och könsherpes. Hade jag inte varit gravid hade jag aldrig nojat mig.  

• Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2013-09-13 07:00:13 följande:
    Mabaja det låter lite konstigt efter som det är 2 olika virus. Även om man blir smittad med munherpes i underlivet så blir det inte könsherpes, utan munherpes i underlivet. Att man skulle bli immun låter otroligt.
    Hmm okej? 
    Känner bara lite desperat att bli igångsatt i vecka 37 istället för 39 för att slippa få herpes i underlivet och bli kejsarsnitt. Ja jag säger ju att det är en desperat tanke. Förstår inte varför jag ska få detta NU =( =( =( Men det är mycket man inte förstår.. 
Svar på tråden Sår på läppen, svullen och ont, råd någon??