Inlägg från: lightfish |Visa alla inlägg
  • lightfish

Min son blir inte bjuden

Vi bjöd ALLA sonens 4-årskalas, alltså alla från hans avdelning på förskolan. Vi blev bjudna på tre kalas av tio...som följde... Och jo, sonen förstår när barnen pratar på förskolan om sina kalas och alla andra som minsann var inbjudna.

Nu undrar ni säkert varför... För att min son är allergisk och föräldrarna orkar inte (vill inte) bry sig!! På två kalas av de tre vi var på så fick vi ta med oss kakor eller dyl för att sonen skulle få fika och det är väl inte hela världen. Samtidigt har vi en hel del privata vänner som alltid lyckas fixa allergifika till sonen.

Så, nästa år kommer vi vara lika storsinta och bjuda alla igen och sonen kommer bjuda på sin allergisnälla tårta, bullar och kakor samt godis som inte innehåller det han är allergisk mot; för sådana är vi. Behandla andra som du vill bli behandlad själv!

• lightfish
    Lilje skrev 2013-09-15 10:01:13 följande:

Jag blir lite nyfiken på hur ni kan ha så stenkoll på vem som bjuder vem bland andra familjer. Står det någon lista uppsatt på avdelningen?

Därför föräldrar klantar sig och pratar vitt och brett om det och klappar varandra på axeln över hur bra kalaset var samt att barnen pratar om det på förskolan.
  • lightfish
    cloudberry79 skrev 2013-09-16 00:30:24 följande:

Om det innebär att alla utom en eller två blir bjudna så är det åt helvete fel. Tyvärr finns många föräldrar som du, som inte begriper bättre.
    Kan inte mer än hålla med!

• lightfish

Vi har varit på två utekalas i år, vill inte gå in på för mycket detaljer men vill man så kan man! Det behöver inte bli dyrare än ett vanligt inomhuskalas och dessutom får alla vara delaktiga. Sen behöver man ju inte alltid bjuda på just tårta eller köpt fika utan de flesta barn jag träffat blir glad för det som bjuds (om inte föräldrarna har gjort något galet i uppfostran).

Som jag skrev i mitt inlägg tidigt i tråden, vi har blivit inbjuda till några få kalas trots att vi bjöd hela barngruppen på sonens avdelning. Men, vi kommer bjuda ALLA igen eftersom sådana är vi och vi vill inte exkludera någon.

• lightfish
    Charlie Bravo skrev 2013-09-16 15:30:04 följande:

En av de första punkterna som vi föräldrar skulle ta ställning till på ett föräldramöte arrangerat av skolan (i förbindelse med skolstart för 6.åringar) var hur födelsedagar skulle avhållas för att det inte skulle bli så att man bara bjöd vissa i klassen (vilket i längden kan leda till utanförskap). Det blev så att man kunde välja mellan två alternativ; att enbart bjuda alla pojkarna/flickorna eller hela klassen. Visst kan killar ha tjejkompisar i klassen och tvärtom, men på det här sättet vet alla vad som gäller. Dessutom väljer många, som tur är, att slå sig ihop så att det är flera barn i klassen, med födelsedagar tätt inpå varandra, som håller en fest ihop. På det viset blir det inte så många födelsedagar, samtidigt som det är flera vuxna som kan hjälpa till att hålla koll på barnen samt stå för förberedelserna.

Vad smart!
Svar på tråden Min son blir inte bjuden