• Mellanmjölkens land

Overallshjälp

Förra året köpte vi två overaller eftersom vi visste att vi antagligen skulle ha en nyligen blöjfri liten tjej då. En Kaxs i stl 86 och en från Team Sportia i stl 98. Anledningen till varför det var så stor storleksskillnad var att proportionerna var så olika. Kaxs hade lång kropp och korta ben medan det var tvärt om för den andra. Team Sportia-overallen var alltså bara 2-3cm längre i kroppen.

Kaxs-overallen var urvuxen efter bara nån månad eftersom benen blev för korta. Inte kul med en glipa mot skon så fort den drogs upp i grenen. Den fick vara reserv resten av vintern.

Rent funktionsmässigt funkade bägge jättebra. Bägge ser nya ut och dottern blev aldrig vare sig kall eller blöt. Den från Team Sportia var dock både smidigare och lättare.

Nu har vi alltså en overall i stl 98 vilket är samma storlek som vi har på innekläder. En extra/större overall skulle därmed behövas.

Så, tips? Jag har läst Vi Föräldrars test men hur ser det ut med proportionerna? Kaxs går bort eftersom även stl104 har väldigt korta ben. Många har ju även dåliga erfarenheter av Didriksson för att inte tala om att stl 100 verkar litet medan stl 110 verkar väldigt stort för en 2,5-3åring...

• Svar på tråden Overallshjälp
  • Philippa

Jag har köpt många overaller genom åren, och den klart bästa har varit Isbjörn of Sweden....

Googla så hittar du den´, den är överlägsen! 

• Mellanmjölkens land
    Philippa skrev 2013-09-13 11:40:48 följande:
    Jag har köpt många overaller genom åren, och den klart bästa har varit Isbjörn of Sweden....

Som föräldraledig med småsyskon måste jag väl erkänna att nästan 2000 för en overall är i mesta laget. Dottern kommer bara gå 15h på förskolan och är det -25 lär vi kanske inte vara ute så länge ändå med tanke på bebisen...
  • Flickan och kråkan

Vi har haft gneis och reima och varit väldigt nöjda med båda. Har dock dålig koll på hur de är i längden - ben, överkropp. Reima har det funnits en hel del tidigare årsmodeller på rea så mer hanterliga priser.

• Flickan och kråkan

I år blir det reima. Vi har en 104:a och en 110. Jag kan mäta benlängd och överdel om du önskar för att  se proportioner.

• LadyViolette

Jag tycker faktiskt om Kaxs overaller, har köpt dom flera år och har alltid passat bra och inte blivit urvuxna på en gång. Barnen har hållit sig varma och torra  

• Mellanmjölkens land
    Philippa skrev 2013-09-13 11:40:48 följande:

Tack för tipset ändå! Kan nog vara ett alternativ till nästa vinter men i år känns den som lite overkill
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-13 12:19:28 följande:
    Vi har haft gneis och reima och varit väldigt nöjda med båda. Har dock dålig koll på hur de är i längden - ben, överkropp. Reima har det funnits en hel del tidigare årsmodeller på rea så mer hanterliga priser.
    Reima fick ju ganska dåligt i årets test? Låg vattenpelare om inte annat har jag för mig. Eller så kanske det finns flera modeller?

Det vore snällt om du kunde mäta, att som höggravid släpa runt en 2,5åring i 10 olika affärer för att prova overaller är inte min åsikt om att ha kul
    LadyViolette skrev 2013-09-13 12:37:44 följande:
    Jag tycker faktiskt om Kaxs overaller, har köpt dom flera år och har alltid passat bra och inte blivit urvuxna på en gång. Barnen har hållit sig varma och torra  
    Tyvärr funkar inte proportionerna på min dotter vilket innebär att vi skulle få köpa en overall som är på tok för stor bara för att benlängden skulle räcka.

Tack för era svar! Menar inte att vara jobbig och negativ till alla förslag
  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-13 13:05:07 följande:
    Tack för tipset ändå! Kan nog vara ett alternativ till nästa vinter men i år känns den som lite overkill

Reima fick ju ganska dåligt i årets test? Låg vattenpelare om inte annat har jag för mig. Eller så kanske det finns flera modeller?

Det vore snällt om du kunde mäta, att som höggravid släpa runt en 2,5åring i 10 olika affärer för att prova overaller är inte min åsikt om att ha kul

Tyvärr funkar inte proportionerna på min dotter vilket innebär att vi skulle få köpa en overall som är på tok för stor bara för att benlängden skulle räcka.

Tack för era svar! Menar inte att vara jobbig och negativ till alla förslag
    Har årets test kommit ännu? Hittar bara de tidigare årens och då ligger reima alltid i topp. Sedan har de ju olika modeller. Vi har reimatec förra årets modell köpt på rea.
  • Flickan och kråkan

Mätte vår reimatec i stl 104. Innerbenets längd är 44 cm och från grenen upp till nacken är den 60 sm = totalt 104 cm.

• Masken84

Köpte en remia i dag på xxl sport kostade 1000 kr men blev man medlem så fick man 25% rabatt :)

• Snällspiken

Mellanmjölkens land: Vi har haft två Reima-overaller, två Didriksson och två Mini Rodini. 

Reima är extremt smidiga för riktigt små barn att röra sig i, vilket känns viktigt. Superbra värmeförmåga i förhållande till hur tunna - smidiga de faktiskt är. De har hållit nästan 100% torrt också. Vi bor dock i Skåne så jag vet inte om de är tillräckligt varma om man bor längre norrut. Korta i armar och ben och åt det lilla hållet, så för pojken fick vi gå upp en stl. 

Didriksson är väldigt prisvärda. Det är lite jobbigt att man inte kan tumla dem och de är möjligtvis lite mindre torra än Reima, men det är en marginell skillnad. Didrikson är långsmala och passar fint för långbenta barn. 

Mini Rodini vill jag verkligen slå ett slag för! Supervarma och gosiga med det fluffiga teddyfodret, bra proportioner även för mer långbenta barn, bra vattentålighet och jättesnygga efter tvätt. Något sämre vatten- och rivtålighet än Reima men som sagt... det är bara små skillnader. Klart varmast och snyggast! 

Slutligen ska man ju inte ignorera andrahandsvärdet. Det verkar vara allra bäst på PoP (som vi valt bort p g a det styva yttertyget), därefter Reima. Helt OK andrahandsvärde även på Didrikson. 

Sen finns ju Molo, Gneis och MIni A Ture som också lär vara bra.

Lycka till med jakten!  

Svar på tråden Overallshjälp