• Anonym (Gardasil)

Om bara en förälder vill vaccinera

Undrar vad som händer om den ena vårdnadshavaren vill låta vaccinera barnet, medan den andra inte vill. Vems uppfattning smäller då högre..? Någon som vet vad som gäller rent juridiskt menar jag nu, inte hur det "borde" vara. Undrar även om skolsyster (eller BVC-systern när det gäller vaccinationerna mot barnsjukdomar etc.) har någon skyldighet att ta reda på vad den andra föräldern tycker, eller om hon bara kan köra på med vaccinationen om hon fått in en lapp med ena förälderns underskrift..? Kan man ställa henne till svars någonstans i så fall?

• Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera
  • Hannah76
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 13:00:22 följande:

Det där kan inte vara sant. Antingen din väninna eller hennes man ljuger. Eller rättare sagt.: som alltid när det gäller medicin, så finns det ovanliga och extrema undantag, men man kan inte fatta beslut för en hel population på grundval av undantagen. Det är som att man skulle sluta med antirökningskampanjerna, för att det finns en hundraåring i landet som har rökt sedan när han var 13... 

Det stora flertalet som får cellförändringar som sedan utvecklas till cancer, HAR en historia av tidig sexdebut (på grund av att livmoderhalsen är känsligare hos unga flickor än hos fullvuxna kvinnor) och många partners. Vilket betyder, att de lika gärna kunde ha dragit på sig syfilis, gonorré, AIDS och inte minst oönskade graviditeter. 

Hela detta kluster av oönskade konsekvenser måste man åtgärda med beteendeförändringar. Det räcker inte med en spruta mot ETT PAR stammar av ETT virus - en spruta som bara ger falsk trygghet och uppmuntrar tjejerna att ligga runt utan kondom.

Det du skriver här stämmer inte någon stanns.
  • Mamori
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 13:01:50 följande:

Det vet jag, och just därför måste vi få föräldrarna att sluta med att ta barnets napp i munnen, dela glass med barnet, blanda ihop familjens tandborstar o.s.v.. Håller du inte med om det..?
    Det räcker tyvärr inte. Barn pussar barn på förskolor, barn dricker ur samma glas etc. Det är så gott som omöjligt att skydda sitt barn mot karies :-/
  • Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 13:06:29 följande:

Jo, det hoppas jag! Men den jag svarade pratade om att man kunde få cancer av HPV-virus även i svalget och ändtarmen.
    Du tror att din dotter aldrig kommer testa oralsex?
  • Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 12:53:33 följande:

Hon velar... och då är det bättre att man väntar, eftersom man kan göra det senare, men man kan inte göra det ogjort.
    Jag tror att hon egentligen vill ta vaccinet men att hon velar för att du är så starkt emot.
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 13:00:22 följande:

Det där kan inte vara sant. Antingen din väninna eller hennes man ljuger.

Hela detta kluster av oönskade konsekvenser måste man åtgärda med beteendeförändringar. Det räcker inte med en spruta mot ETT PAR stammar av ETT virus - en spruta som bara ger falsk trygghet och uppmuntrar tjejerna att ligga runt utan kondom.
    Klart det kan vara sant. Det räcker med samlag med 1 person med smitta för att man själv skall smittas. Och det handlar inte om några extremt sällsynta undantag, med tanke på hur vanligt förekommande viruset är. Märkligt att påstå att folk ljuger för att försvara din okunnighet.

En spruta kommer aldrig någonsin ge den falska trygghet som uppmuntrar tjejer att ligga runt utan kondom. Antingen gör man det ändå eller så låter man bli. Med eller utan spruta. Tonåringar är kloka nog att förstå att de inte är skyddade mot annat än just det som de vaccinerades emot.

• Anonym (-o-o-o-)

Jo, det hoppas jag! Men den jag svarade pratade om att man kunde få cancer av HPV-virus även i svalget och ändtarmen.
    Tycker faktiskt synd om din dotter som har en mamma som tror sig kunna diktera hur hon kommer att ha sex eller inte. Det är faktiskt upp till din dotter och inte dig att bestämma. Börja inte prata om att det handlar om uppfostran för att uppfostra sitt barn till att inte ha oralsex är ganska rubbat.
  • Anonym (oops)
    Anonym (-o-o-o-) skrev 2013-09-14 11:36:29 följande:
    Vaccinet har funnits i det allmänna vaccinationsprogrammet i 2,5 år.

Nu svarade du visst på något annat än inlägget du citerade Jag har väl inte påstått att det inte finns en oro för biverkningar. Oro är förövrigt inte det samma som att det faktiskt finns stora risker för allvarliga biverkningar.

Vem pratar om allmänna vaccinationsprogrammet? Gardasil har flickor vaccinerats med i 8 år. Det är inte nytt.
  • Anonym (-o-o-o-)
    Anonym (oops) skrev 2013-09-14 15:31:12 följande:

Vem pratar om allmänna vaccinationsprogrammet? Gardasil har flickor vaccinerats med i 8 år. Det är inte nytt.
    Jag pratade om det allmänna vaccinationsprogrammet i inlägget du citerade. Vi har nyligen påbörjat vaccineringen med Gardasil i det allmänna vaccinationsprogrammet och därför finns det ännu få studier i Sverige. Jag har inte påstått att vaccinet är nytt.

Väldigt vad du bytte ämne plötsligt ;)
  • Anonym (-o-o-o-)
    Anonym (mrs x) skrev 2013-09-14 15:36:48 följande:
    Du hittar även info här: www.medscape.com/viewarticle/806645
    Ja, det är artikeln jag länkade till och som ger en betydligt bättre beskrivning om varför man valt att göra som man gjort.

• Hannah76

Fast då utsätter hon sig ju för risken?
    Man behöver inte ha knullat runt eller på annat sätt varit promiskuös för att få cellförändringar. 
Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera