• talulah gosh

AP - trygga barn eller bara otrygga föräldrar?

Hej alla!
    För det första: Jag är inte ute efter att kritisera själva grundidéerna med AP. Inte heller vill jag kritisera föräldrar som lever efter dessa. Dock har jag sedan jag blev mer insatt i ämnet upptäckt att jag tycker att det verkar som om de som lägger stort fokus på att vara en "attachment parent" blir mer otrygga i sin föräldraroll och har svårt att känna sig bra nog.

Det verkar som om man inte litar på sin egen förmåga att ta hand om sitt barn. Man måste ha vetenskapliga undersökningar som guidar en till rätt sätt att handla. Det verkar finnas fler och fler osäkra föräldrar (främst mammor), som har känslan av att aldrig göra tillräckligt för sina barn.

Vad säger ni andra? Har jag helt fel i min uppfattning? I mina ögon skapar AP möjligtvis tryggare barn, men det man tveklöst åstadkommer är otrygga föräldrar. Återigen, det är inte själva AP som är problemet, utan hur folk tolkar det, och vilka orimliga krav folk ställer på sig själva.

• Svar på tråden AP - trygga barn eller bara otrygga föräldrar?
  • talulah gosh

Vill bara lägga till att jag själv lever efter många av AP-principerna, men kanske inte alla... Jag skulle aldrig kalla mig för en AP. Jag låter inte mitt barn ligga och skrika. Barn skriker för att något är fel, och jag vill såklart inte att det skall vara fel. Han sover (gott) i egen spjälsäng i samma rum som jag och min man. Ibland bär jag honom i mei tai (men inte särskilt ofta). Vi myser jättemycket och kelar och gosar hela dagarna Jag flaskmatar (eftersom amning inte fungerade för oss). Etc etc.

• talulah gosh

Hm. Det ser ut som om jag tror att AP låter sina barn ligga och skrika, haha - det skall in ett MEN efter "jag skulle aldrig kalla mig för AP".

• Majsan70

Jag skulle tro att dte är trygga individer helt enkelt. Många föräldrar i dag är rädda och ängsliga och måste hela tiden kolla om "de gör rätt". Media har skapat detta är min tro.
    Själv är vi nog AP men utan att ha läst på innan. Vi har bara agerat efter vad som känts bra för oss. Är jag otrygg? Nej inte det minsta. Däemot tillräckligt trygg i mig själv för att göra på mitt sätt.

• cloudberry79

Jag tycker nog AP är ett mer naturligt förhållningssätt till föräldraskapet, men man blir oerhört ansatt och kritiserad om man väljer att lyssna på barnets behov och önskemål, till skillnad från "mama-föräldraskapet", där man fortsätter sin egostil och struntar fullkomligt i vilken sorts barn man fått och vad de önskar. Därför läser nog många på som redan valt den här vägen, för att kunna motivera VARFÖR man gör som man gör. Det är liksom inte okej i omgivningens ögon att man som förälder väljer bort sig själv ett tag och bara låter det nyfödda barnet styra.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Jag har själv haft stort självförtroende hela livet och är delvis uppvuxen med samsovning och en sorts fysiskt nära föräldraskap som inte är så vanligt i min generation, så för mig var det helt naturligt att välja att barnen går först och deras behov är viktigare än allt annat.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Ano Nymast

De föräldrar jag känner som kör AP är otrygga människor som skapar otrygga barn.
    Eller ja, barnen är jättetrygga med dem, men inte med andra vuxna (tex på dagis) och inte ensamma.

• MalinEddie

Jag tror du har rätt till viss del. De som inte har någon egentlig aning om grundtanken och tror att det handlar om sjalar, samsovninng och långtidsamning kan bli aningen överdrivna i deras predikande.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Och ja, jag tror tror på grundtanken.

Avskyr CIO-metoder.
  • Blåklocka

Jag tror att folk som blir extrema i sitt föräldraskap är de som är osäkra. Sedan behöver det specifikt inte handla om AP. Jag håller med MalinEddie. Om man har ett behov att skrika ut att man ska amma i flera år, att samsovning är ett måste och att barnvagnar är det värsta som har hänt, ja då tror jag att man är osäker i sitt föräldraskap. Vissa skapar ju nästan en form av fanatism och då tror jag att man i grunden är osäker. Kan tillägga att även jag tror på grundtanken.

• minerva123
    Ano Nymast skrev 2013-09-13 22:27:36 följande:
    De föräldrar jag känner som kör AP är otrygga människor som skapar otrygga barn.

Eller ja, barnen är jättetrygga med dem, men inte med andra vuxna (tex på dagis) och inte ensamma.

Tror du barnen blivit otrygga pga sina föräldrar? Eller kan det vara så att föräldrarna samsover, långtidsammar, bär istället för att använda vagn etc för att barnet tydligt visat att det mår dåligt av motsatsen? Att barnet skapat sin förälder och inte tvärtom. Bara en tanke.
Svar på tråden AP - trygga barn eller bara otrygga föräldrar?