• Theresan

    "vi som snart försökt hela jävla 2013 med första ungen"

    Får jag gå med i tråden också? Känner att den arga och bittra tonen stämmer bra in på mig.

    Jag och min man har försökt sedan februari 2012, på försök nr 18 lyckades vi, var överlyckliga i två veckor och sedan fick jag missfall.

    Livet känns grymt och orättvist. 

    Jag blev arg när jag hörde att prinsessan M ska ha barn 9 månader efter sitt bröllop, så borde det inte få gå till. Jag blir irriterad över folk som lyckas på första försöket och ännu argare blir jag när jag hör om folk som har betydligt sämre förutsättningar än vi lyckas skaffa barn efter barn utan problem. Jag vet att alla de där tankarna är elaka och irrationella, men de smyger sig på ändå.

  • Theresan
    R J skrev 2013-09-17 06:53:40 följande:
    Åhhh så kan jag oxå känna/ tänja rätt ofta!

    Det har blivit så illa för oss att vi sover i varsitt rum... :(
    Vad tråkigt att det har gått så illa, hur jobbar ni på det?
  • Theresan

    Jag har varit hos gyn igen och ska få börja med provera, jag får nämligen inte mens av mig själv. Snacka om att vara trött på sin kropp.

    Det känns bra att komma igång med behandlingen men om jag börjar med provera idag dröjer det ungefär två veckor innan jag får mens, och ÄL två veckor efter det känns fruktansvärt långt borta. 

  • Theresan
    Meligna skrev 2013-09-18 06:54:17 följande:
    Var på vårdcentralen igår av andra anledningar och träffade en sjuksköterska och detta ämnet kom upp. Otroligt sympatisk kvinna, fick mig nästan att börja storböla inne på hennes kontor. Då kände jag verkligen vilket stort behov man har av att faktiskt få prata om det här. Hon uppmanade mig starkt att kontakta gyn för att starta en utredning. Har ju kört på i ca 14 månader nu. Så det tänker jag göra idag! Får se hur lång väntetid de har bara...
    Sök privat, då brukar väntetiderna kortas ned en del.
  • Theresan

    Jag sökte hjälp efter 10 månader av försök, hade dock ingen mens under den tiden så att prata om försök är lite missvisande.

    Bara några veckor senare fick jag komma på första besöket. Det var i början av december. I januari tog jag min första pergotimekur.

    Jag går privat och blir alltid mycket väl bemött. Jag har egentligen aldrig blivit nekad något jag bett om. Däremot har jag hört flera skräckhistorier om vanliga kvinnokliniken, mest verkar folk vara missnöjda med väntetiden.

    Min gyn ville att jag skulle avvakta med ny behandling en hel månad efter mitt missfall, vilket var väldigt jobbigt eftersom jag visste att det skulle bli 4 veckor av väntan, 4 veckor utan mål, saker att se fram emot och utan hopp. Men jag antar att han hade sina skäl till det beslutet. 

  • Theresan
    SecretlyMe skrev 2013-09-19 20:00:57 följande:
    Tack för denna tråd! Ännu en bitterfitta här.. För att göra lång historia kort; kört oskyddat 5 år då mina mini-piller gjorde min mens extremt oregelbunden samt gav mig hemska pms-besvär. Jag och karln bråkade så mycket om allt å inget att vi bröt upp under ett år för att hitta oss själva.. Mitt i uppbrottet får jag veta att jag är gravid, men får mf i v.6 (har då vetat om grav. i en vecka). I sorg och förtvivlan träffade jag kort en ny. Har alltid trott att jag inte kunnat bli gravid och att mf'et var beviset på det. Och jag blir gravid igen.... Gör abort i v.6. Under flera månader mår jag otroligt dåligt och går till psykolog. Men så kommer min karl in i mitt liv igen, nyårsnatten rättare sagt. Han vet min längtan till barn, även han vill. Men så kommer den här jävla skiten med "timing". Borde vi skaffa nu? Vad kommer andra tycka? Prickar vi ÄL?Kommer mmensen? Orkar vi ligga ikväll? Jag är så jävla trött å förbannad, dels på mig själv och dels på att det inte vill hända något nu....
    Vad skönt det är att höra lite gnäll från andra!

    Trisst att du behövde gå med i tråden, men välkommen. :) 
  • Theresan
    Jessica 85 skrev 2013-09-20 17:43:19 följande:
    Helvete!! Grav-test idag bim +7 sa INTE GRAVID = menssatan jävlas än en gång och hoppar en vecka. Låt mig döööö typ snart. Nä kanske inte riktigt men det är så det känns....
    Fått någon mens än?
  • Theresan

    För fem veckor sedan fick jag missfall, idag skulle jag ha gått in i vecka 12.

    Ibland tror jag att jag kommer att förlora förståndet av det här, få ett nervöst sammanbrott eller något ...

  • Theresan
    Jessica 85 skrev 2013-09-23 23:51:46 följande:
    Jag måste bara få skriva av mig om en sak. Jag har en tråd som jag startade för ett tag sen som är riktad åt oss som närmat sig 30 eller däromkring och som längtar efter första barnet. Idag hade en person gjort två inlägg följande:

    "Kom ihåg att lyckas med livet innebär inte att Gud ger oss barn. Ni kanske har varit för själviska, arbete, karriär, hus och mkt oväsentligt för barn ?"

    Chan2: vi försöker att ha sex regelbundet för då missar man inte äl. Och det blir inte att vi bara har sex vid äl då heller för det skulle nog min sambo ha svårt för, att "bara" ha sex för att göra barn och prestera precis just då. Och sen säger jqg inte exakt när äl är heller utan hintar om att nu är det "mysvecka". Funkar bra hittills iaf men är nog svårare om man tar pergontime och gör vul osv. Man får väl vara lite lättillgänglig för när på dygnet det passar herrn bäst!  

      "Snacka om att vara paralyserad och spärra sig själv ! Är barn en rättighet eller en Gåva ?"

    Jag blir så arg att jag kokar. Hur menar denna människa egentligen? Att eftersom vi väntade så får vi skylla oss själva? Skulle man kanske hoppat på första bästa karl när jag var 22 för att eller vaddå?
    Naturligtvis är denna person bara ute efter att provocera och de har jag blivit men jag tänker inte skriva om det i den tråden för dom där kommentarerna förtjänar inget respons överhuvudtaget där. Men hur kan man vara så elak att leta reda på en sån tråd och göra såna kommentarer? en ensamstående pappa som tycker att man är patetisk för att man längtar efter barn. FY FAAAAAN!!   
    Den där personen verkar ha lite svårt med sin empatiska förmåga. Känns som typiska uttalanden från någon som inte har förmågan att sätta sig in i en annan persons situation.
  • Theresan

    Jag är 27, min man 28. Vi har varit tillsammans i 7 år, gifta i ett. Vi bor i ett hus på landet och arbetar båda som lärare.

    Vi har försökt sedan februari 2012 men tyvärr har jag hypotyreos och PCO och det försvårar saken. Jag har mer eller mindre ingen egen ÄL men äter hormoner för att få det.

  • Theresan
    linnea83 skrev 2013-09-25 14:38:40 följande:
    Vul idag..Ingen insemination denna runda då äl med största sannolikhet kommer infalla till helgen som jag trodde.Vi ska köra på själva och Ovitrelle ska tas på fredag morgon.Hade 3 ägg denna gång på 16,16 och 15 mm.Hoppas att det ska ta sig nu även om vi får "köra själva"
    Det var många ägg, du är inte rädd för flerbörd?

    Jag skulle själv bara bli glad om jag fick flera mogna ägg, det känns ju som att chansen blir större då. 
  • Theresan
    Juronjaure skrev 2013-09-25 16:48:40 följande:



    Haha! Ska vi byta namn på gruppen: "Vi lärare/förskollärare som vill bli på smällen" ? :P Nejdå, men är det bara jag som lider av att ha valt ett yrke som kretsar kring småbarn, när det nu visar sig vara så svårt att bli gravid själv??? Hur ska man orka med det...?


    Haha, lärare kanske oftare drabbas av barnlöshet? Synd att jag inte visste det innan val av yrke ;)

    Mina "barn" är dock så stora att jag snarare får se dem bli (tidigt och naturligtvis oplanerat )gravida och därmed få barn långt innan jag fått barn. Smaka på den rättvisan.
  • Theresan
    meijah skrev 2013-09-25 20:44:05 följande:

    Min första tanke när jag fick veta att det fanns "risk" för tvillingar eller flerbörd var att jag hade större chans att få tvillingar! ;D SÅ gärna vill jag har barn! haha
    Haha, precis så tänker jag också. Vi har försökt så länge att vi gladeligen skulle ta två på en gång. Tre är lite mer skrämmande, men risken för det är ju ganska liten.
  • Theresan
    Juronjaure skrev 2013-09-27 09:34:53 följande:
    Hehe, varför vill ni ha tvillingar??? Syrran har tvillingar, och hon hade nog föredragit att få ett barn i taget ;) Visst är det lite roligt med tvillingar, lite speciellt sådär, men fattar ni hur jobbigt det är? Det verkar som att alla tvillingar är totalt osynkade. När det ena sover är den andra vaken, när den ena är mätt ska den andra äta. Är en nöjd, så är den andra missnöjd. Har den ena torr blöja så måste den andra bytas på. Man får ALDRIG den där lediga stunden som man kan få med ETT barn (när den sover till exempel)

    Jag vill inte ha tvillingar. Enda skälet till att jag kan tänka mig att det ändå vore bra med tvillingar är att jag nu börjar närma mig 30 och känner att jag vill hinna med några ungar innan klimakteriet... Men förutom det så föredrar jag en i taget ;)
    Det är ju inte önskedrömmen, men skulle flera stora ägg dyka upp efter en pergotimekur skulle det absolut vara värt risken.
  • Theresan
    annah84 skrev 2013-09-29 19:28:41 följande:
    Hej! Jag är ganska tyst här för jag försöker att inte familjeliva för mycket just nu. Men ni ska veta att det hjälper mig mycket att den här tråden med er fina tjejer finns. Extra tack till fladdertanke som startaden den! Det är så skönt att veta att man inte är helt ensam om sina ledsna, oroliga, arga, avundsjuka och deppiga tankar. Det gör det enklare att vara gladare i vardagen. Kram till er alla! Och du moder natur/öde/slump/gud/stork kom igen och ge oss våra + NU!
    Håller med!

    Ibland blir jag förfärad över alla hemska (självupptagna, nedriga och rentav elaka) tankar jag har, att det finns andra som har liknande tankar får mig att känna mig mindre dum i huvudet. :) 
  • Theresan
    linnis83 skrev 2013-10-13 19:35:25 följande:
    Får jag också hoppa in här, fastän jag inte riktigt platsar...?

    Jag och maken lyckades, på elfte försöket, få till ett plus i maj i år. Vi blev så klart jätteglada! I v.14 fick jag typ mensvärk och en blödning så vi åkte in och kollade, och då visade det sig att det inte fanns nåt där... = ( Läkaren sa att det var en ofostrig graviditet, inget hade hänt sen åtminstone v.6...
    Fick ta tabletter för att få ut eländet.... Det här hände helgen på min första semestervecka... Superkul.

    Fattar inte att kroppen kan vara så korkad att det tar den typ 2 månader att fatta att det där lilla fröet inte blev nåt... hur är det möjligt?! Man känner sig så himla lurad, hade ju en hel del symtom ändå. Skitkropp!

    Dessutom tog det ca 10 veckor tills jag slutade blöda. Den första blödningen kom den 20/7 och nu har jag varit blödningsfri i ca 3 veckor. Sjukt drygt att vänta så länge, när det enda jag ville när jag fått beskedet var att försöka igen!

    Nu har vi ju i alla fall börjat om att försöka och jag hoppas verkligen att det tar sig snabbare den här gången. Kommer att förlora förståndet  om det ska dröja nästan ett år igen... BIM i mitten av veckan och har alla möjliga symtom, så antar att det inte blir nåt den här gången....

              
    Tråkigt att höra din historia, vår är liknande. Det tog oss 18 månader att bli gravida och efter ett par veckors lycka fick jag missfall, inte så sent som ditt, men ändå.

    Jag känner också att jag är nära att förlora förståndet, varje dag är en kamp.  
  • Theresan
    Lexiie skrev 2013-10-22 00:29:21 följande:
    Förstår helt, vi hade också helst velat ha bebben under första halvåret... det är så sjukt jobbigt när ens vänner kan gå på puben eller systemet och man själv inte kan om man skulle fylla år i december ... Bästa vännen fyller 28 december och mannen 6 januari, även om båda är födda samma år så är det ändå en kalendervecka mellan de 2 ... så när mannen fyllde 18 och vi alla skulle till puben kunde inte kompisen följa med då han precis hade fyllt 17... stackaren haha... likadant med systemet Tungan ute därför hade jag och sambon beslutat att vi helst hade velat ha en januari- juli bebis. Men sålänge det blir en bebbe så spelar det väl ingen roll ändå antar jag :)
    Jag har också haft de där tankarna, men efter nästan två år av väntan och försök skulle jag bli överlycklig även om bebis dök upp på julafton. :(

    Nåja, vi kan ju hoppas på sommar och höstbebisar innan dess. 
  • Theresan

    Blä, fick mens idag. Vaknade i ett blodbad. Kul start på dagen.

    Nu väntar jag på att min läkare ska ringa så att vi kan planera nästa pergotur. Är djävligt trött på att behöva blanda in utomstående i vår barnverkstad.  

  • Theresan

    Mitt frikort går också ut i december, sedan blir det att betala igen. Å andra sidan går det ganska fort till man får ett nytt frikort. Jag är 27 år och har frikort samt får en skaplig rabatt på alla mina mediciner på apoteket. Skrikandes

Svar på tråden "vi som snart försökt hela jävla 2013 med första ungen"