• mellimalli

Vaxa överläppen?!

Hej!
    Jag har under en lång period stört mig på mina mörka "fjun" på överläppen. Dom syns inte jättetydligt eftersom jag har brun hy men det stör mig att dom "kommer fram" när man t. ex använder smink osv.

Har last massa olika trådar och googlat som en galning men alla säger olika. Vissa säger att håret blir grövre och andra säger att det blir tunnare samt försvinner efter ett tag.

Vad ska man tro på egentligen?

Har även funderat på att bleka "fjunen" men är som sagt mulatt och tänker att det kommer se sjukt konstigt ut om det typ blir blonda hår..   

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Vaxa överläppen?!
  • Fia 28

Jag har också fjun på överläppen, även fast mina är helt vita. Nackdelen med att vaxa/raka är ju att det blir stickigt när de växer ut.
    Har inte vågat noppa de på överläppen, men något enstaka fjun jag ryckt under hakan har blivit grövre faktiskt. 

• beam82

Jag vaxar överläppen regelbundet, det blir inte stickigt som när man rakar, och jag har inte märkt att håren blivit varken fler eller färre, mörkare eller ljusare.

• mellimalli
    beam82 skrev 2013-09-13 15:18:20 följande:
    Jag vaxar överläppen regelbundet, det blir inte stickigt som när man rakar, och jag har inte märkt att håren blivit varken fler eller färre, mörkare eller ljusare.

Blir det typ så som det var innan man vaxade eller? Typ mjuka hårstrån. :)
  • Venne

Jag noppar med pincett. Har inte märkt någon skillnad alls och det blir inte stickigt. Min hud fjällar däremot om jag vaxar vilket är ännu fulare än fjunen.

• flena

Man säger olika eftersom det är en kombination av orsaker som gör stråna grövre.

Du kan få fler och grövre strån av olika anledningar. Ålder, medicin, noppning och vaxning, hormoner.

Som hudterapeut lär man sig olika versioner beroende på vilken skola man har gått.

Jag lärde mig att noppning kan öka tillväxten av stråna, men ej rakning. Eftersom blodtillförseln ökar i hårsäcken när du noppar.

Noppar du på brynen så blir det färre strån, och noppar du på hakan och överläpp så kan du aktivera strån har jag lärt mig.

Brynens hårsäckar är ju aktiverade från det att du är barn. Medan hårsäckarna på haka och överläppar styrs av andra faktorer som

sagt.

Har du inte mycket strån så rekommenderar jag dig att inte fixera dig och titta för nära i spegeln. Det är fullt naturligt att ha strån där. Har du problem med att stråna är mörka och tjocka. Då ska man inte experimentera själv. Man kan få hjälp både genom att kolla upp kroppen hormonellt, eller så går man till någon som kan ta bort med laser.

Det finns även en risk för pigmentsförändringar om man vaxar på överläppen.

Lycka till

• flena

Haha nu såg jag att du var mörk, läste inte så noggrant.

Men en extra varning för pigmentsförändringar om du är mörk.

• dessan59

Jag har också fjun, men har en bra frisör som "plockar" med tråd. Det går jättefort plus att det tar lång tid för att dom att komma tillbaka. Kan rekommendera starkt.

• flena
    dessan59 skrev 2013-09-13 18:58:14 följande:

Jag har också fjun, men har en bra frisör som "plockar" med tråd. Det går jättefort plus att det tar lång tid för att dom att komma tillbaka. Kan rekommendera starkt.

Det kan ju verkligen vara en ide. Då kommer man ju inte åt hårsäckarna, det knipsar av stråna väldigt nära huden. Det låter skonsammare än vaxning. Det är nog liknande effekt som rakning kan jag tänka mig.

Ofta är det tjejer från Mellanöstern som är duktiga på det.

Apropå laser så är inte det lätt när man är mörkhyad heller. Lasern tar allra bäst på mörka strån på en ljus hy, eftersom den bränner på pigmentet.
  • mellimalli
    flena skrev 2013-09-13 17:37:16 följande:
    Man säger olika eftersom det är en kombination av orsaker som gör stråna grövre.

Du kan få fler och grövre strån av olika anledningar. Ålder, medicin, noppning och vaxning, hormoner.

Som hudterapeut lär man sig olika versioner beroende på vilken skola man har gått.
    Jag lärde mig att noppning kan öka tillväxten av stråna, men ej rakning. Eftersom blodtillförseln ökar i hårsäcken när du noppar.

Noppar du på brynen så blir det färre strån, och noppar du på hakan och överläpp så kan du aktivera strån har jag lärt mig.

Brynens hårsäckar är ju aktiverade från det att du är barn. Medan hårsäckarna på haka och överläppar styrs av andra faktorer som
    sagt.

Har du inte mycket strån så rekommenderar jag dig att inte fixera dig och titta för nära i spegeln. Det är fullt naturligt att ha strån där. Har du problem med att stråna är mörka och tjocka. Då ska man inte experimentera själv. Man kan få hjälp både genom att kolla upp kroppen hormonellt, eller så går man till någon som kan ta bort med laser.

Det finns även en risk för pigmentsförändringar om man vaxar på överläppen.

Lycka till
    Tack för ditt svar. Ja kanske det är bäst att bara låta dem vara :) Får se hur jag gör!
  • mellimalli
    flena skrev 2013-09-13 20:01:36 följande:
    Det kan ju verkligen vara en ide. Då kommer man ju inte åt hårsäckarna, det knipsar av stråna väldigt nära huden. Det låter skonsammare än vaxning. Det är nog liknande effekt som rakning kan jag tänka mig.

Ofta är det tjejer från Mellanöstern som är duktiga på det.

Apropå laser så är inte det lätt när man är mörkhyad heller. Lasern tar allra bäst på mörka strån på en ljus hy, eftersom den bränner på pigmentet.
    Jag har hört att när man trådar så drar man upp hårstråna ur hårsäckarna som med vaxning? 
    Och om det nu är så att dem klipps av så är det inte lite som rakning att det blir stubb?  
  • flena
    mellimalli skrev 2013-09-16 19:00:52 följande:
    Jag har hört att när man trådar så drar man upp hårstråna ur hårsäckarna som med vaxning? 
    Och om det nu är så att dem klipps av så är det inte lite som rakning att det blir stubb?  
    Det är möjligt. Men när jag har tittat på när tjej trådade, så nyper tråden liksom av stråt nära huden. Vaxning drar upp stråt och du kan verkligen se hårsäckarna i vaxremsan.

Då liten skillnad är det nog.

När man rakar så kan stråt kännas tjockare. Om du rakar på ett bryn så kan stråt ändra riktning har jag märkt. Ett strå som annars stryker sig längs med huden, kan stå rakt ut från huden efter en rakning. Så håret kan ändras på många sätt av olika behandlingar.

Jag vet faktiskt inte hur stråt känns efter en trådning. Har ingen erfarenhet, bara mina egna tankar.
  • Rushmore

Jag vaxar med färdiga kallvaxremsor från Veet. Har hållit på i några år och inte märkt att jag har fått grövre strån av det.

• dessan59

Flena

min frisör är från Libanon och kan sin sak, han "trådar" hela ansiktet. Ögonbryn och överläpp och hela ansiktet.

O ja, det gör ont, men det är värt det! 

• flena
    dessan59 skrev 2013-09-16 21:06:31 följande:

Flena

min frisör är från Libanon och kan sin sak, han "trådar" hela ansiktet. Ögonbryn och överläpp och hela ansiktet.

Ja de är duktiga :)
  • mellimalli
    dessan59 skrev 2013-09-16 21:06:31 följande:
    Flena

Hur blir håren efter det då? Har du gjort det på just överläppen? :)
  • dessan59

Jadå, det blir jättebra! håren på överläppen förändras inte på mig, utan jag har mina fjun. dom blir inte grövre eller ändrar färg, utan ljusa strån.hår har man mer eller mindre i hela ansiktet, så min frisör plockar alla med sin tråd.

• mellimalli
    dessan59 skrev 2013-09-17 10:46:42 följande:
    Jadå, det blir jättebra! håren på överläppen förändras inte på mig, utan jag har mina fjun. dom blir inte grövre eller ändrar färg, utan ljusa strån.hår har man mer eller mindre i hela ansiktet, så min frisör plockar alla med sin tråd.

Okej ska nog prova det då:) tack!
Svar på tråden Vaxa överläppen?!