• Swagger

Min son blir inte bjuden

skyus skrev 2013-09-14 23:17:21 följande:
    Jag kommer även i fortsättningen låta min son bestämma vem han ska bjuda, och då blir det som det blir med barn: spontant. Förutom hans bästa kompis blir det väl troligen den/ de han lekt mest med under veckorna innan kalaset.

Och vill han bjuda någon som inte bjöd honom på sitt kalas, så självklart!
    Men i ett tidigare inlägg skrev du att du inte kan bjuda hela avdelningen/klassen. Så om sonen skulle vilja det så får han inte det? Det är väl inte så att du styr honom till att inte vilja bjuda alla. Finns det ingen föreningslokal i din närhet som du kan hyra en eftermiddag för några hundralappar? 
  • Swagger
    lightfish skrev 2013-09-15 08:38:06 följande:
    Vi bjöd ALLA sonens 4-årskalas, alltså alla från hans avdelning på förskolan. Vi blev bjudna på tre kalas av tio...som följde... Och jo, sonen förstår när barnen pratar på förskolan om sina kalas och alla andra som minsann var inbjudna.

Nu undrar ni säkert varför... För att min son är allergisk och föräldrarna orkar inte (vill inte) bry sig!! På två kalas av de tre vi var på så fick vi ta med oss kakor eller dyl för att sonen skulle få fika och det är väl inte hela världen. Samtidigt har vi en hel del privata vänner som alltid lyckas fixa allergifika till sonen.

Så, nästa år kommer vi vara lika storsinta och bjuda alla igen och sonen kommer bjuda på sin allergisnälla tårta, bullar och kakor samt godis som inte innehåller det han är allergisk mot; för sådana är vi. Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
    Härligt! Fortsätt så.
  • Swagger
    AnnaSthlm skrev 2013-09-15 09:50:59 följande:

Varför är det så hemskt att inte få bjuda hela avdelningen även när barnet vill det, om familjen inte har tid, ork eller ekonomiska möjligheter?
    Jag skrev inte att det var hemskt.

TS skrev att barnet fick göra som det ville, men att hon inte kunde bjuda alla (på grund av platsbrist som jag förstod det). Då tänkte jag att barnet ju faktiskt inte får göra som det vill, alternativt blir styrt bort ifrån det alternativ som föräldern inte klarar av.

Om man inte har råd med kalas, stort eller litet, så tycker jag man kan förklara det för barnet, om nu barnet vill ha kalas. Att det skulle vara hemskt har jag aldrig påstått.
Svar på tråden Min son blir inte bjuden