• Anonym (Gardasil)

Om bara en förälder vill vaccinera

Undrar vad som händer om den ena vårdnadshavaren vill låta vaccinera barnet, medan den andra inte vill. Vems uppfattning smäller då högre..? Någon som vet vad som gäller rent juridiskt menar jag nu, inte hur det "borde" vara. Undrar även om skolsyster (eller BVC-systern när det gäller vaccinationerna mot barnsjukdomar etc.) har någon skyldighet att ta reda på vad den andra föräldern tycker, eller om hon bara kan köra på med vaccinationen om hon fått in en lapp med ena förälderns underskrift..? Kan man ställa henne till svars någonstans i så fall?

• Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera
  • beam82

Jag har aldrig fått en underskrift från sonens pappa när det varit dags

• Anonym (v)

Det bästa är ju att du pratar med tex skolsyster. Här har det alltid krävts två underskrifter.

trist för barnet att ni ska bråka om detta. 

• Omogen citron

Jag tror bara en underskrift krävs. Självklart ska barnet vaccineras! Om inte annat får man väl göra det i smyg.

• Hannah76
    Omogen citron skrev 2013-09-13 16:03:19 följande:
    Jag tror bara en underskrift krävs. Självklart ska barnet vaccineras! Om inte annat får man väl göra det i smyg.

Varför är det självklart?
  • Anonym (Gardasil)

Nej, det är inte alls självklart. Särskilt inte när det gäller ett vaccin som är så outforskat ännu som Gardasil, och där det kommit larmrapporter om allvarliga biverkningar och t.o.m. dödsfall från flera länder.  
  • Anonym (Gardasil)
    beam82 skrev 2013-09-13 16:00:33 följande:
    Jag har aldrig fått en underskrift från sonens pappa när det varit dags

Hur har det blivit då? Har barnet blivit utan/sluppit sprutan?
  • Anonym (Föräldern)
    Inget är självklart. Säg det till stackarna som drabbades av svår narkolepsi efter vaccination med Pandemrix.
  • helene 355
    Anonym (Föräldern) skrev 2013-09-13 16:07:26 följande:
    Inget är självklart. Säg det till stackarna som drabbades av svår narkolepsi efter vaccination med Pandemrix.
  • Hannah76

Ni kommer inte alls överrens när det gäller Gardasil?
    Skjut upp det då? Så får hon bestämma själv sen?

Jag har tackat nej till Gardasil till min dotter, ser ingen anledning till att vaccinera med det.   

• Anonym (Gardasil)
    Hannah76 skrev 2013-09-13 16:09:40 följande:
    Ni kommer inte alls överrens när det gäller Gardasil?
    Skjut upp det då? Så får hon bestämma själv sen?

Jag har tackat nej till Gardasil till min dotter, ser ingen anledning till att vaccinera med det.   

Ja. Men om bara den ena föräldern skriver på lappen och skickar med dottern - vaccinerar de då?
Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera