• Annaïck

Tips pa böcker om ADHD?

Jag söker en bra bok om ADHD. Tips?

• Svar på tråden Tips pa böcker om ADHD?
  • Mumin80

Explosiva barn av ross greene handlar inte uttalat om adhd, men är väldigt bra för att bemöta adhd. 

• Little Ms Chatterbox

Vad vill du ha för bok? Information om hur man bäst bemöter den med NPF-dignos? Hur det själv är att ha tex ADHD? 
    Finns en bra bild/textbok som heter "Varför hundar har ADHD" (eller nåt liknande) finns också "varför katter har Asperger Syndrom" 
    De böckerna är skrivna utifrån ett mer humoristiskt synsätt men väldigt träffande ändå.  

• Annaïck
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-16 19:09:24 följande:
    Vad vill du ha för bok? Information om hur man bäst bemöter den med NPF-dignos? Hur det själv är att ha tex ADHD? 
    Finns en bra bild/textbok som heter "Varför hundar har ADHD" (eller nåt liknande) finns också "varför katter har Asperger Syndrom" 
    De böckerna är skrivna utifrån ett mer humoristiskt synsätt men väldigt träffande ändå.  
    En bok som ger tips till oss föräldrar
  • Annaïck
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-16 23:55:43 följande:
    Ross W Greene Explosiva Barn är guldkornet Sen är Bo Hejlskov, Problemskapande Beteende som en uppföljare till Ross bok. Läs dom helst i den ordningen. 
    Jag har läst den men har lite funderingar om det funkar pa min son (5 ar) som inte har sa lätt att uttrycka sig och analysera varför han blir arg osv. Han blir ju arg i stort sett varje gang man säger nej Glad och i den boken finns ju inga tips hur man ska arbeta i skolan eller vad man rent konkret ska göra för att underlätta för ett barn med ADHD i vardagen. Men visst är det en bra bok med en positiv syn pa de här barnen.
  • Mumin80
    Annaïck skrev 2013-09-17 12:05:45 följande:
    Jag har läst den men har lite funderingar om det funkar pa min son (5 ar) som inte har sa lätt att uttrycka sig och analysera varför han blir arg osv. Han blir ju arg i stort sett varje gang man säger nej Glad och i den boken finns ju inga tips hur man ska arbeta i skolan eller vad man rent konkret ska göra för att underlätta för ett barn med ADHD i vardagen. Men visst är det en bra bok med en positiv syn pa de här barnen.
    Bo hejlskov är ett bra komplement, upplever jag. Eftersom vår dotter lutar mer åt autismhållet, och är lite yngre (fyller fyra) så har dom där bitarna med förhandlingar o.s.v. känts ganska långt borta, hon är inte lagd åt det hållet... Där upplever jag att Hejlskov kompletterar bra med bemötandestrategier för mer icke-verbala personer/barn. Sen är en del av hans exempel kanske lite "väl" åt andra hållet, med personer med väldigt begränsad kontaktbarhet. Men många av tankesätten och kärnidéerna är väldigt bra. 

Det vi mest tillämpar i praktiken är väl korg A och C från Greene, d.v.s. väljer våra fighter och "curlar" resten. Typ klär på henne istället för att kräva att hon klär på sig själv, fast hon "egentligen" fysiskt klarar av det. Dottern är också väldigt oflexibel, och då försöker vi vara flexibla istället, och hjälpa henne vara flexibel fast på "låg" nivå. Typ hon hänger på kylskåpsdörren och vill ha glass, så föreslår vi bubbelvatten istället. Är hon inte jättelåst vi nåt så är hon ganska lättdistraherad Så mycket avledning, mycket jobb med övergångar. Inte "nu ska vi sluta med det här" utan "nu ska vi gå och göra det här"  (där det nya är nåt som tilltalar dottern, kalla det muta eller vad du vill, som får henne i rätt riktning och i rörelse bort från det hon gjorde innan). 

Det är ju en väldigt låg nivå på det hela som sagt, men tränar ändå just flexibiliteten, att vi erbjuder alternativ, och övergångar.  
  • Little Ms Chatterbox
    Annaïck skrev 2013-09-17 12:05:45 följande:
    Det är mer ett tankesätt som applicerar på allt runt sig. Skolan måste jobba mot samma mål som ni. 
    Det viktigaste är tydliggörande, rutiner, förberedelser. När man vet vad man ska göra och har det planerat finns det ingen anledning till att flippa ur. Ja, jag vet lätt att säga, svårt att göra  

Sen har jag läst en blogg nånstans att man ska inte vara en nej-säjare utan ändra sig till att bli en ja-säjare. Det är inte lätt, man måste tänka lite extra. Tex när barnet säger att det vill ha glass på affären så säger man
    "Ja, glass är gott och det bästa är att vi har det hemma så vi behöver inte köpa det!" Du säger ett JA! som barnet hör men det blir inget köp ändå. Ni båda vinner. 

Det var mer i bloggen men jag kommer inte ihåg just nu. Hoppas någon annan känner igen det och kanske kan länka. 
  • Mumin80

Petra Kranz Lindgren tror jag en heter dom skriver en bra blogg. Egentligen om föräldraskap för vanliga barn men med tankar och tips som passar bra ihop med Hejlskov och Greene. Tror att hon säger nåt liknande det där med ja-sägare i alla fall. 

Svar på tråden Tips pa böcker om ADHD?